1 787 588 läst ·
16 273 svar
1788k läst
16,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Ja, sen blev ÖB mest bara ett ställe med billigt(?) krafs..Mikael_L skrev:
Jag köpte en f.d polisbil från Överskottsbolaget ungefär 1987-88, en SAAB 900 turbo, som hade varit trafipaxbil, och hade ett stort fult hål uppsågat i instrumentbrädan för kamerautrustningen.
På den tiden fanns det fortfarande en massa överskott på ÖB, bl.a så dumpades med jämna mellanrum alla hos polisen inlämnade cyklar som vare sig någon ägare eller upphittare brydde sig om.
Men jag känner på mig att sortimentet redan på den tiden hade börjat urvattnas lite.
Men man kunde fortfarande i mitten av 80-talet köpa en grön dieseldriven vattenkokare på sisådär 2000 kW, som var utrustad med hjul och dragkrok för att kunna köras dit den behövs.
Jag fick på något sätt veta att den var till för att iordningställa en stor mängd duschar ute i fält.
Under 80-talet var Överskottsbolaget stället där man hittade militärt överskott, och en del annat som ramlade ner från statliga, landstings och någon gång kommunala verksamheter, men redan innan 1980-talet var slut hade detta börjat förändras och det gick snabbt, typ 1992 så var överskottsdelen borta, man kunde bara köpa schampo och glödlampor.
Egentligen borde de inte ens få ha namnet ÖB kvar.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· E
· 15 604 inlägg
Krafs iaf.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 398 inlägg
F frasen_36 skrev:
Det billiga krafset är kinesiskt överskott, så rent tekniskt och juridiskt stämmer namnet? 😉Alfredo skrev:
Redigerat:
Redan 1960 började Försvarets Fabriksverk sälja överskott och senare bolagiserades det till FFV Överskott 1982. Tio år senare tog Runsvengruppen AB över och idag ägs hela företaget av norska Europris.K koolla skrev:
En god bit in på tvåtusentalet fanns iallafall en del överskott i form av militärkläder och en del verktyg.
Det största i verktygsväg var väl gamla Pionjär bergborrmaskiner men sortimentet urvattnades och fick ge plats för en massa plastsaker och annat krafs med hög vinstmarginal.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 24 019 inlägg
Nåja.B Bitterhetsakademin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alldeles oavsett har vi liksom inte ett militärt överskott med vadmalsuniformer och gamla ryggsäckar med stålmes längre. Eller 20-tält och trådtattarutrustning. Och i den mån vi hade haft gamla kraftverk och markberedningsmaskiner skulle de göra sig bättre i Ukraina än i en ack så rolig tråd här.
Era pojkdrömmar är döda. Sätt er med en gammal Clas Ohlson-katalog och gråt en skvätt och gå vidare.
Jag förstår inte heller vem som håller affärer som ÖoB, Dollarstore och Rusta vid liv, men de är ju ungefär lika lätta att gå förbi som ett tråkigt skämt i Humorhörnan. Eller ännu lättare, eftersom man vet att man aldrig hittar vad man söker där.