Byggahus.se
Om säljaren dör mellan kontraktsskrivning och tänkt tillträde. Vilka bekymmer kan vi stöta på? Kan någon av arvtagarna protestera och orsaka att köpet hävs till exempel?

Dödsbodelägarna blir den "nya" avtalsparten. Skulle någon av dom trilskas, då blir det frågan om avtalsbrott.

• Gilla
fredrikru och 2 till
  • Laddar…
Intressant fråga. Utan att ha tittat efter skulle jag säga att dödsboet är lika bundet av ett ingånget avtal som den som undertecknade avtalet hade varit om denne fortfarande vore i livet.

En vägran att fullfölja avtalet är alltså då lika skadeståndsgrundande som om (den då döde) säljaren hade stått för den.

Edit: tvåa.

• Gilla
episcopus och 1 till
  • Laddar…
Nyfiken i en strut: Har du köpt av en så skröplig människa, och hur länge måste vederbörande hänga kvar innan det är tillträde?

Jag skulle tro att dödsboet övertar alla avtal. När min pappa avled tog dödsboet över hyresavtalet för hans fastighet. Dock var detta inte i Sverige.

Jag stötte på denna utsvävning ... Jag hade med mig båda arvtagare som skrev under på att alla papper som skrevs stämmer/är rätt med fullmakt så köpeskilling kom in på dödskonto och fastigheten blev min .. men lite nervöst var det allt innan jag fick nya papper från lantmäteri

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Har köpt och upptäckte att säljaren precis dött. Fått tag på mäklaren och allt verkar under kontroll vi stod först på hans "attgöralista" i morrn bitti. Vi blev lite chockade liksom men läger verkar vara under kontroll.

• Gilla
Asma Ahmad och 7 till
  • Laddar…
När är det tillträde? Det kanske kan ställa till problem i tidsplanen. Nu kanske jag är helt fel ute. Men normalt sett så kan ett dödsbo inte göra någon affär innan bouppteckningen är klar. Det är först då det finns på pränt vem som har rätt att skriva på för dödsboets räkning ( om det inte gäller ngt. annat just för köpebrevet).

• Gilla
ValterP
  • Laddar…
Tillträde är först i augusti så det borde vara lugnt. Och behöver de skjuta på det så löser vi det med. Blev best oroliga att det skulle hävas eller likna de för vi gillar det verkligen!

Jag såg att ditt också var borta. Mystiken tätnar....

Hemmakatten
Inte mystiskt alls. Jag har raderat några inlägg som var OT. Skämt om döda personer var varken roliga, konstruktiva eller svarade på TS fråga. /moderator

• Gilla
Kvackatore och 20 till
  • Laddar…
Jag/vi har också köpt en villa, där ägaren hade avlidit.
Det var inget besvär med det. De båda dödsbodelägarna, en dotter och en son, stod som motparter i kontraktet, och var med då vi reglerade affären hos dödsboets bank, när övertagandet skedde och köpebrev skrevs.

Att köpa från dödsbo är väl inget konstigt i sig, men här var det ju fråga om ett avtal med en säljare som hann falla ifrån mellan avtalsskrivande och frånträde. Det måste väl ändå beskrivas som en smula ovanligt.

Och nog kan man tänka sig ett antal situationer där arvingarna då spontant skulle vilja backa: ”Får vi tillräckligt bra betalt?” ”Ska vi verkligen sälja nu?” ”Ska vi skjuta på affären så vi hinner rensa, eller tills Emma i Australien hinner hem?” ”Kan vi verkligen lita på den där mäklaren?”

En miljonaffär de kanske knappt visste var på gång har ju mer eller mindre oförberett hamnat i knät på dödsbodelägarna, så det är klart att man som köpare kan bli orolig för avtalets fullbordan. Men som sagt, skriftliga fastighetsavtal är bindande. Tillträde är därtill egentligen bara en teknikalitet i en fastighetsaffär, det är kontraktsskrivandet som är det viktiga, och det är ju redan klart.

• Gilla
mniku och 5 till
  • Laddar…
Man kan ju tänka sig situationer där det finns knepiga relationer mellan dödsbodelägare som sätter käppar i hjulen. Man kan ju tänka sig att den avlidne testamenterat huset till en arvinge som var inställd på att ta över, och nu helt plötsligt tycker att det gick alldeles för billigt och hävdar att han inte var vid sina fulla sinnen.
Men det hör förhoppningsvis till ovanligheterna.

I detta läge då kontrakt är skrivet måste ju det vara bindande för dödsboet. Frågan då är ju vem har rätt att skriva på för dödsboet vid själva övertagandet?
Att köpa av ett dödsbo är inget konstigt om det är skiftat men innan detta är färdigt vet man ju faktiskt inte vilka som är arvtagare. När vi köpte hus som va ett dödsbo va det just detta som gjorde att vi fick skjuta på tillträdet då de som skrivit på kontraktet kanske inte va de ända arvingarna. Mäklaren blev smått upprörd då jag gav beskedet att han fått arvingarna att skriva på ett icke giltigt kontrakt då de faktiskt inte va ägare till huset än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.