1 763 246 läst ·
15 962 svar
1763k läst
16,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
För sisådär 30 år sedan när jag var i början av vuxenlivet kunde man köpa en ny VW-motoriserad Albin motorbrandspruta på Överskottslagret här i stan. Den var placerad i en tidstypisk trälår och försedd med den tidstypiska journalen för periodiskt underhåll bifogad.B Bitterhetsakademin skrev:Redan 1960 började Försvarets Fabriksverk sälja överskott och senare bolagiserades det till FFV Överskott 1982. Tio år senare tog Runsvengruppen AB över och idag ägs hela företaget av norska Europris.
En god bit in på tvåtusentalet fanns iallafall en del överskott i form av militärkläder och en del verktyg.
Det största i verktygsväg var väl gamla Pionjär bergborrmaskiner men sortimentet urvattnades och fick ge plats för en massa plastsaker och annat krafs med hög vinstmarginal.
Vet att en del VW-entusiaster köpte dylika då man för några tusenlappar fick en ny eller nästan ny luftkyld motor passande till Typ 1 med flera.
Medlem
· Blekinge
· 12 352 inlägg
Dessa motorer används till mycket: pumpar, lätta flygplan, drönare mm.
Hade ett elverk i ljuddämpad kärra i det militära som kopplades in när man satte upp plats för brigadstab. Minns jag rätt var det en luftkyld VW-motor.S Stefan.o skrev:För sisådär 30 år sedan när jag var i början av vuxenlivet kunde man köpa en ny VW-motoriserad Albin motorbrandspruta på Överskottslagret här i stan. Den var placerad i en tidstypisk trälår och försedd med den tidstypiska journalen för periodiskt underhåll bifogad.
Vet att en del VW-entusiaster köpte dylika då man för några tusenlappar fick en ny eller nästan ny luftkyld motor passande till Typ 1 med flera.
Vi köper nog allt schampo, tvål, tandkräm, deo, tvättmedel, sköljmedel, toalettpapper och en massa andra liknande tråkiga men nödvändiga förbrukningsvaror på den typen av butiker. Varför betala betydligt mer på ICA eller COOP?Nötegårdsgubben skrev:
En av Volvobilarna i "stjärnan" drog det, var nog en av Volvo Starkebilarna och hade stabshytt. Sedan satt det mindre elverk ovanpå förarhytten på de här lastbilarna.T TommyC skrev:
Var cirkus en vinterdag när jag utbildade personal att starta dem med snörstart och snö/isiga bilar med runda motorhuvar. Bad om att få flytta övningen till annan dag med svaret "vädret styr inte när de behövs i fält". Men inga arm/benbrott trots några fall.
Om du jämför kvalitén på innehållet så finns det en anledning. Har den erfarenheten av både Yes Diskmedel, Rusta mycket ljusare och vattnigare, och H&S schampo, samma där, inte alls samma innehåll i flaskorna. Det finns en anledning till att de kan sälja billigare, det är ingen välgörenhet de sysslar med.Alfredo skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 478 inlägg
Kanske det, fanns inget 18-pack på ÖoB:s hemsida iallafall. Vad tar de för 18-packet då?Alfredo skrev:
Men att priset är lägre i lågprisbutikerna är ofta en chimär om man jämför märkesvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi köper nog aldrig toapapper till någon butiks ordinarie pris någonsin. Ibland har COOP bäst erbjudande, ibland ÖoB och ibland någon annan.C cpalm skrev:
Men exempelvis Yes diskmedel kan ha avsevärda prisskillnader. Sist jag köpte var på Black Friday från Amazon och det var nog runt halva priset mot vad som finns att köpa just nu. Sen snacket om att den produkten skulle ha olika sammansättning beroende på butik tror jag inte mycket på.
Jag håller med dig om att man inte naivt kan förutsätta att lågprisbutiken alltid är billigast, men hävdar att man kan spara mycket stora summor genom att handla i rätt butik vid rätt tillfälle.