Självbyggare
· Stockholm
· 8 603 inlägg
Jag tänkt till året bygga en komplementbyggnad, och är lite inne på att få till en lite mer "sekelskiftesstil"
Lite liknande Tareq/Sofias gästhus på bilden nedan
Skillnaden blir att jag nog tänkte använda liggande fasad nederst och överst, och stående mellan.
Men hur går jag övergångarna för att minimera vatteninträngning ?
Att sätta en lockbräda ovanpå är en sak, men även undertill skulle jag ju vilja ge så bra förutsättningar som möjligt för vatten att rinna nedåt istället för in i konstruktionen, även om det förstås kommer vara en ventilerad fasad.
På ovan skiss har jag ritat på hur det skulle se ut i profil (utan tilläggsmoment)
Frågan är om man bör fasa överdelen på de stående panelbrädorna, och också göra en fasning/droppnäsa på den nedre delen likt skiss 2, eller om det kan klara sig med raka ändor:
Vad tror forumet ?
Lite liknande Tareq/Sofias gästhus på bilden nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skillnaden blir att jag nog tänkte använda liggande fasad nederst och överst, och stående mellan.
Men hur går jag övergångarna för att minimera vatteninträngning ?
Att sätta en lockbräda ovanpå är en sak, men även undertill skulle jag ju vilja ge så bra förutsättningar som möjligt för vatten att rinna nedåt istället för in i konstruktionen, även om det förstås kommer vara en ventilerad fasad.
På ovan skiss har jag ritat på hur det skulle se ut i profil (utan tilläggsmoment)
Frågan är om man bör fasa överdelen på de stående panelbrädorna, och också göra en fasning/droppnäsa på den nedre delen likt skiss 2, eller om det kan klara sig med raka ändor:
Vad tror forumet ?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 603 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 603 inlägg
Snyggt !Matti_75 skrev:
Menar du att man då fäller in mellan-"blecket" och ger det lite lutning utåt då ?
För de bilder jag har sett så verkar det mer vara ett foder utanpå - och då hjälper det inte så mycket om vatten letar sig in
Självbyggare
· Stockholm
· 8 603 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 603 inlägg
Jag tänkte vända lite på det av praktiska skäl: Om den nedersta sektionen är liggande så är det lättare at byta den nedre brädan om det behövs i framtiden tänker jag. Tror det kan bli snyggt ocksåA annsofian skrev:
Stående panel = pärlspont var intressant. Jag hade nog tänkt lockpanel, men det kanske ser konstigt ut...
Dubbelfas på stående och enkelfas på liggande är nog det vanligaste. Man kan lägga nåt lite roligare under bleck brädan också som vi gjort här på en tillbyggnad. Vi lät även bleckbrädan dubbla som fönsterbleck.klaskarlsson skrev:
Jag tänkte vända lite på det av praktiska skäl: Om den nedersta sektionen är liggande så är det lättare at byta den nedre brädan om det behövs i framtiden tänker jag. Tror det kan bli snyggt också
Stående panel = pärlspont var intressant. Jag hade nog tänkt lockpanel, men det kanske ser konstigt ut...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Följ kretikos råd, precis så bör det vara. Ingen lockpanel i denna typ av konstruktion.klaskarlsson skrev:
Jag tänkte vända lite på det av praktiska skäl: Om den nedersta sektionen är liggande så är det lättare at byta den nedre brädan om det behövs i framtiden tänker jag. Tror det kan bli snyggt också
Klicka här för att svara