10 722 läst ·
90 svar
11k läst
90 svar
Sagt upp fast telefon och bredband!
Man ska aldrig säga aldrig....det sas att jag ALDRIG skulle få fiber heller men så vips så råkade de dra förbi en kabel på väg till något företag och lät mig koppla in mig på den, billigt.....magnusrx7 skrev:
Hmm... Vad är "billigt"? D.v.s. vad fick du betala för att få fibern indragen?jhenrikj skrev:
Själv har jag fiberkabeln framdragen ända till husväggen. Men den är inte ansluten ännu.
Jag kollade med nätleverantören vad det skulle kosta och tydligen måste man betala 14000 för att de skall koppla in fibern (och då måste jag t.o.m. borra hålet i huset själv).
Jag förstår faktiskt inte hur denna kostnad motiveras? Arbetet med att koppla in den lär ju max ta ett par timmar (+ restid 5 km).
Man kan ju tänka sig att de vill ha betalt för investeringskostnader i nätet osv. Men p.g.a. denna kostnad har jag helt övergivit tankarna på att dra in fiber. Jag kör mobilt bredband istället.
Med 4G minskar ju incitamentet att dra in fiber ytterligare.
Redigerat:
Det är ju beroende av vilka tjänster som du vill nyttja en "fiber" till och hur många som samtidigt vill nyttja. Gör man den kompletteringen till inlägget så skapar det större förståelse.eviljava skrev:Hmm... Vad är "billigt"? D.v.s. vad fick du betala för att få fibern indragen?
Själv har jag fiberkabeln framdragen ända till husväggen. Men den är inte ansluten ännu.
Jag kollade med nätleverantören vad det skulle kosta och tydligen måste man betala 14000 för att de skall koppla in fibern (och då måste jag t.o.m. borra hålet i huset själv).
Jag förstår faktiskt inte hur denna kostnad motiveras? Arbetet med att koppla in den lär ju max ta ett par timmar (+ restid 5 km).
Man kan ju tänka sig att de vill ha betalt för investeringskostnader i nätet osv. Men p.g.a. denna kostnad har jag helt övergivit tankarna på att dra in fiber. Jag kör mobilt bredband istället.
Med 4G minskar ju incitamentet att dra in fiber ytterligare.![]()
Fiberanslutning för 14000SEK är annars ett bra pris, om man ser att behovet finns. Det skulle jag aldrig tveka på utan skriva på direkt, under förutsättning att det är en trovärdig nätleverantör.
Jovisst... nätleverantören är väl trovärdig.AndersS skrev:Det är ju beroende av vilka tjänster som du vill nyttja en "fiber" till och hur många som samtidigt vill nyttja. Gör man den kompletteringen till inlägget så skapar det större förståelse.
Fiberanslutning för 14000SEK är annars ett bra pris, om man ser att behovet finns. Det skulle jag aldrig tveka på utan skriva på direkt, under förutsättning att det är en trovärdig nätleverantör.
Men behovet av 100Mb (eller mer?) finns nog inte just nu. Hade jag varit ett litet företag eller en familj bestående av 20 tonårsbarn hade jag nappat direkt.
Nu är det enbart 3 personer som surfar, kollar mail, kör spotify samt tankar hem en film då och då. För detta ändamål fungerar mobilt bredband (upp till 16Mb/s) alldeles perfekt. Med 4G om något år anser jag att våra bandbreddsbehov kommer att vara mer än väl uppfyllda under överskådlig framtid.
Att betala 14000 i inst.kostnad samt en månadskostnad som vida överstiger min nuvarande månadskostnad låter inte lockande.
Redigerat:
Jo, men inte behöver man 20 barn, det kan räcka med en ungdom som spelar realtidsspel över nätet så märker man av de mobila svarstiderna och hur mycket det påverkar. Så kapacitetsmässigt kan det vara ok men inte när det gäller svarstider i vissa fall.eviljava skrev:Jovisst... nätleverantören är väl trovärdig.
Men behovet av 100Mb (eller mer?) finns nog inte just nu. Hade jag varit ett litet företag eller en familj bestående av 20 tonårsbarn hade jag nappat direkt.
Nu är det enbart 3 personer som surfar, kollar mail, kör spotify samt tankar hem en film då och då. För detta ändamål fungerar mobilt bredband (upp till 16Mb/s) alldeles perfekt. Med 4G om något år anser jag att våra bandbreddsbehov kommer att vara mer än väl uppfyllda under överskådlig framtid.
Att betala 14000 i inst.kostnad samt en månadskostnad som vida överstiger min nuvarande månadskostnad låter inte lockande.
De usla svarstiderna gör ju att 3G-internet är omöjligt att välja före exempelvis ADSL. Körde själv bara 3G under några månader nyligen och höll verkligen på att irritera ihjäl mig på svarstiden. Vilket skräp. Bandbredden däremot var inget jag störde mig allt för mycket...mitt nuvarande ADSL har nog i praktiken inte allt för mycket mer bandbredd.
