Mikael_L
Och när alla sa "typ" i varenda mening

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
"Språket" i P1 hade en utförlig granskning av dessa små utfyllnadsord, så kallade diskurspartiklar. De mest frekventa är väl liksom, typ, ju, alltså och ba.
De ska uppfylla ett eller flera av följande villkor:
1. Det påverkar inte sanningen i det som sägs.
2. Det tillför inget till yttrandets propositionella innehåll.
3. Det har mer att göra med samtalssituationen än det man verkligen talar om.
4. Det har en känslomässig funktion snarare än en faktamässig.

Språkvetaren i programmet var inte speciellt upprörd utan ansåg att dessa små ord har sitt berättigande som utfyllnad och som vaghetsmarkör.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
…änna, vettladu. Så sett. 😄

• Älska
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
…änna, vettladu. Så sett. 😄
och "Va". Änna, Va och la, gick utmärkt att använda varför sig.
Allihopa inklusive "typ" betyder "ungefär" liksom. Typ isch.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Någon som minns när folk inte sa "liksom" i varje mening?

Haft radion på och i alla möjliga sammanhang och vitt skilda ämnen så måste intervjuobjekt och andra "liksom" fylla ut replikerna med ett "liksom" lite här och där. Alla möjliga sorters människor i alla möjliga sammanhang, även folk man tycker borde kunna bättre.
Ger ett obildat intryck i mina öron.
Glöm för fan inte folk som avslutar med "kan jag berätta" 🫣

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
PostNord verkar i år ha glömt kungens åttioårsdag, han hedrades i alla fall inte med något frimärke som alltid varit brukligt vid jämna födelsedagar.
Iofs fick han ett märke som uppmärksammade det femtioåriga bröllopet så det får väl räcka.

• IMG_20260607_193853_SR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
hsd

Haft radion på och i alla möjliga sammanhang och vitt skilda ämnen så måste intervjuobjekt och andra "liksom" fylla ut replikerna med ett "liksom" lite här och där. Alla möjliga sorters människor i alla möjliga sammanhang, även folk man tycker borde kunna bättre.
Altså 😠

hsd
Intet Intet skrev:
och "Va". Änna, Va och la, gick utmärkt att använda varför sig.
Allihopa inklusive "typ" betyder "ungefär" liksom. Typ isch.
"Här och nu" verkar poppis

Det bör ju typ bättre än "typ" i varje mening ändå, typ...

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
F

Instämmer helt, att tänka innan man pladdrar..

pacman42 pacman42 skrev:
Det bör ju typ bättre än "typ" i varje mening ändå, typ...
Och -ärligt talat. -Skall jag vara ärlig...
Till skillnad mot alla lögner jag sagt hittills.

• Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Svensktillverkad saltvattentvål har jag i obruten förpackning. Troligtvis från sextiotalet.
Kunglig hovleverantör, dessutom.

20260607_174533.jpg
Skapa konto
20260607_174447.jpg
Skapa konto

Från sextiotalet med WWW-adress😁 som gått i putten.

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1296566-kunglig-hovleverantor-i-konkurs-efter-120-ar

Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
MultiMan
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
”Mjuka” och ”hårda” tecken kom med den digitala sättekniken. När korrektur fick möjlighet att senareläggas tack vare detta, fick man också använda verktyg för hjälpa avstavningen när man inte hade tid att ”bryta om texten”. Det gällde framför allt marginaljusterad text i spalter. Linotype-terminaler användes fram till början av 90-talet och hade dessa möjligheter. Sedan tog Macen över med layoutprogram (sidbrytningsprogram) och textsättning flyttades till originalare. Det var nog si och så med.typografikunskaperna i början. De med kunskap ville gå i pension.

En klassiker är ju också totalt okända ”mjuka returen” (Skift + Retur) som skapar en ny rad med samma indrag som den tidigare, t.ex. i en punktlista. Det är halleluja varje gång man visar den för någon…eller snabbkommandot för sidbrytning.

Lustigt att du nämner skrivmaskin med typkula. Det var mångas första kontakt med olika textstilar. Efterföljaren till typkulan hette ”Skönskrivare”, Daisy Wheel Writer på engelska. Användes ofta för att det inte skulle se ut som skrivmaskin utan snarare som en proffsig sättning. Där fanns typhjul med proportionerliga typsnitt. Farsan hade en sådan Canon skrivmaskin på jobbet som dessutom kunde skriva ut från en dator. De var mycket snabbare än typkulemaskinerna, men framför allt mycket tystare.
Det var så jag själv upptäckte typografi,i allmänhet. Är sedan dess totalt insnöad i ämnet.

[bild]
Jag hade en sådan som jag köpte billigt på en intern försäljning på Gylling Systemelektronik, helt ny. De hade agenturen för Apple ett antal år och jag gick en del servicekurser där. Vill minnas att märket var Triumph-Adler.

Köpte ett antal extra hjul i olika typsnitt och använde den bl a till att göra vackra utskrifter till medlemstidningen för svenska användargruppen för Apple i Sverige. Kopplad till en Apple ][ + såklart med något serie eller parallelkort, minns inte vilket det var.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
C
Intet Intet skrev:
Från sextiotalet med WWW-adress
Snacka om att vara före sin tid! 😆

• Haha
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Snacka om att vara före sin tid!
Är man Kunglig Hovleverantör förväntas man ligga på topp inom alla områden! Vi snackar liksom inte om den sunkiga närbutiken på hörnet!

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.