10 722 läst ·
90 svar
11k läst
90 svar
Sagt upp fast telefon och bredband!
En liten varning bara.....Till er som tänker lämna den fasta telefonin/byta operatör.
Flera vänner till mig som bytt till IP telefoni från andra leverantörer än Telia och som sen inte blivit nöjda och velat byta tillbaka till vanlig trådtelefon har råkat ut för att dom inte fått behålla sina nummer q(;^
p
Det har då visat sig att det i de mest finstilta delarna på avtalen dom tecknat har godkänt att den nya operatören fått ägarskapet på telefonnumret :O
DVS. dom har genom avtalet frånsagt sig rätten att senare portera numret till en annan leverantör
Jag försöker inte avråda med detta inlägg, bara påpeka att det är viktigt att ta reda på vad avtalen innehåller. Alla får göra som dom själva vill :|
Flera vänner till mig som bytt till IP telefoni från andra leverantörer än Telia och som sen inte blivit nöjda och velat byta tillbaka till vanlig trådtelefon har råkat ut för att dom inte fått behålla sina nummer q(;^
Det har då visat sig att det i de mest finstilta delarna på avtalen dom tecknat har godkänt att den nya operatören fått ägarskapet på telefonnumret :O
DVS. dom har genom avtalet frånsagt sig rätten att senare portera numret till en annan leverantör
Jag försöker inte avråda med detta inlägg, bara påpeka att det är viktigt att ta reda på vad avtalen innehåller. Alla får göra som dom själva vill :|
Det kan vara så men det är just det jag är lite tveksam till.
Just därför att hela porteringsbiten kom till för att förhindra inlåsning. Å andra sidan är det ju inte första gången man får till något suboptimerat inom telekom området.
Men som sagt konsumentverket och PTS vet.
Just därför att hela porteringsbiten kom till för att förhindra inlåsning. Å andra sidan är det ju inte första gången man får till något suboptimerat inom telekom området.
Men som sagt konsumentverket och PTS vet.
Vilken leverantör var det? Länk till avtalet?orparn skrev:En liten varning bara.....Till er som tänker lämna den fasta telefonin/byta operatör.
Flera vänner till mig som bytt till IP telefoni från andra leverantörer än Telia och som sen inte blivit nöjda och velat byta tillbaka till vanlig trådtelefon har råkat ut för att dom inte fått behålla sina nummer q(;^p
Här grävde dom ner elen för nåt år sen och vi var på (även Jönköpings energi kontaktade "telia" med fråga om dom ville lägga med ledningar) men svaret var blankt nej.jhenrikj skrev:
Här blir inga nya teleledningar. punkt.
Så att någon/dom skulle ändra sig låter otroligt.
Det finns ju mindre kommuner där man drar fiber för att ha det som lockbete för att folk ska flytta dit.
Jönköping är dock så pass "hett" att man skiter i sånt, folk flyttar hit ändå.
Mitt nummer skiter jag ärligt talat i. Ringer mest jävla försäljare ändå.
// Magnus
Om jag minns rätt så gällde det både Com-Hem och Tele2 men det var ett par år sedan och dom avtal dom använder idag kan ju vara ändrade.mrfrenzy skrev:
För mina vänner så löste sig det hela så dom fick tillbaka sina nummer men det först efter en hel del bråkande med deras säljavdelningar.
Ja, enligt specen skall den fixa 2G också (d.v.s. GPRS/Edge).Gilbert skrev:
http://www.dovado.com/4GRmodems.html
Men 2G är segt. Det kan ingen router råda bot på.
Det där är ett intressant fenomen, att den som säger upp sitt abonnemang får massor med erbjudanden. Jag sade upp Boxer för några år sedan, och blev förstås uppringd av en säljare som kom med erbjudanden för att få mig att stanna kvar. Jag bad att få kolla dessa "i lugn och ro, för de ligger väl på hemsidan?" - men fick då till svar att dessa erbjudanden inte fanns skyltade nånstans, utan endast gällde kunder som höll på att lämna företaget...
Det rimliga borde förstås vara att premiera trogna kunder, men så funkar det ju inte.
Det rimliga borde förstås vara att premiera trogna kunder, men så funkar det ju inte.
Har använt mobilt bredband som enda uppkoppling i 4 år fungerar för det jag gör, kör 2 bredband max med en Dovado 3GN som fungerar utmärkt, inget stöd för tellstick eller annat trams den gör det den ska göra, dela ut internet.
Vet dock flera som har problem med den trådlösa nätverkbiten (wlan ej 3g) på Dovado 4gr tydligen en bugg med vissa chip bla intel.
Jag hade 7mbit adsl innan och detta ersätter bra.
Förstår inte riktigt vad jag ska med fast telefoni till vad är fördelen?
Vet dock flera som har problem med den trådlösa nätverkbiten (wlan ej 3g) på Dovado 4gr tydligen en bugg med vissa chip bla intel.
Det är ju i princip omöjligt att skaffa bredband idag utan telefondelen (IP) för att spara kostnad. Vi har fast men använder den aldrig men man betalar ju för det ändå (BBB). Minns jag kollade runt mycket och kunde inte hitta någon som sålde bara bredband till bättre pris.Andy78 skrev:Har använt mobilt bredband som enda uppkoppling i 4 år fungerar för det jag gör, kör 2 bredband max med en Dovado 3GN som fungerar utmärkt, inget stöd för tellstick eller annat trams den gör det den ska göra, dela ut internet.
Bara att konstatera faktum att trohet inte är lönsamt heller. Jag har nu bytt försäkringsbolag på en av bilarna och kan konstatera att jag fått ner priset från 8900 till 5400 bara genom att byta bolag. Jag tror nästan alla bolag ger en så kallad nytecknanderabatt vilket ju direkt är tvärt emot att prioritera befintliga kunder. I somras jämförde jag priset för min andra bils försäkring mot vad samma bolag via nätet skulle ta för den vilket var ca 1200kr billigare (gick inte att söka pris med bilnumret då den redan var försäkrad där). Ringde då upp bolaget men dom vägrade sänka priset till vad jag skulle få vid en nyteckning så dom förlorade en kund. Jag bytte till ett annat bolag och tjänade ännu mer trotts att jag missar några kronor i "förmånsrabatter"bjogul skrev:
Ja många bolag har ju som affärsidé att utnyttja lata kunder, det händer ju överallt och det är inget nytt. Försäkringar, banklån, elbolag, you name it.
Var samma sak med boxer för mig, ringde och skulle säga upp, helt plötsligt så fick jag 3 månader gratis och 2 år utan krypteringsavgifter(som borde ingå i månadskostnaden så det är lättare att jämföra bolagen).
[besserwisser]Man tjänar inte pengar på att få det billigare, man sparar[/besserwisser]
Var samma sak med boxer för mig, ringde och skulle säga upp, helt plötsligt så fick jag 3 månader gratis och 2 år utan krypteringsavgifter(som borde ingå i månadskostnaden så det är lättare att jämföra bolagen).
[besserwisser]Man tjänar inte pengar på att få det billigare, man sparar[/besserwisser]