3G-internet har sin roll när man är på resande fot. Men att säga upp ADSL? Det är ungefär som att skrota vanliga cykeln och börja använda den hopfällbara lilla rackaren som följde med grannens husbil.
3G-internet har sin roll när man är på resande fot. Men att säga upp ADSL? Det är ungefär som att skrota vanliga cykeln och börja använda den hopfällbara lilla rackaren som följde med grannens husbil.
Nja... Jag hade ADSL 24Mb där jag bodde tidigare. Ärligt talat märker jag ingen större skillnad. En film kanske tar något längre tid att tanka ner, men det är nog allt.jaso skrev:
Det är möjligt att ping:en är sämre, men när jag spelat via xbox-live är det iaf inget som har märkts.
Telefonlinan kapade jag direkt när jag flyttade in. ADSL går fetbort. Om jag mot all förmodan behöver något annat än mobilt bredband finns det ju andra alternativ som sagt (även om det är dyrare).
OM det mobila går bättre än 24MB ADSL abonnemang så är det något fel !skalman1 skrev:
Vad säger en kontroll mot bredbandskollen.se ?
Om modemet är ett som inte är levererat av Telia eller annan tjänsteleverantör och går att logga in på så kolla i första hand vilken uppkoppling som den förhandlar mot stationen. Om problemet ligger i kablar, kabellängd mm så kommer den inte att koppla upp på så höga hastigheter.
Vi har haft problem med vårt 2MB men det hängde på något i stationen eller på väg dit för det var många som påverkades i vårt fall och även att modemet kopplade upp på 2/1MB så fick vi betydligt lägre hastigheter framför allt på uplink och mycket varierande svarstider. Efter felanmälan så tog det två dagar så är det numera fullt flås igen
Jag gjorde som TS, sa upp hela rasket, mobil, bredband, fast tele.
De drygade sig en gång för mycket när jag ringde och felanmälde mitt bredband häromdagen.
Telia=
- dyra
- dryga
- urkass support
- knepiga fakturor
- tar mycket lång tid på sig att åtgärda fel (iaf för oss som bor på landet)
- kaxiga
- 347012 st före i telekön när man ska säga upp ab.
- När man väntat i telekö i 1 år hör man en röst som säger lite klatschigt "vill du ha premiumsupport, ring detta nummer xxxxxxxxx för 19.90/min där får du snabb hjälp"
Fy fan för Telia!!
De drygade sig en gång för mycket när jag ringde och felanmälde mitt bredband häromdagen.
Telia=
- dyra
- dryga
- urkass support
- knepiga fakturor
- kaxiga
- När man väntat i telekö i 1 år hör man en röst som säger lite klatschigt "vill du ha premiumsupport, ring detta nummer xxxxxxxxx för 19.90/min där får du snabb hjälp"
Fy fan för Telia!!
cust3000 skrev:Jag gjorde som TS, sa upp hela rasket, mobil, bredband, fast tele.
Telia=
- dyra
- dryga
- urkass support
- knepiga fakturor
- kaxiga
Fy fan för Telia!!
Hoppsan, har du blivit så illa behandlad? Jag hade strul med mitt trådlösa modem för några veckor sedan - jag ringde in och väntade i 2 minuter innan jag snabbt fick ett besked att dom skickar ett nytt modem. Inget strul eller tjafs.
Mina fakturor är väldigt lätta att förstå - "jobbmobil fast" - samma summa varje månad.
Jag är definitivt ingen Telia-fanatiker - den dagen det finns något bättre alternativ, då byter jag direkt till det pga jag har ett så rörligt jobb att jag måste ha täckning i hela Sverige.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Tat lungt, du bor ju ändå på landet ;-) Varför köa för en uppsägning, mail/fax går snabbare. Tecknade ett abonnemang hos Telia idag på inrådan av några kollegor. De upplever deras tjänster och support som mer tillförlitliga än t.ex. Tele2. Telia kommer säkert passa mig bra, älskar att sätta dit kaxiga pojkspolingar som pluggat "något inom media"...cust3000 skrev:Jag gjorde som TS, sa upp hela rasket, mobil, bredband, fast tele.
Telia=
- dyra
- dryga
- urkass support
- knepiga fakturor
- kaxiga
Fy fan för Telia!!
Alla prylar är telias egna.orparn skrev:OM det mobila går bättre än 24MB ADSL abonnemang så är det något fel !
Vad säger en kontroll mot bredbandskollen.se ?
Om modemet är ett som inte är levererat av Telia eller annan tjänsteleverantör och går att logga in på så kolla i första hand vilken uppkoppling som den förhandlar mot stationen. Om problemet ligger i kablar, kabellängd mm så kommer den inte att koppla upp på så höga hastigheter.
Vi har haft problem med vårt 2MB men det hängde på något i stationen eller på väg dit för det var många som påverkades i vårt fall och även att modemet kopplade upp på 2/1MB så fick vi betydligt lägre hastigheter framför allt på uplink och mycket varierande svarstider. Efter felanmälan så tog det två dagar så är det numera fullt flås igen![]()
Dom har under fyra år varit I kontakt med telia angående den låga hastigheten, men telia bryr sig inte. Både dom och jag är trötta på telia, jag har bytt ut mobilen till Tre och ska byta ut bredbandet också när bindningstiden är slut.
