1 762 395 läst ·
15 933 svar
1762k läst
15,9k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Ja, sen blev ÖB mest bara ett ställe med billigt(?) krafs..Mikael_L skrev:
Jag köpte en f.d polisbil från Överskottsbolaget ungefär 1987-88, en SAAB 900 turbo, som hade varit trafipaxbil, och hade ett stort fult hål uppsågat i instrumentbrädan för kamerautrustningen.
På den tiden fanns det fortfarande en massa överskott på ÖB, bl.a så dumpades med jämna mellanrum alla hos polisen inlämnade cyklar som vare sig någon ägare eller upphittare brydde sig om.
Men jag känner på mig att sortimentet redan på den tiden hade börjat urvattnas lite.
Men man kunde fortfarande i mitten av 80-talet köpa en grön dieseldriven vattenkokare på sisådär 2000 kW, som var utrustad med hjul och dragkrok för att kunna köras dit den behövs.
Jag fick på något sätt veta att den var till för att iordningställa en stor mängd duschar ute i fält.
Under 80-talet var Överskottsbolaget stället där man hittade militärt överskott, och en del annat som ramlade ner från statliga, landstings och någon gång kommunala verksamheter, men redan innan 1980-talet var slut hade detta börjat förändras och det gick snabbt, typ 1992 så var överskottsdelen borta, man kunde bara köpa schampo och glödlampor.
Egentligen borde de inte ens få ha namnet ÖB kvar.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· E
· 15 479 inlägg
Krafs iaf.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden