10 561 läst ·
80 svar
11k läst
80 svar
Sågverk utlöser c16 säkringsgrupp
En 7.5 kW bör säkras 25 A som snaggletooth skriver inget konstigt med det och då gällande Y/D start. Så gör man fackmässigt och något man bör utgå från och tänka på vid svar här på BH.D Djävulssnickarn skrev:
Vad du och andra kluddar med får man se som i bästa fall irrelevant och i sämsta som fel. Man kan givetvis testa och göra hur som helst men det blir inte bra och inget man ska ge råd om där TS ska nå framgång med större säkerhet.
Nja, motorskyddet agerar ju överlastskydd även för kabeln och ger därmed arean.D Djävulssnickarn skrev:
Avsäkringen utgör endast kortslutningskydd
Men längden kan också vara dimensionerande för kabeln.
Jag utgår bara från vad jag sett på de industrier jag har varit på. Där har jag aldrig sett en 7.5kw med 25a, de har haft 16 eller 20a. Har en gång sett en 22kw kompressor som var säkrad med en c32 dvärgbrytare å den hade aldrig löst ut.
Men det är ju skit samma i detta fallet, löser säkringen utan att motorn lastas hårt så är det nog nån kortslutning nånstans som spökar. Sen kan du ju sätta en strömmätare på sågmotorn, många maskiner jag har stött på har det. På det sättet kan du anpassa matningshastigheten så motorn inte överstiger märkströmmen
Men det är ju skit samma i detta fallet, löser säkringen utan att motorn lastas hårt så är det nog nån kortslutning nånstans som spökar. Sen kan du ju sätta en strömmätare på sågmotorn, många maskiner jag har stött på har det. På det sättet kan du anpassa matningshastigheten så motorn inte överstiger märkströmmen
Det är mycket bättre att du sätter dig in i hur saker fungerar och hur det ska göras korrekt. I de fall du sett borde motorerna valts mindre eftersom de inte utnyttjas i närheten efter märkdata. Det är inget konstigt mrd det men ska du ge råd för en given motor får du hålla dig till skylten om inte driftfallet är känt.D Djävulssnickarn skrev:Jag utgår bara från vad jag sett på de industrier jag har varit på. Där har jag aldrig sett en 7.5kw med 25a, de har haft 16 eller 20a. Har en gång sett en 22kw kompressor som var säkrad med en c32 dvärgbrytare å den hade aldrig löst ut.
Frågan är om det ska kallas industrier där du kollat detta det är nog närmare bonnsågar och garageföretag i vildvuxet tillstånd.
Medlem
· Södermanland
· 656 inlägg
Motorer som direkstartas säkrast ca 2 ggr märkström. Mjukstart eller yd start så säkras enligt märkström, ev vid tung kontinuerlig drift något högre än märkström.GK100 skrev:
Det är mycket bättre att du sätter dig in i hur saker fungerar och hur det ska göras korrekt. I de fall du sett borde motorerna valts mindre eftersom de inte utnyttjas i närheten efter märkdata. Det är inget konstigt mrd det men ska du ge råd för en given motor får du hålla dig till skylten om inte driftfallet är känt.
Frågan är om det ska kallas industrier där du kollat detta det är nog närmare bonnsågar och garageföretag i vildvuxet tillstånd.
Sedan att set kan GP med lite annat upplägg är en annan sak. De säkringstabeller som finns utgår ifrån att det ALLTID ska fungera.
Jag är väl insatt då jag alltid har gått efter rekommendationer från tillverkarna när jag nyinstallerat maskiner. Å jag har installerat ett stort antal maskiner på stora industrier, främst stenindustrier. Maskiner med 7.5kw skulle enligt manualen ha 16a, de som ville ha 20a hade flera motorer, en av de hade bland annat en 7.5kw å en 3kw.
Men då var det nya maskiner med elektronisk mjukstart, endast ett fåtal hade YD-start. Och säkringar var alltid porslinsproppar
Men då var det nya maskiner med elektronisk mjukstart, endast ett fåtal hade YD-start. Och säkringar var alltid porslinsproppar
Det du säger Elajomannen stämmer bra, vid tung kont. drift så går man upp ett hack i säkring. Exempelvis 7.5kw motorer till fläktar eller pumpar med kontinuerlig last skulle alltid säkras 20a. En såg räknas inte som en sådan maskin då den endast lastas under sågning, mest går motorn obelastad.