Varför vi klipper banden med Telia:
I samband med att vi flyttar till nytt hus så klipper vi banden med Telia. Har tidigare haft fast tele, adsl, tv (i perioder), mobil, mobilt bredband. Det som gör att Telia tappar oss är: fakturor och kraftig försämring på kundtjänst. Jag har hela tiden accepterat att det kostar lite mer men att "det bara fungerar". Vi började dock få problem med att fakturor inte kom fram, istället så fick vi påminnelser de till och med stängde av ett abonnemang för en obetald räkning på 40 kr (det kostade 160 kr + påminnelseavgift att öppna det igen). Vi bad om att få allt på autogiro för mer än ett år sedan, det kommer fortfarande pappersfakturor på vissa abonnemang. När modemet till ADSL gick sönder så fick jag rådet att prova med att annat och byta det på en Teliabutik om det visade sig vara felet. Lånade ett modem som fungerade, försökte få det andra utbytt / reparerat, men det gick inte. Man var enligt nya rutiner tvungen att få ett ärendenummer och för att få det så måste jag riva ner den fungerande utrustningen, koppla in den gamla, ringa in till supporten och låta de felsöka (precis som de gjorde när jag fick rådet att prova med annat modem) för att till sist få ett ärendenummer. Allt detta för ett modem som kostar 495:-
Sista droppen var när jag skulle försöka köpa en iPhone 4 från Telia som enligt uppgift "fanns i lager". Det tog över 6 veckor, de misslyckades med nummerportering (två gånger) och belastade mig med en extra UC.
Telia har helt enkelt tappat stinget. Om någon intresserad från Telia läser det här så borde ni se över era rutiner, lära kundtjänsten lite hyfs och sluta med attityden att "Vi är störst, så vi vet att vi har rätt så gör som vi säger".
Framtida lösning:
Bredband, fiber via stadsnät (kommer förmodligen välja Bahnhof om man kan få autogiro)
Telefoni, Tele 2 via GSM-router. Har porterat vårt hemnummer till Tele2:s hemtelefoni via GSM-nätet. Betalar nu 69 kr i månaden istället för 175:-. De har även 6mbit bredband via wi-fi eller lan i samma låda om man vill. då kostar det totalt 199:- för 10 gb i månaden eller 299 för obegränsat. Det finns anslutning för extern GSM/3G-antenn på routern men jag har inte behövt det än.
Mobil: Tele 2
Tack för de här 35 åren Telia!
I samband med att vi flyttar till nytt hus så klipper vi banden med Telia. Har tidigare haft fast tele, adsl, tv (i perioder), mobil, mobilt bredband. Det som gör att Telia tappar oss är: fakturor och kraftig försämring på kundtjänst. Jag har hela tiden accepterat att det kostar lite mer men att "det bara fungerar". Vi började dock få problem med att fakturor inte kom fram, istället så fick vi påminnelser de till och med stängde av ett abonnemang för en obetald räkning på 40 kr (det kostade 160 kr + påminnelseavgift att öppna det igen). Vi bad om att få allt på autogiro för mer än ett år sedan, det kommer fortfarande pappersfakturor på vissa abonnemang. När modemet till ADSL gick sönder så fick jag rådet att prova med att annat och byta det på en Teliabutik om det visade sig vara felet. Lånade ett modem som fungerade, försökte få det andra utbytt / reparerat, men det gick inte. Man var enligt nya rutiner tvungen att få ett ärendenummer och för att få det så måste jag riva ner den fungerande utrustningen, koppla in den gamla, ringa in till supporten och låta de felsöka (precis som de gjorde när jag fick rådet att prova med annat modem) för att till sist få ett ärendenummer. Allt detta för ett modem som kostar 495:-
Sista droppen var när jag skulle försöka köpa en iPhone 4 från Telia som enligt uppgift "fanns i lager". Det tog över 6 veckor, de misslyckades med nummerportering (två gånger) och belastade mig med en extra UC.
Telia har helt enkelt tappat stinget. Om någon intresserad från Telia läser det här så borde ni se över era rutiner, lära kundtjänsten lite hyfs och sluta med attityden att "Vi är störst, så vi vet att vi har rätt så gör som vi säger".
Framtida lösning:
Bredband, fiber via stadsnät (kommer förmodligen välja Bahnhof om man kan få autogiro)
Telefoni, Tele 2 via GSM-router. Har porterat vårt hemnummer till Tele2:s hemtelefoni via GSM-nätet. Betalar nu 69 kr i månaden istället för 175:-. De har även 6mbit bredband via wi-fi eller lan i samma låda om man vill. då kostar det totalt 199:- för 10 gb i månaden eller 299 för obegränsat. Det finns anslutning för extern GSM/3G-antenn på routern men jag har inte behövt det än.
Mobil: Tele 2
Tack för de här 35 åren Telia!