Alfredo Alfredo skrev:
Ledsen att göra er besvikna men jag tror korrelationen mellan mina inköp av dasspapper och bristen på begagnade stridsfordon är synnerligen låg.
När krisen kommer säljs båda slut på några timmar😉

• Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Och Skanska AB hette en gång i tiden Aktiebolaget Skånska Cementgjuteriet. Inget ovanligt att bolag förändras och byter namn.
🥱

F
D Dilato skrev:
Som Göteborgs kex då, som ligger i Riga...
Men fortfarande kex?

Farsan köpte en kompressor med diverse tillhörande parafernalia i slutet på 70-talet på Överskottsbolaget. I påsen med verktyg låg det också ett slutstyckshuvud till AK4. Eftersom han var aktiv i hemvärnet så lämnade han över det till materialansvarig i Åmåls HV tillsammans med numret på låren kompressorn låg i. Sedan hörde han aldrig något mera om det. Förmodligen hade kompressorn legat i mobförråd länge innan den såldes och det saknades både vilja och möjlighet att undersöka hur detaljen hamnat i låren. Förmodligen var det någon stackare som gjort vapenvård i fält och tyckt att den för stunden tomma låren varit ett utmärkt arbetsbord och något hade hänt. Att sen skriva AFSE och lämna in till kompaniadjutanten var aldrig något nöje, ofta värre än löneavdraget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror som sagt på dagsformen. Jag tror alla dessa olika förpackningsstorlekar enbart är till för att förvilla och försvåra prisjämförelser.
Mängden/ vikten kan variera.
Trodde att jag hade gjort ett litet klipp när jag hade köpt knäckebröd billigare på ÖoB, men, det visade sig att det nog ändå gick jämt ut, för deras förpackning innehöll färre skivor...
Det finns inga generella storlekar på innehållet av olika varor.
Tillverkarna levererar den storlek som köparen/butiken vill ha.
Exempelvis så finns Ahlgrens bilar i
flera olika storlekar

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Tror inte någon produkt slår Yes diskmaskinstabletter i mängden av olika storlekar på förpackningarna, och det finns ingen logik skillnaderna.

Sen är det kul när man står i en butik och jämförelsepriset är i olika enheter för likvärdiga produkter...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Tovan skrev:
Samma som det italienska Alora. Betyder absolut inget men ger talaren en sekund extra att fundera på vad hen ville ha sagt.
Om jag minns rätt från mina lektioner i spanska (inte mycket jag minns därifrån) så finns i spanskan uttrycket "eso es". Betyder väl urprungligen "så är det", men används mest fristående för att låta käften gå utan att säga något.

En av figurerna i svenska Hedebyborna (spelad av Ingvar Hirdwall), brukade säga ungefär "Ja, ja. Ehurusom och emedan". Ytterligare ett sätt att låta käften gå utan att säga något. Och behålla de närvarandes uppmärksamhet.

Jag har Emellertid aldrig hört uttrycket i verkligheten,

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jaja säger dom i Halland.

M Manhunter skrev:
"Jaja" säger jag skämtsamt om någon envist försöker övertyga mig om något jag inte tycker är viktigt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A AndersS skrev:
"Jaja" säger jag skämtsamt om någon envist försöker övertyga mig om något jag inte tycker är viktigt.
Jaja säger de även i Spanien, men det låter lite roligare.

M Manhunter skrev:
Såklart. Det står ju i Bibeln: "Ert tal skall vara ja, ja och nej, nej." (Matt. 5:37).

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Såklart. Det står ju i Bibeln: "Ert tal skall vara ja, ja och nej, nej." (Matt. 5:37).
Så står det inte i mina biblar.
Där står det något som i alla fall är begripligt.

Säg bara ja eller nej. Det räcker. Tanken att ge mer tyngd åt orden kommer från den Onde

utan sådant skall edert tal vara, att ja är ja, och nej är nej. Vad därutöver är, det är av ondo.

Säg bara helt enkelt:'Ja, det vill jag' eller 'Nej, det vill jag inte'. Ditt ord är nog. Om du måste ge tyngd åt dina ord med en ed visar det bara att något är galet.

Undra på att kristendomen ( Paulismen) är förvirrad när dom inte ens kan läsa samma text i olika biblar.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
För många äldre är väl 1917 års översättning dem mest kända och använd långt in i modern tid.

• Text från 1917 års bibelöversättning med fokus på tal, sanning och det onda.
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
kisumisu
T Thomas_Blekinge skrev:
Denna barnsliga fras användes t o m av vetenskapsradions Yonna Westin tills hon blev tilltufsad att använda ett mer seriöst språk. I en annan tråd utvecklades fenomenet att vuxna karlar kan ha stannat på en fjortisens nivå. Jag är benägen att instämma.
Precis är väl lite som ordet "akkurat"?
Den används väldigt mycket i Norge.

Dock inget jag irriterar mig på. Irriterar mig dock på ett ord och det är "typ" fast det är väl kanske mer vanligt i Stockholmsslang?

Men sen har alla språk nåt sånt där som irriterar och ord som man själv också använder omedvetet. Finska har ett ord som heter "No niin".

kisumisu
Kapsyl Kapsyl skrev:
20-årig Nokia, vilket nät? Jag fick byta min GSM-telefon slocknade när Comviqs 2G nät stängdes ner. Blev en liknande, en Nokia 105 dum-fån med 4G. Fast min så kallade smartphone (Samsung A5) kommer att hänga med ett tag till. Jag trodde den var körd när den inte gick att uppdatera högre än Android 8 vilket Bank-ID kräver att man har men så fick jag reda på att Lineage 18 OS baseras på Android 11 och jag lyckades uppdatera den med det så nu hänger den med några år till 😀
Förvånas själv när man ser vissa gamla telefoner för riktigt högt pris tillsalu.
Visst förstår jag att vissa samlar obrukbara lurar som knappt existerar, men 20år gamla var och är rätt vanliga o knappt värda nåt.

Dock så kan du fortfarande använda en gammal Nokia. Det finns GSM.
Men det är bara Telia som har den kvar i Sverige. Tror det var 2027 ut, sedan släcks den! Så bara byta operatör om man vill använda GSM.

En sak jag dock undrar hur numret *120# kommer fungera i framtiden.
Min 5G mobil gick över till GSM för att hömta saldoinformationen. Av någon konstig anledning.

Telenor har *121#
Comviq *111#

Fungerar de sistnämda än idag?

Ps. Japp 2027 ut
https://www.telia.se/artiklar/innovation/sa-paverkas-du-nar-vi-avvecklar-3g-och-2g-naten

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.