1 749 627 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Det var väl Sony som gick sin egen väg med memory stick i allt som behövde minneskort.13th Marine skrev:
Olympus nere till höger är väl till en digitalkamera, där fanns många olika standarder.
Det finns ett annat område som spretade rejält, usb-kontakter. Där fanns det gott om specialare som bara passade på en modell.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Ja det har du rätt i.Jonas Persson skrev:
Det var väl Sony som gick sin egen väg med memory stick i allt som behövde minneskort.
Olympus nere till höger är väl till en digitalkamera, där fanns många olika standarder.
Det finns ett annat område som spretade rejält, usb-kontakter. Där fanns det gott om specialare som bara passade på en modell.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Det fanns ett otal olika format vid den tiden, här kan man verkligen vara glad åt standardiseringen.Suvi5700 skrev:
Minns att de tidiga korten på en gigabyte kostade drygt tretusen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Någonstans i gömmorna har jag en sådan här liggande. En hårddiskbaserad bärbar lagringsstation för att tanka av sina minneskort när de blir fulla och man inte ville släpa med sig en dator. Fick den av en fotograf som använde den flitigt på resor runt 2000-2001. (Lånad bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satt och läste om tjock-tv från 90-talet idag på lunchen och mitt i det hela ramlade jag över en bild där klistermärkesarket som kom med VHS-band syntes. Vilken nostalgichock det blev för mig. Nån som minns dom här man klistrade på de nyinköpta banden innan man skulle försöka lyckas med att spela in en film utan att få med så mycket hallåor, reklam och annat.
Logga in
Skapa konto
jag minns mest att jag köpte vanliga vhs-band för några tior, sedan tog lödkolven och gjorde ett hål på anvisat ställe.
för att öka skärpan 67 procent.
då detekterade videospelaren kassetten som en super-vhs och skärpan ökade från 240 till 400 linjer. som jämförelse är dvd 500.
folk trodde man drev med dem när man berättade att man genom att göra hål i kassetten kunde öka skärpan, och så drastiskt. men det är alltså sant.
en köpe super-vhs kassett med skillnad att hålet fanns där från fabrik kostade typiskt fem gånger mer.
bra timlön där.
för att öka skärpan 67 procent.
då detekterade videospelaren kassetten som en super-vhs och skärpan ökade från 240 till 400 linjer. som jämförelse är dvd 500.
folk trodde man drev med dem när man berättade att man genom att göra hål i kassetten kunde öka skärpan, och så drastiskt. men det är alltså sant.
en köpe super-vhs kassett med skillnad att hålet fanns där från fabrik kostade typiskt fem gånger mer.
bra timlön där.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Var nåt liknande med 720 kb resp 1,44 Mb 3,5" disketter.
precisFotografen skrev:
i fallet disketter var det visst en lysdiod som lyste mot en fotocell. enkla lösningar!
nedan syns det egentillverkade hålet i en vhs-kassett. en plastpinne inne i supervhs-maskinen detekterade hålet.
apropå kassetter bjöd audi på håll i er nu - kassettradio när jag köpte min bil ny 2005. helt antikt redan då. radion har fantastisk mottagning varför jag lät den sitta kvar, och är fortfarande up and running 20 år och 48 000 mil senare. kassetterna som finns där i bilen är inspelade 80-90tal, och fortfarande helt njutbara. spelar två låtar när det kommer reklam
.
Logga in
Skapa konto