1 749 650 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Ärligt så fick ja både det ena och det andra - dock kemi-kitet var inte riktigt som inläggen innan utan mer liknande https://sv.wikipedia.org/wiki/Kemilåda men på långa vägar inte lika fullbestyckat. - vid årskurs 4-5 så vägde det vilket och sedan blev det elektronik, dock har det alltid varit en blick i ögonvrån på kemi även sedan dess.L lbgu skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Jag fick "Den lille elektrikern", en låda man kunde bygga lite olika saker med. Sedan en elektroniklåda från Philips med hyfsat påkostade komponenter i och ett ganska listigt system med plastplattor och fjädrar att bygga ihop saker. Finns högst troligt kvar på vinden i föräldrahemmet, funderar på att gräva fram den.
Här är lite förslag på lämpliga kemikalier för kemiintresserade ungdomar.
Svavel och klorat ger spännande blandningar.
Dessutom både svavelsyra och salpetersyra så även möjligheten till nitreringar.
Svavel och klorat ger spännande blandningar.
Dessutom både svavelsyra och salpetersyra så även möjligheten till nitreringar.
Redigerat:
Det fans ju också användbara råvaror som - harkel - klorex... och i lantbruksverksamhet så fanns sådant säckvis, dock hade jag en del självbevarelsedrift och har en tendens till att läsa på innan och insåg att riskerna var större än vad det var värt och det var bara i mycket små 'prov' ...Alfredo skrev:
På den tiden var heller ingen som brydde om det small lite, jaktvapen hade man nästan på var gård och uppsatt stolt på väggen för att synas och hagelbrakaren användes då och då av alla gårdarna, inget att bli stressad över alltså - det var också en tid man heller inte låste ytterdörren till bostäderna, också att det kunde vara en hög mynt vid telefonen för att någon förbiåkande utsocknes behövde ringa något akut fast vi inte var hemma just då. bilnycklarna satt kvar i tändlåset, likaså på traktorer och motorredskap.
Det var ärligt och man respekterade varandra och var och en gjorde sitt - vart fall på landsbygdens gårdar - en försvunnen tid...
Det intressanta är att bilderna tecknar en ganska ung pojke i typ 10-12 års åldern - och det är i den åldern man skall börja med sådana saker - inte efter grundskola och gymnasium, då det är för sent om man skall bli riktigt, riktigt bra i detta, sådant måste börjas tidigt, precis som en framtida cross-åkare måste börja med pappans hjälp kring 6 års ålder...B Bitterhetsakademin skrev:
Tror att man har glömt bort väldigt mycket av det i dagens pedagogik, och heller inte fångar upp tidigt de som dras till olika ämnen redan tidigt i åldern - eller så dras man inte till något längre än vad nallen ger i omedelbar tillfredsställelse med olika spel och annat...
I denna bok från sent artonhundratal fanns ännu mer vågade recept som krävde kromsyra och cyankalium men det var inget problem att köpa som privatperson, idag lever vi i en tid då allt är genomreglerat och så gott som inga kemikalier får köpas längre utan specialtillstånd och byråkrati.
Allt var inte bättre förr med det var mer frihet under ansvar än den paternalistiska förmyndarstat vi ser idag.
Allt var inte bättre förr med det var mer frihet under ansvar än den paternalistiska förmyndarstat vi ser idag.
I mina klassrum mellan 2000 och 2012 föregicks alla labbar av ett 5 minuters säkerhetsprov ur dagens labbhandledning som ungarna haft som läxa. Om någon lyckades att misslyckas med provet eller bröt mot någon säkerhetsregel så var de välkomna tillbaka att göra labben på fredag eftermiddag. Några intressanta föräldrasamtal blev det med tiden...
Låser aldrig dörren när jag är hemma, inte heller på natten, inte bilen heller bor i Stockholms län. Grannar ärliga, vi respekterar varandra och var och en gör sitt - och hjälper till vid behov. Inte så långt bort eller avlägset som du tror.X xxargs skrev:Det fans ju också användbara råvaror som - harkel - klorex... och i lantbruksverksamhet så fanns sådant säckvis, dock hade jag en del självbevarelsedrift och har en tendens till att läsa på innan och insåg att riskerna var större än vad det var värt och det var bara i mycket små 'prov' ...
På den tiden var heller ingen som brydde om det small lite, jaktvapen hade man nästan på var gård och uppsatt stolt på väggen för att synas och hagelbrakaren användes då och då av alla gårdarna, inget att bli stressad över alltså - det var också en tid man heller inte låste ytterdörren till bostäderna, också att det kunde vara en hög mynt vid telefonen för att någon förbiåkande utsocknes behövde ringa något akut fast vi inte var hemma just då. bilnycklarna satt kvar i tändlåset, likaså på traktorer och motorredskap.
Det var ärligt och man respekterade varandra och var och en gjorde sitt - vart fall på landsbygdens gårdar - en försvunnen tid...
Där jag bor nu är det också lite i den andan jag växte upp i - ingen katastrof om man glömde låsa en dörr - och det har mycket med avstånd till tätorter och med tillfart som baklänges genom en kräftbur och nära 2 km enskild grusväg innan man ser ett enda hus och med vägbom som ser ut att kunna stängas när som helst i början av den, håller bort många av de oönskade besökarna... - även gästerna har stora problem att hitta och kommer fel hela tiden... - med andra ord perfekt 'naturligt' labyrintskydd. Men inget är 100% för den som verkligen vill göra en raid i området och läser på innan...