24 689 läst ·
911 svar
25k läst
911 svar
Sabotage mot dricksvattentäkter ökar
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Det tror jag inte.P paralun skrev:
Den överlägset vanligaste svenska åsikten är nog att Putin är ansvarig och skyldig för kriget.
Sen finns det några virrpannor som skyller på USA och så någon enstaka som anser är Merkel är främsta orsaken till kriget.
Observera ordet främsta här. Det är ditt ord dom du stått fast vid länge trots att vi övriga sagt att det väl ändå måste vara Putin som är främsta orsaken.
Tjau, det slutade med regeringskris och ett ödesmättat nyval i Tyskland, prel Februari där den tyska befolkningen får ge sin dom.Fairlane skrev:
Det tror jag inte.
Den överlägset vanligaste svenska åsikten är nog att Putin är ansvarig och skyldig för kriget.
Sen finns det några virrpannor som skyller på USA och så någon enstaka som anser är Merkel är främsta orsaken till kriget.
Observera ordet främsta här. Det är ditt ord dom du stått fast vid länge trots att vi övriga sagt att det väl ändå måste vara Putin som är främsta orsaken.
Givetvist är sedan Putin huvudorsaken men Tysklands agerande dukade bordet för stollen.
Jag är säker på att det finns goda förutsättning för en fredsuppgörelse! Sen för att få det hållbart så måste EU vara med.
Men varför har du länge hävdat motsatsen?P paralun skrev:
Inser du inte hur du förstör trådar genom att du kastar ur dig ogenomtänkta kommentarer.
Så viktigt kan det inte få vara att få skriva/synas så innehållet kommer i andra hand.
Tänk först, skriv sedan.
Läs länken först, ge tråden en sammanfattning om hur den stödjer din åsikt. SEN kan du ev också bifoga länken.
ALDRIG i omvänd ordning.
Det har jag väl aldrig hävdat.Z Zodde skrev:Men varför har du länge hävdat motsatsen?
Inser du inte hur du förstör trådar genom att du kastar ur dig ogenomtänkta kommentarer.
Så viktigt kan det inte få vara att få skriva/synas så innehållet kommer i andra hand.
Tänk först, skriv sedan.
Läs länken först, ge tråden en sammanfattning om hur den stödjer din åsikt. SEN kan du ev också bifoga länken.
ALDRIG i omvänd ordning.
Däremot så finns det ju de som inte känner till fakta som nu äntligen den röda pressen klarar av att nämna.
Är allt egentligen Angela Merkels fel?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...yskland-beroende-av-rysk-gas-angrar-ingenting
Eller som du sett förut, världens dummaste energipolitik i norsk tappning, briljant beskrivet av den gode Jan.
https://www.finansavisen.no/nyheter...tikk-har-gitt-resultater?zephr_sso_ott=PtrhNB
Med facit i hand så tycker jag också att Tysklands samarbete med Ryssland har varit fel men med ett annat utfall hade vi kanske tyckt annorlunda.Fairlane skrev:
Tyskland, inte bara Merkel, har sett fred som det överordnade målet och handelsutbyte har historiskt varit en av de bästa metoderna att förhindra krig. Vi vet ju heller inte vad en isolering av Ryssland hade gett för resultat.
Egentligen bara ett försök från min sida att nyansera och påpeka att med så lite information om den tidens beslutsunderlag så kan vi knappast bedöma om det var ett bra eller dåligt beslut, bara att det inte blev bra.
Jo men mitt svar var avseende att hade Putin varit pank så hade han aldrig kunnat bygga upp sin krigsmakt.Z Zodde skrev:
Nu strömmade Merkels miljarder Rubel för fossilgasen in och Putin kunde planera sitt usla krig.
Så Merkel har ju betalt eländet i sin iver att lägga ner kärnkraft!
Hårdsmält faktum för vissa... och det tyska folket ger sin dom i prel i Februari i det ödesmättade nyvalet.
