10 561 läst ·
80 svar
11k läst
80 svar
Sågverk utlöser c16 säkringsgrupp
Motorn är 3fas 7,5 kw automatisk yd start. Ena kabeln är 6mm2 och den andra vanlig 2,5mm2. Men ska verkligen de kunna orsaka sådant spänningsfall? Sågen är en woodmizer lt15, manuell frammatning. Eftersom man styr den känner jag hur trögt det går, och tycker inte säkringen löser för det går trögt. Många gånger har det gått att köra där jag varit övertygad säkringen ska gå för det känns trögt. Känns som de blir en kort peak som löser säkringen. Innan jag flyttade mätarskåpet kunde jag köra min 7,5 kw höfläkt utan problem, eller ibland dog den vid övergång till d läge. När tids finns är tanken att koppla förbi automatsäkringen. Fotar motorskylten senare idag.
Redigerat:
Mät upp vad den drar under last på varje fas.
Absolut vore det bra, men tror du att något kan vara fel som gör att säkringen går? Känns lättare att bara koppla förbi automatsäkringen alternativt byta ut till en 20A och se om de går. (Vet att de inte är tillåtet) Var mest nyfiken på om de verkligen ska lösa ut automatsäkringen på 16amp så här enkelt.Fotografen skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Ser korrekt ut med en C16.
En skada på en lindning, eller en lagerskada nått fel på matningen mindre troligt. Att mäta upp strömmen i varje fas är med en tångampermeter väl det första, Typ https://www.jula.se/catalog/el-och-...nstrument/multimetrar/tangamperemeter-405049/L lodin92 skrev:Absolut vore det bra, men tror du att något kan vara fel som gör att säkringen går? Känns lättare att bara koppla förbi automatsäkringen alternativt byta ut till en 20A och se om de går. (Vet att de inte är tillåtet) Var mest nyfiken på om de verkligen ska lösa ut automatsäkringen på 16amp så här enkelt.
Tackar. Ska ta hjälp av svärfar som varit elektriker en gång i livet, men känns bra att ha någorlunda koll själv. Är det mest troligt att ett fel ger utslag direkt eller måste man lyckas mäta just när säkringen far? Sågverket är sprillans nytt så förhoppningsvis ska det inte vara något fel.E elmont skrev:
Medlem
· Södermanland
· 656 inlägg
Att byta till D kommer inte att hjälpa, eftersom det tydligen inte är starten som är problemet.L lodin92 skrev:
En åtgärd som garanterat kommer hjälpa är att byta ut dvärjbrytarna mot smältsäkringar 16 A. Finns sådana säkringselement som passar på dinskena. Ända kruxet är om det är knökfullt i centralen. Mvh. Elektriker.
Sedan har det rätt stor betydelse hur hårt man matar, jag har ett minisågverk själv (annat fabrikat) och det är rätt känsligt på matningshastigheten.
Ps
Är det verkligen nytt? bilden på skylten ser inte så ny ut
Ps
Är det verkligen nytt? bilden på skylten ser inte så ny ut
Nytt och nytt, köptes förra sommaren monterades upp nu. Gått ca 15 stockar. Det konstiga är ju att säkringen inte gått de gånger jag tyckt det gått tungt/matat hårt, kanske någon gång i en grövre stock annars i smala stockar.E elmont skrev:
Ingen varvstalsstyrning, antar man vill ha konstant bladhastighet. Kanske finns någon reglering om man öppnar ellådan, men det har jag ej kollat.E Emil_K skrev:
Såhär ser det ut, är alltså bara en trefasgrupp som sitter i mätarskåpet. Tänker det lättaste är att koppla förbi automatsäkringen eller byta till 20A även om de inte är godkänt.E Elajomannen skrev:Att byta till D kommer inte att hjälpa, eftersom det tydligen inte är starten som är problemet.
En åtgärd som garanterat kommer hjälpa är att byta ut dvärjbrytarna mot smältsäkringar 16 A. Finns sådana säkringselement som passar på dinskena. Ända kruxet är om det är knökfullt i centralen. Mvh. Elektriker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 151 inlägg
Troligen inte, se inlägg #4. Du ligger i gränslandet och ska därför inte förvånas över att dvärgen löser utan åtgärda problemet istället. Tumregelmässigt ligger 7.5 kW nära en trög 20 A säkring, kanske C20, eller bättre D20.L lodin92 skrev:
Om det är ett CEE416-uttag du har så kan du inte säkra det högre än 16 A. Det kräver byte till CEE 432. Intaget på sågen bör ge en fingervisning om den är avsedd för 16 A eller kräver 32 A-don. Är anslutningssladden fast ansluten med stickpropp i andra änden går det inte att veta då stickproppen kan vara utbytt.
Om uttaget är skyddat av en JFB, vilket det ska vara, då kan du byta C16 till D16 och hoppas på att det är korta strömspikar som är problemet, t.ex när du kör igenom en kvist. Obs att D16 kanske inte skyddar kablarna i sig så bra vid en kortslutning L-N, men du har ju just nu mätarsäkringarna också.
Du har väl ett motorskydd också, eller en FRO. Om motorskyddet är korrekt inställt så vet du att motorn går inom sina gränser.
Är verkligen 20amp standard för 7,5kw hade aldrig trott de skulle behövas mer än 16amp grupp för det.Bo.Siltberg skrev:
Troligen inte, se inlägg #4. Du ligger i gränslandet och ska därför inte förvånas över att dvärgen löser utan åtgärda problemet istället. Tumregelmässigt ligger 7.5 kW nära en trög 20 A säkring, kanske C20, eller bättre D20.
Om det är ett CEE416-uttag du har så kan du inte säkra det högre än 16 A. Det kräver byte till CEE 432. Intaget på sågen bör ge en fingervisning om den är avsedd för 16 A eller kräver 32 A-don. Är anslutningssladden fast ansluten med stickpropp i andra änden går det inte att veta då stickproppen kan vara utbytt.
Är verkligen 20amp standard för 7,5 kw, hade aldrig kunnat tänka mig annat än 16a säkringsgrupp för det.
Om uttaget är skyddat av en JFB, vilket det ska vara, då kan du byta C16 till D16 och hoppas på att det är korta strömspikar som är problemet, t.ex när du kör igenom en kvist. Obs att D16 kanske inte skyddar kablarna i sig så bra vid en kortslutning L-N, men du har ju just nu mätarsäkringarna också.
Du har väl ett motorskydd också, eller en FRO. Om motorskyddet är korrekt inställt så vet du att motorn går inom sina gränser.
Sågen säljs som 16A/7,5kw 400v i broschyren, är 16mm fasthandske med medföljande lös handske att sätta på skarvkabel. Uttaget är max 16a men har ju kvar 16a porslinsäkringarna som ej går att byta ut innan grövre kabel dras till huset. Så även om de inte är godkänt så känner jag mig trygg i att byta automatsäkringen till 20A. Jordfelsbrytare finns för uttaget.
Lär ju finnas ett motorskydd men har som sagt inte öppnat elboxen på sägen än.
Redigerat: