10 722 läst ·
90 svar
11k läst
90 svar
Sagt upp fast telefon och bredband!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Det låter ju i och för sig väldigt tråkigt. Jag är inte hört detta från vänner och kunder som köpt den, men det är bra att få in lite negativ kritik. Den enda jag vet som kör med tellstick och modem har ett Huawei E220 och då har man ju sladd i alla fall.mexitegel skrev:Kanske har jag fått ett måndagsex men jag har fått nästan hjärnblödning på min Dovado. Maken till buggig router har jag inte stött på tidigare, och då har jag ändå mekat med rätt mycket bråte i mina dar.... Jag har framförallt haft problem med att få routern att hitta USB-modemet plus att man får avsevärt sämre mottagning när det sitter i dovadon jämfört med i PC'n.
Dessutom så har dem satt USB-portarna så nära varandra att man inte kan ha USB-modem och Tellsticken i samtidigt. Lösningen torde vara enkel tycker man, En USB-förlängningsladd är ju normalt smalare i kontakten än USB-modemet, men se då har routern svårt att kommunicera med den USB-enhet som sitter på förlängaren. Arrrrg! :@
Har fått den att funka men vågar inte att röra den. Sista jag flyttade på routen så tappade den uppkopplingen och det tog en halvtimme med omstarter och restes innan den kom tillbaka. Dock verkar den vara stabil när den väl har kopplat upp sig. Peppar peppar...
Är ju färgad då jag delvis har foten/fötterna inom branschen och har har tillgång till flera olika alternativ, tyvärr inte fiber till bostaden. Och om det kostar 100-200:- mera i månaden är inget jag funderar över, dvs jag är inte så priskänslig.
Så hos oss är det ADSL i bostaden (Internet, telefon och IPTV) och fritidshuset blir mobilt rakt av.
Sedan så vet jag att man (Telia) förbereder storskaligt utbyte av ADSL mot VDSL, för att bl.a. kunna erbjuda flera samtidiga TV tillsammans med HDTV till hushåll där man inte har/kan få fiber.
Mobilt kommer dock att vara ett bra alternativ för många, men med vissa begränsningar än så länge. I fritidshuset märker man tydligt när många använder sin mobila kommunikation och vi som ligger långt från masten får sämre prestanda.
Men sitter man till så man kan få fiber eller högre hastigheter på ADSL, eller kommande VDSL, så är inte 3G något alternativ för oss.
Och det säger en som var med vid utveckling av mobil datakom för 30år sedan
, fast då var man "yngre" och allt var mera svart och vitt.
Så hos oss är det ADSL i bostaden (Internet, telefon och IPTV) och fritidshuset blir mobilt rakt av.
Sedan så vet jag att man (Telia) förbereder storskaligt utbyte av ADSL mot VDSL, för att bl.a. kunna erbjuda flera samtidiga TV tillsammans med HDTV till hushåll där man inte har/kan få fiber.
Mobilt kommer dock att vara ett bra alternativ för många, men med vissa begränsningar än så länge. I fritidshuset märker man tydligt när många använder sin mobila kommunikation och vi som ligger långt från masten får sämre prestanda.
Men sitter man till så man kan få fiber eller högre hastigheter på ADSL, eller kommande VDSL, så är inte 3G något alternativ för oss.
Och det säger en som var med vid utveckling av mobil datakom för 30år sedan
Det låter som om routern inte orkar med att strömförsörja ditt modemmexitegel skrev:.... Jag har framförallt haft problem med att få routern att hitta USB-modemet plus att man får avsevärt sämre mottagning när det sitter i dovadon jämfört med i PC'n.
.... En USB-förlängningsladd är ju normalt smalare i kontakten än USB-modemet, men se då har routern svårt att kommunicera med den USB-enhet som sitter på förlängaren. Arrrrg! :@
Eftersom ditt modem funkar bättre direkt i datorn så borde du kunna reklamera din router. En USB port ska kunna driva 500mA med rätt spänning.
1) Inget som blir så här smidigt och stabilt med extern antenn ... vad jag har sett.orparn skrev:Det finns ju färdiga trådlösa (WIFI) routers för 3G som redan har DHCP inbyggt och det borde väl även finnas med brandvägg så varför slösa energi på att uppfinna hjulet på nytt ?
Även med Net1 (Fd IceNet) på 450 MHz bandet kan du få en basenhet med 4 portar + WIFI men jag vet inte om det finns någon brandvägg i den.
2) Har en del applikationer som inte finns i någon färdig burk. Att få in dem i de som finns är säkert betydligt besvärligare än göra det från början.
3) Energi åtgången är minimal.
4) Har fått lådan och moderkort gratis. Det enda jag behöver är Sierra Wireless mini PCI-Express kortet.
5) Jag är ingenjör ... jag vill.
Min dovado har inte gjort annat än jävlats där jag behöver den. Den går klanderfritt där det finns 3G, men har man bara tillgång till edge är det kört. Försök har gjort att lösa det med hjälp av supporten, men så roligt är det inte att köpa en grej för närmare tusenlappen och sen jobba åtskilliga timmar med att få grejerna att funka. Hemma kör jag fiber på 100mbit och ip-telefoni på det, betalar 75kr i månaden för telefonin, det är inklusive samtal och uppkopplingsavgifter.
Inget som jag hört något om, utan mera en generell uppgradering/utbyte av DSLAMarna så att de med rätt "kopparavstånd" ska kunna erbjudas VDSL och högre hastigheter, få kapacitet för flera tjänster.mats_o skrev:
Mobilt bredband fungerar säkert utmärkt så länge man bara är 1-2 personer och delar på det och mest surfar lite och kör Spotify.
Men när man är 3-4 personer i hushållet, varav tre sitter och kör videosamtal på MSN och en spelar CS, då räcker inte riktigt 3G hela vägen.
Men när man är 3-4 personer i hushållet, varav tre sitter och kör videosamtal på MSN och en spelar CS, då räcker inte riktigt 3G hela vägen.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Ni som kör med 3G, vad har ni för pingtider? När jag stod på tomten i valet och kvalet fick vi runt 200ms med 3G och testet på http://www.pingtest.net/
Det fick bli koppar till det nya huset. 4G kommer kanske förbättra siffrorna, men då ska det byggas ut ett nät först.
Det fick bli koppar till det nya huset. 4G kommer kanske förbättra siffrorna, men då ska det byggas ut ett nät först.
Har också funderat på att göra mig av med hem telefonen och bredbandet. Men problemet är att jag har jättedålig täckning med mobiltelefon och har lånat hem mobila bredband och provat och det går JÄTTE segt.
Kanske en dum fråga men finns det nån anten förstärkare eller liknande som man kan använda?
Kanske en dum fråga men finns det nån anten förstärkare eller liknande som man kan använda?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Detta med kapacitet. "Man får rätta mun efter matsäck". Vill man ha mer mat i munnen så får man också betala därefter...
Jag har inte kört pingtest.com men mot bredbandskollen.se så har jag 50-60ms
Ja det finns externa antenner. Här finns en del http://www.infoferenda.com/
Till alla modem går det att använda en
http://www.infoferenda.com/webbshop/antenner/tillbehor/antennadapter-universal.html eller
http://www.infoferenda.com/webbshop/adaptrar-konverters/universaladapter-v2.html
Vissa USB modem går att montera isär och få tag i en kontakt som det går att ansluta sladden direkt.
Leta på www.mobilabredband.se efter hur man kan göra men obsavera att garantin försvinner
Så håller jag med magnusrx7 att i skogen/på landet finns ingen fiber..
Jag har inte kört pingtest.com men mot bredbandskollen.se så har jag 50-60ms
Ja det finns externa antenner. Här finns en del http://www.infoferenda.com/
Till alla modem går det att använda en
http://www.infoferenda.com/webbshop/antenner/tillbehor/antennadapter-universal.html eller
http://www.infoferenda.com/webbshop/adaptrar-konverters/universaladapter-v2.html
Vissa USB modem går att montera isär och få tag i en kontakt som det går att ansluta sladden direkt.
Leta på www.mobilabredband.se efter hur man kan göra men obsavera att garantin försvinner
Så håller jag med magnusrx7 att i skogen/på landet finns ingen fiber..