Jag tänkt till året bygga en komplementbyggnad, och är lite inne på att få till en lite mer "sekelskiftesstil"

Lite liknande Tareq/Sofias gästhus på bilden nedan
En komplementbyggnad i sekelskiftesstil med snötäckt tak. Röd dörr och fönster med gröna foder. Vintermiljö med snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skillnaden blir att jag nog tänkte använda liggande fasad nederst och överst, och stående mellan.
Men hur går jag övergångarna för att minimera vatteninträngning ?

Att sätta en lockbräda ovanpå är en sak, men även undertill skulle jag ju vilja ge så bra förutsättningar som möjligt för vatten att rinna nedåt istället för in i konstruktionen, även om det förstås kommer vara en ventilerad fasad.
Skiss av fasadprofil med liggande och stående brädor; visar övergång mellan sektioner för att minimera vatteninträngning.
På ovan skiss har jag ritat på hur det skulle se ut i profil (utan tilläggsmoment)

Frågan är om man bör fasa överdelen på de stående panelbrädorna, och också göra en fasning/droppnäsa på den nedre delen likt skiss 2, eller om det kan klara sig med raka ändor:
Ritning som visar profil för liggande och stående panelbrädor i sekelskiftesstil, med detaljer för droppnäsa och fasning för vattenavrinning.

Vad tror forumet ?

Farstatjej90
Du behöver fasa så att vatten inte letar sig in!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du behöver fasa så att vatten inte letar sig in!
Ja det är lite så jag tänker.
Blir ju lite extra meck, men behöver inte bli så farligt då jag kan kapa den stående panelen med en kap&ger i lite vinkel bara kanske, både uppe och nedre då...

Normalt sätter man ett bleck av något slag mellan dom olika panelerna. Själv har jag valt att göra dom i trä.

Fasad med vit träpanel och grön dörr, omgiven av trädgård. Taktegel och marksten syns.
Skapa konto

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Normalt sätter man ett bleck av något slag mellan dom olika panelerna. Själv har jag valt att göra dom i trä.

[bild]
Snyggt !
Menar du att man då fäller in mellan-"blecket" och ger det lite lutning utåt då ?
För de bilder jag har sett så verkar det mer vara ett foder utanpå - och då hjälper det inte så mycket om vatten letar sig in

Jag har satt min ända in mot spikläkten alltså jämns med baksidan på panelen och ca 45mm utstick i 20graders lutning.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Snyggt !
Menar du att man då fäller in mellan-"blecket" och ger det lite lutning utåt då ?
För de bilder jag har sett så verkar det mer vara ett foder utanpå - och då hjälper det inte så mycket om vatten letar sig in
Den plankan som funkar som bleck fälls in så att de liggande ovan står på blecket. Sedan kan man lägga ett foder under. Så här ser det ut hos oss.
Vitt träpanel med en infälld planka som fungerar som bleck, med liggande och stående paneler i ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Den plankan som funkar som bleck fälls in så att de liggande ovan står på blecket. Sedan kan man lägga ett foder under. Så här ser det ut hos oss.
[bild]
Det där är ju smart och snyggt !

Traditionellt är uppifrån och ner: stående - liggande - stående panel. Fäll in en droppnäsa mellan övergångarna samt mot grunden med några graders lutning nedåt. Ingen lockpanel, kör pärlspont eller v-fas.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A annsofian skrev:
Traditionellt är uppifrån och ner: stående - liggande - stående panel. Fäll in en droppnäsa mellan övergångarna samt mot grunden med några graders lutning nedåt. Ingen lockpanel, kör pärlspont eller v-fas.
Jag tänkte vända lite på det av praktiska skäl: Om den nedersta sektionen är liggande så är det lättare at byta den nedre brädan om det behövs i framtiden tänker jag. Tror det kan bli snyggt också :)

Stående panel = pärlspont var intressant. Jag hade nog tänkt lockpanel, men det kanske ser konstigt ut...

Jag tänkte vända lite på det av praktiska skäl: Om den nedersta sektionen är liggande så är det lättare at byta den nedre brädan om det behövs i framtiden tänker jag. Tror det kan bli snyggt också :)

Stående panel = pärlspont var intressant. Jag hade nog tänkt lockpanel, men det kanske ser konstigt ut...
Dubbelfas på stående och enkelfas på liggande är nog det vanligaste. Man kan lägga nåt lite roligare under bleck brädan också som vi gjort här på en tillbyggnad. Vi lät även bleckbrädan dubbla som fönsterbleck.
Dubbelfas stående panel nedanför fönsterbräda som även fungerar som fönsterbleck på en tillbyggnad, med del av krukväxt till vänster.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Följ kretikos råd, precis så bör det vara. Ingen lockpanel i denna typ av konstruktion.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja
Javisst, lika dant som ett överbleck till ett fönster

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.