GoC GoC skrev:
Det kan jag förstå. Men läste, köp en ny billig såg och såga av skiten. Men då bör du kunna hantera sågen också.
Den är liksom inte en leksak man bara kör loss med. Jag förstå vitsen av att kör med spetsen på svärdet nere i trävirket. Men motorsågen är ett ganska farligt verktyg i en oerfaren hand.
Det är lätt hänt att man som jag bara rekommenderar en - för mig - enkel lösning baserat på ett verktyg jag mer eller mindre växt upp med, arbetat yrkesmässigt med under lång tid och är en del av vardagen även idag.

Om jag skulle bedöma handverktyg efter potentiell farlighet/dödlighet så ligger just motorsåg högt på denna lista. Man måste veta hur det funkar i synnerhet vid svärdets spets annars kan man ligga riktigt risigt till.

Tack för att du uppmärksammade detta, GoC.

H Harald Blåtumme skrev:
Det är lätt hänt att man som jag bara rekommenderar en - för mig - enkel lösning baserat på ett verktyg jag mer eller mindre växt upp med, arbetat yrkesmässigt med under lång tid och är en del av vardagen även idag.

Om jag skulle bedöma handverktyg efter potentiell farlighet/dödlighet så ligger just motorsåg högt på denna lista. Man måste veta hur det funkar i synnerhet vid svärdets spets annars kan man ligga riktigt risigt till.

Tack för att du uppmärksammade detta, GoC.
Jag var bara tvungen att påpeka detta.
För den som kan och är utbildad för, eller uppväxt med, att hantera en motorsåg så är det som du säger en självklarhet.
Därav mitt råd om en tigersåg med ett bra sågblad. Självklart kan man skada sig även på ett sådant, men sannolikheten är lägre.
Själv så klarade jag att anordna en allt för bra manikyr med en nyslipad kniv jag fått tillbaka från Knivbrev, satans så vassa dom blir efter deras behandling :)
Men oavsett så är en vass såg eller kniv bättre än en slö. Då fungerar den som man vill, bara man har respekt för verktyget.

• Gilla
sawallen och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jäklar så många hemmagjorda bomber man gjort i ungdomen. Klorex, svavel och florsocker var en fin mix :)
Jodå, och svavel, kol och salpeter funkade också bra!

Vi gjorde en motsvarande operation för ca 6 år sedan, rev ut en gammal altan och byggde nytt.

Det var tigersågar och motorsågar som fick jobba en del där, gamla kreosotimpregnerade telefonstolpar i botten.

Ett av de största problemen var faktiskt att göra sig av med detta extremt miljö-ovänliga avfall. Tätortens miljöstationer hade en saftig taxa per ton och vi skulle blivit ganska ruinerade. Jag hittade en miljöstation i en grannkommun som tog emot dylikt så det blev en resa på ca 10 mil för att göra sig av med eländet till rimlig kostnad i form av bensinpengar.

• Gilla
sawallen
  • Laddar…
Magnus E K
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.