5 967 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Såga/arbeta i kreosotbehandlad järnvägssyll
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det är lätt hänt att man som jag bara rekommenderar en - för mig - enkel lösning baserat på ett verktyg jag mer eller mindre växt upp med, arbetat yrkesmässigt med under lång tid och är en del av vardagen även idag.GoC skrev:
Om jag skulle bedöma handverktyg efter potentiell farlighet/dödlighet så ligger just motorsåg högt på denna lista. Man måste veta hur det funkar i synnerhet vid svärdets spets annars kan man ligga riktigt risigt till.
Tack för att du uppmärksammade detta, GoC.
Jag var bara tvungen att påpeka detta.H Harald Blåtumme skrev:Det är lätt hänt att man som jag bara rekommenderar en - för mig - enkel lösning baserat på ett verktyg jag mer eller mindre växt upp med, arbetat yrkesmässigt med under lång tid och är en del av vardagen även idag.
Om jag skulle bedöma handverktyg efter potentiell farlighet/dödlighet så ligger just motorsåg högt på denna lista. Man måste veta hur det funkar i synnerhet vid svärdets spets annars kan man ligga riktigt risigt till.
Tack för att du uppmärksammade detta, GoC.
För den som kan och är utbildad för, eller uppväxt med, att hantera en motorsåg så är det som du säger en självklarhet.
Därav mitt råd om en tigersåg med ett bra sågblad. Självklart kan man skada sig även på ett sådant, men sannolikheten är lägre.
Själv så klarade jag att anordna en allt för bra manikyr med en nyslipad kniv jag fått tillbaka från Knivbrev, satans så vassa dom blir efter deras behandling
Men oavsett så är en vass såg eller kniv bättre än en slö. Då fungerar den som man vill, bara man har respekt för verktyget.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Vi gjorde en motsvarande operation för ca 6 år sedan, rev ut en gammal altan och byggde nytt.
Det var tigersågar och motorsågar som fick jobba en del där, gamla kreosotimpregnerade telefonstolpar i botten.
Ett av de största problemen var faktiskt att göra sig av med detta extremt miljö-ovänliga avfall. Tätortens miljöstationer hade en saftig taxa per ton och vi skulle blivit ganska ruinerade. Jag hittade en miljöstation i en grannkommun som tog emot dylikt så det blev en resa på ca 10 mil för att göra sig av med eländet till rimlig kostnad i form av bensinpengar.
Det var tigersågar och motorsågar som fick jobba en del där, gamla kreosotimpregnerade telefonstolpar i botten.
Ett av de största problemen var faktiskt att göra sig av med detta extremt miljö-ovänliga avfall. Tätortens miljöstationer hade en saftig taxa per ton och vi skulle blivit ganska ruinerade. Jag hittade en miljöstation i en grannkommun som tog emot dylikt så det blev en resa på ca 10 mil för att göra sig av med eländet till rimlig kostnad i form av bensinpengar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Fast det nytillverkas fortfarande kreosotimpregnerade stolpar (se t ex https://www.scanpole.com/se/produkter/fordelar-med-trastolpar/), så det är nog inte så illa som en del annat (som att köra besinbil t ex). Men jag gjorde mig av med mina eftersom lukten kunde bli lite påträngande.
Klicka här för att svara