Men att byta till tröga proppar är en bra början. Höj också huvudsäkring till 20 eller 25a så får du selektivitet
Men att byta till tröga proppar är en bra början. Höj också huvudsäkring till 20 eller 25a så får du selektivitet
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
De driftfall du räknar upp här är nog inte representativa för tung drift som ett bandsågverk är.D Djävulssnickarn skrev:Jag utgår bara från vad jag sett på de industrier jag har varit på. Där har jag aldrig sett en 7.5kw med 25a, de har haft 16 eller 20a. Har en gång sett en 22kw kompressor som var säkrad med en c32 dvärgbrytare å den hade aldrig löst ut.
Har själv tidigare varit verksam på ett sågverk i +20 år som automationselektriker/elansvarig, med iofs betydligt större motorer (storleksordningen x 8..10).
Hade aldrig funkat med så låg avsäkring, en bandsåg sticker lätt iväg dubbla märkströmmen och hänger gärna kvar där tills stocken är till ända eller man sänker matningen.
Men då talar vi säkert stora såglinjer som matas konstant med stockar? Och då motorer på närmare 200kw
16a tröga proppar borde ändå räcka till detta bandsågverket. Det tar kanske ca 2min att såga igenom en stock och en trög propp tål ca 1.8x märkströmmen i 1h. Så säg att strömmen går upp till 25a i de 2 minuterna. Det ska en trög propp tåla. Sedan sjunker ju strömmen till ca 4-6a när MSN drar tillbaks sågen å fram till nästa skär.
Exempelvis så har mitt cirkelsågverk med 22kw motor 32a proppar å de har aldrig gått. Matningen har jag inställd så den maxar på 50a. Den startas med YD start och proppar har aldrig gått
16a tröga proppar borde ändå räcka till detta bandsågverket. Det tar kanske ca 2min att såga igenom en stock och en trög propp tål ca 1.8x märkströmmen i 1h. Så säg att strömmen går upp till 25a i de 2 minuterna. Det ska en trög propp tåla. Sedan sjunker ju strömmen till ca 4-6a när MSN drar tillbaks sågen å fram till nästa skär.
Exempelvis så har mitt cirkelsågverk med 22kw motor 32a proppar å de har aldrig gått. Matningen har jag inställd så den maxar på 50a. Den startas med YD start och proppar har aldrig gått
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Vad man har sett är sällan ett bra mått på vad som är rätt och riktigt. Jag har också sett en massa... Det är ett dåligt sätt att lära sig på, om man inte klarar av att förstå varför något mot oddsen fungerar eller inte fungerar. Så var gärna tydlig med vad du har sett och vad du faktiskt vet i dina svar framöver. Och läs tråden från början också så ser du vad frågan handlar om och vad som redan har avhandlats. Vi pratar varken om överlastströmmar eller startströmmar.D Djävulssnickarn skrev:
Det är ju det jag har sagt, säkringen bör inte vara några problem då det löser ut utan att motorn lastas nämnvärt. Att gå igenom alla kablar är en bra idé, låter som att någon kabel är skadad och ibland kommer i kontakt med nåt
Jo kan ha varit lite otydlig där, det jag menat med sett är rekommendationer i manualer till maskiner jag installerat. Förutom den där kompressorn.
Men nu lämnar vi det.
Sätt en strömmätare så ser du vad motorn drar när du sågar. Är det en 3 fas säkring eller ser du om det är nån specifik fas som löser ut?
Men nu lämnar vi det.
Sätt en strömmätare så ser du vad motorn drar när du sågar. Är det en 3 fas säkring eller ser du om det är nån specifik fas som löser ut?
Det är en 3 fas säkring, dvs alla faser far. Nu är den bortkopplad så ser vi hur det går. Det rekommenderade säkert större säkring, men vad jag läser så fungerar oftast 16a både till vedmaskin och sågverk förutsatt att man inte har allt för stor övrig förbrukning. 20a känns verkligen inte lockande när jag övrig tid på året knappt förbrukar någon energi, redan med 16a så utgör ju den fasta kostnaden alldeles för stor del av elpriset.. Nu är automatsäkringen bortkopplad så får vi se hur det går.
Nej flyttar den inte ionödan, 25 m med 2,5 och 25m med 6mm2. Men uttaget sitter ju direkt vid mätarskåpet så totallängden blir ju 50m, kan ju inte vara något onormalt långt.Dowser4711 skrev: