1 788 145 läst ·
16 277 svar
1788k läst
16,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Farsan köpte en kompressor med diverse tillhörande parafernalia i slutet på 70-talet på Överskottsbolaget. I påsen med verktyg låg det också ett slutstyckshuvud till AK4. Eftersom han var aktiv i hemvärnet så lämnade han över det till materialansvarig i Åmåls HV tillsammans med numret på låren kompressorn låg i. Sedan hörde han aldrig något mera om det. Förmodligen hade kompressorn legat i mobförråd länge innan den såldes och det saknades både vilja och möjlighet att undersöka hur detaljen hamnat i låren. Förmodligen var det någon stackare som gjort vapenvård i fält och tyckt att den för stunden tomma låren varit ett utmärkt arbetsbord och något hade hänt. Att sen skriva AFSE och lämna in till kompaniadjutanten var aldrig något nöje, ofta värre än löneavdraget.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 589 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 589 inlägg
Mängden/ vikten kan variera.Alfredo skrev:
Trodde att jag hade gjort ett litet klipp när jag hade köpt knäckebröd billigare på ÖoB, men, det visade sig att det nog ändå gick jämt ut, för deras förpackning innehöll färre skivor...
Det finns inga generella storlekar på innehållet av olika varor.
Tillverkarna levererar den storlek som köparen/butiken vill ha.
Exempelvis så finns Ahlgrens bilar i
flera olika storlekar
Tror inte någon produkt slår Yes diskmaskinstabletter i mängden av olika storlekar på förpackningarna, och det finns ingen logik skillnaderna.
Sen är det kul när man står i en butik och jämförelsepriset är i olika enheter för likvärdiga produkter...
Sen är det kul när man står i en butik och jämförelsepriset är i olika enheter för likvärdiga produkter...
Om jag minns rätt från mina lektioner i spanska (inte mycket jag minns därifrån) så finns i spanskan uttrycket "eso es". Betyder väl urprungligen "så är det", men används mest fristående för att låta käften gå utan att säga något.T Tovan skrev:
En av figurerna i svenska Hedebyborna (spelad av Ingvar Hirdwall), brukade säga ungefär "Ja, ja. Ehurusom och emedan". Ytterligare ett sätt att låta käften gå utan att säga något. Och behålla de närvarandes uppmärksamhet.
Jag har Emellertid aldrig hört uttrycket i verkligheten,
Så står det inte i mina biblar.H hhallen skrev:
Där står det något som i alla fall är begripligt.
Säg bara ja eller nej. Det räcker. Tanken att ge mer tyngd åt orden kommer från den Onde
utan sådant skall edert tal vara, att ja är ja, och nej är nej. Vad därutöver är, det är av ondo.
Säg bara helt enkelt:'Ja, det vill jag' eller 'Nej, det vill jag inte'. Ditt ord är nog. Om du måste ge tyngd åt dina ord med en ed visar det bara att något är galet.
Undra på att kristendomen ( Paulismen) är förvirrad när dom inte ens kan läsa samma text i olika biblar.
Precis är väl lite som ordet "akkurat"?T Thomas_Blekinge skrev:
Den används väldigt mycket i Norge.
Dock inget jag irriterar mig på. Irriterar mig dock på ett ord och det är "typ" fast det är väl kanske mer vanligt i Stockholmsslang?
Men sen har alla språk nåt sånt där som irriterar och ord som man själv också använder omedvetet. Finska har ett ord som heter "No niin".
Förvånas själv när man ser vissa gamla telefoner för riktigt högt pris tillsalu.Kapsyl skrev:
20-årig Nokia, vilket nät? Jag fick byta min GSM-telefon slocknade när Comviqs 2G nät stängdes ner. Blev en liknande, en Nokia 105 dum-fån med 4G. Fast min så kallade smartphone (Samsung A5) kommer att hänga med ett tag till. Jag trodde den var körd när den inte gick att uppdatera högre än Android 8 vilket Bank-ID kräver att man har men så fick jag reda på att Lineage 18 OS baseras på Android 11 och jag lyckades uppdatera den med det så nu hänger den med några år till 😀
Visst förstår jag att vissa samlar obrukbara lurar som knappt existerar, men 20år gamla var och är rätt vanliga o knappt värda nåt.
Dock så kan du fortfarande använda en gammal Nokia. Det finns GSM.
Men det är bara Telia som har den kvar i Sverige. Tror det var 2027 ut, sedan släcks den! Så bara byta operatör om man vill använda GSM.
En sak jag dock undrar hur numret *120# kommer fungera i framtiden.
Min 5G mobil gick över till GSM för att hömta saldoinformationen. Av någon konstig anledning.
Telenor har *121#
Comviq *111#
Fungerar de sistnämda än idag?
Ps. Japp 2027 ut
https://www.telia.se/artiklar/innovation/sa-paverkas-du-nar-vi-avvecklar-3g-och-2g-naten
Redigerat: