Jonas Persson
13th Marine 13th Marine skrev:
Tiden när alla mobiltillverkare skulle ha sitt egna minneskortsformat.

Har gått genom min hög med minneskort och sorterade ut dessa:

[bild]
Det var väl Sony som gick sin egen väg med memory stick i allt som behövde minneskort.

Olympus nere till höger är väl till en digitalkamera, där fanns många olika standarder.

Det finns ett annat område som spretade rejält, usb-kontakter. Där fanns det gott om specialare som bara passade på en modell.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
2 gb MS pro måste kostat en arm och ett ben en gång i tiden.. 😳
Ja, den kan jag komma ihåg att den inte var billig när den införskaffades, runt tusenlappet kan det nog ha varit. 🤔

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det var väl Sony som gick sin egen väg med memory stick i allt som behövde minneskort.

Olympus nere till höger är väl till en digitalkamera, där fanns många olika standarder.

Det finns ett annat område som spretade rejält, usb-kontakter. Där fanns det gott om specialare som bara passade på en modell.
Ja det har du rätt i.

hsd
Det var väl digitalkameror som hade en uppsjö av olika mimneskort , dessutom dyra som attan

Suvi5700
hsd hsd skrev:
Det var väl digitalkameror som hade en uppsjö av olika mimneskort , dessutom dyra som attan
Jag har kvar en multiadapter för typ 6 olika sorters minneskort. Som sen kopplades i datorn med usb

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag har kvar en multiadapter för typ 6 olika sorters minneskort. Som sen kopplades i datorn med usb
Det var med en sån jag tömde och kontrollerade minneskorten igårkväll 😅

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det fanns ett otal olika format vid den tiden, här kan man verkligen vara glad åt standardiseringen.
Minns att de tidiga korten på en gigabyte kostade drygt tretusen.

• Blå USB 2.0 kortläsare med text "hama 35 in 1" mot en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Någonstans i gömmorna har jag en sådan här liggande. En hårddiskbaserad bärbar lagringsstation för att tanka av sina minneskort när de blir fulla och man inte ville släpa med sig en dator. Fick den av en fotograf som använde den flitigt på resor runt 2000-2001. (Lånad bild)

Hårddiskbaserad bärbar lagringsstation "Digital Wallet" med tillbehör, inklusive CompactFlash Adapter och svart förvaringsväska, på träbord.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Suvi5700
Hittade den

• Hand håller en "All in 1" minneskortläsare med kablar i ett rum med tidningar och kablar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
T.ex. så här för att få till det med standard USB.
Två Sony Ericsson USB-adaptrar på ett bord, en för M2 och en för microSD, visas för att illustrera anslutning med standard USB.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Satt och läste om tjock-tv från 90-talet idag på lunchen och mitt i det hela ramlade jag över en bild där klistermärkesarket som kom med VHS-band syntes. Vilken nostalgichock det blev för mig. Nån som minns dom här man klistrade på de nyinköpta banden innan man skulle försöka lyckas med att spela in en film utan att få med så mycket hallåor, reklam och annat.

Klistermärkesark för VHS-band, visar olika längder och kategorier för inspelning, från märket Scotch, med färgglada grafiska element.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dilato och 16 till
  • Laddar…
jag minns mest att jag köpte vanliga vhs-band för några tior, sedan tog lödkolven och gjorde ett hål på anvisat ställe.

för att öka skärpan 67 procent.

då detekterade videospelaren kassetten som en super-vhs och skärpan ökade från 240 till 400 linjer. som jämförelse är dvd 500.

folk trodde man drev med dem när man berättade att man genom att göra hål i kassetten kunde öka skärpan, och så drastiskt. men det är alltså sant.

en köpe super-vhs kassett med skillnad att hålet fanns där från fabrik kostade typiskt fem gånger mer.

bra timlön där.

• Wow
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Var nåt liknande med 720 kb resp 1,44 Mb 3,5" disketter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Var nåt liknande med 720 kb resp 1,44 Mb 3,5" disketter.
precis:)

i fallet disketter var det visst en lysdiod som lyste mot en fotocell. enkla lösningar!

nedan syns det egentillverkade hålet i en vhs-kassett. en plastpinne inne i supervhs-maskinen detekterade hålet.

apropå kassetter bjöd audi på håll i er nu - kassettradio när jag köpte min bil ny 2005. helt antikt redan då. radion har fantastisk mottagning varför jag lät den sitta kvar, och är fortfarande up and running 20 år och 48 000 mil senare. kassetterna som finns där i bilen är inspelade 80-90tal, och fortfarande helt njutbara. spelar två låtar när det kommer reklam:)
.

Närbild av ett svart VHS-band med en plastbit markerad med en lila cirkel. Bakgrunden är suddig.
Skapa konto

• Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
C
rakt09 rakt09 skrev:
apropå kassetter bjöd audi på håll i er nu - kassettradio när jag köpte min bil ny 2005
"Vorsprung durch Technik", eller vad är det de säger? 😆

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.