Nej. Se #257 för frågan du svarade på.P paralun skrev:
Förstår man inte frågan man ska besvara så ska man absolut avstå.
Men imho är en klar fråga med 2 svarsalternativ bland de enklaste som finns. Redan dagisbarn får sådana.
Ryssland hade sålt till andra och ingen av oss vet vad ett svältande Ryssland hade gjort, det ligger nära till hands att det hade resulterat i aggressioner tidigare.P paralun skrev:Jo men mitt svar var avseende att hade Putin varit pank så hade han aldrig kunnat bygga upp sin krigsmakt.
Nu strömmade Merkels miljarder Rubel för fossilgasen in och Putin kunde planera sitt usla krig.
Så Merkel har ju betalt eländet i sin iver att lägga ner kärnkraft!
Hårdsmält faktum för vissa... och det tyska folket ger sin dom i prel i Februari i det ödesmättade nyvalet.
Nej det tror jag inte och det var ju ingen som lyssnade på Polen och de baltiska staterna och Merkel fick sin fossilgas.D djac skrev:
https://www.politico.eu/article/wes...untries-that-know-russia-best-ukraine-poland/
Det här faktumet samt annekteringen av Krim och inga riktiga sanktioner är en världshistoriens största misstag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Det baseras på det faktum att han påstått att han kan stoppa kriget på 24h och att han inte kan berätta något alls om planen? Eller är det hans tidigare agerande som gör att förtroendet är så högt för att han har en plan?P paralun skrev:
Trump hotade i februari 2024 att inte skydda NATO-länder som inte levde upp till kravet på 2%, de kunde Ryssland gärna få ta. Nu tar han på sig äran för att ha fått länder att satsar mer på försvaret, trots att denna satsning påbörjades redan i samband med Rysslands anfall februari 2022. Det är alltså den mannen som har en brilliant, men hemlig plan?
Han har för övrigt själv backat från 24 timmar nu och säger dessutom att han ska försöka få stopp på kriget, om han kan.
Genom olika trådar så ser jag några rätt tydliga mönster.
- Kan aldrig erkänna fel
- Tror att alla som tycker annorlunda är galna miljömuppar
- Har ett extremt stort förtroende för makthavare med samma åsikter, de har alltid en fantastisk plan, även när de inte kan visa på någon plan alls eller när planen de visar på har en massa hål.
I fallet med regeringens plan för klimatutsläpp så ingick att det skulle bli resultat från kärnkraften flera år innan den ens fanns på plats. Mycket bra plan upprepade du då, fast alla fattar att planen inte var bra. Satsningen på kärnkraft kan man tycka är bra, men att det skulle ge resultat långt innan är inte seriöst.
Just nu pågår bygget av förbifart Stockholm som beräknas vara klart 2030. Om någon makthavare som du gillar skulle säga att arbetet fortskrider enligt plan och planen är att redan 2026 kommer det gå fortare att passera Stockholm, så skulle du säkert säga att det är en genial plan. Vi andra tror inte på att man kan passera Stockholm fortare 4 år innan det öppnar utan säger att planen är orealistisk.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Så hur många miljarder har Tyskland betalt för gasen?P paralun skrev:
Hur många miljarder betalade andra som köpt olja och gas från Ryssland under samma tidsperiod?
Hur många miljarder har Ryssland lagt på kriget?
3 väsentliga svar som krävs för att man ska kunna avgöra om Tysklands pengar har haft någon avgörande betydelse.
Forbes räknar med att Rysslands kostnad för kriget är 300 miljoner dollar per dag, dvs. nu är kostnaden totalt över 400 miljarder dollar.
https://yle.fi/a/7-10068650
Oljeförsäljningen är den största inkomstkällan som vanligt enligt Putin: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...ocent-av-rysslands-statsbudget-till-forsvaret
I statsbudgeten för 2025 så är den offentliga delen till försvaret över 100 miljarder dollar och till det kommer en hemlig del.
https://www.tv4.se/artikel/4O6iOxna...yssland-mest-militariserade-budgeten-nagonsin