Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Intet Intet skrev:
Nu hoppade du nog i galen tunna, igen!😀

Längst ner i länken kommenterar Putin texten såhär.

So, again, speaking seriously, as a civilisation, Russia has no borders, just like other civilisations have no borders either. Take India or China; look how many representatives of China, or how many representatives of India live in other countries. Various civilisations overlap and interact with each other. And it would be great if this interaction was natural and friendly, aimed at strengthening this balance.
Det är ett ganska otäck kommentar. Rysk s.k. civilisation kan breda ut sig över hela världen, enligt Putin.

Cirka 20 % av ryssarna har inte toalett inomhus.
Troligen gäller det mest folk i de ryska kolonierna, så man kan ju ana vad som kan bli resultatet om rysk s.k. civilisation får breda ut sig mer.

P
Intet Intet skrev:
Cartago. Pmd, Cartago!
Analogi. Intet, analogi!

P
RoTe RoTe skrev:
Du menar alltså hotet mot judar?
Nej, jag menar svenska nazister.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Analogi. Intet, analogi!
Jag vet. Jag vet. Skulle bara skoja med dig.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
RoTe
P pmd skrev:
Nej, jag menar svenska nazister.
Ok så dom är inget hot mot judar i Sverige, där ser man. Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar då.

P
Intet Intet skrev:
Eller sluta breda ut oss mot Ryssland.
Vad betyder det?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Ok så dom är inget hot mot judar i Sverige, där ser man. Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar då.
Huruvida svenska nazister är ett hot mot judar har jag inte berört. Framförallt har jag inte påstått att svenska nazister inte är ett hot mot judar i Sverige. Jag har inte så bra koll på hur det ligger till där, men att anta att nazister är ett hot mot judar är knappast speciellt långsökt.

Dock tror jag att det störst hotet mot judar i Sverige just nu är islamister och påhejare av islamister.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Cirka 20 % av ryssarna har inte toalett inomhus.
Troligen gäller det mest folk i de ryska kolonierna, så man kan ju ana vad som kan bli resultatet om rysk s.k. civilisation får breda ut sig.
Roligt. På Krim byttes alltså vattenklosetterna ut mot torrdass. Är det din spaning?
Nu närmar vi oss trådens titel. Sabotage på vattentorn.😁

RoTe
P pmd skrev:
Huruvida svenska nazister är ett hot mot judar har jag inte berört. Framförallt har jag inte påstått att svenska nazister inte är ett hot mot judar i Sverige. Jag har inte så bra koll på hur det ligger till där, men att anta att nazister är ett hot mot judar är knappast speciellt långsökt.

Dock tror jag att det störst hotet mot judar i Sverige just nu är islamister och påhejare av islamister.
Men snälla kan du förklara vad du menar med "Vi har nog i Sverige haft större nazistproblem än Ukraina har haft de senaste decennierna." som du skrev ett gäng inlägg tillbaka för jag fattar absolut ingenting!

Intet Intet skrev:
Vad tror du själv? Är det främmande makt (Läs Ryssland) som agerar klantiga vandaler som bryter upp dörrarna till vattentornen eller är det de av främmande makt (läs Ryssland) betalda klantiga vandaler som bryter upp dörrarna till vattentornen eller slutligen, är det bara klantiga vandaler (läs Svenska) som bryter upp dörrarna till vattentornen?

Majoriteten här tror på de två första alternativen. Jag tror på det sista. Vad tror du?
Vad tror du om det jag lade fram?
Klantiga kriminella bosatta i Sverige som får betalt av Ryssland för att utföra arbetet.

Det är ju inte direkt någon hemlighet att Ryssland styrs av en grupp yrkeskriminella och att de har kontakter till kollegor i Sverige är inte konstigare än att jag känner en del timmemän runtom i Norden.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
När jag läst så långt, tänkte jag -tusan, jag och heimlaga tycker ju ganska lika, trots allt. Vad roligt!
Det avslutade ordet "skiten" bådade däremot inte gott, och mycket riktigt tappade han efter det greppet helt.

Varför ljuger du, @heimlaga. Tryter argumenten?
Visa mig ett ställe jag sagt det du anklagar mig för. Bara ett räcker.

Tror inte heller jag läst att någon annan uttryckt den uppfattningen.

Det här är bara obegripligt, då din slutsats grundas på din egen lögn.

Så tror du och jag, men ryssarna påstår sig blivit bedragna av väst och ett expanderande NATO.

Eller sluta breda ut oss mot Ryssland.

Och så avslutar vi i en omfamnande consensus.
Synd att flertalet här inte håller med oss.
Nato är överhuvudtaget inget hot mot Ryssland så länge Ryssland inte invaderar Nato.

Sedan återtåget från Aunus 1944 alltså för 80 år och några månader sedan har det inte förekommit något försök överhuvudtaget att breda ut oss mot Ryssland. Vi skall inte blanda ihop nutid och dåtid.
Det expanderande Nato handlar om att Finland, Sverige och baltstaterna vill skydda oss mot rysk expansion.
Det vet Putin och hans "regering" och enligt det planerar de sin strategi. Att de ljuger och berättar en annan historia för stackars okunniga ryssar visar bara att de vet mycket väl vad de håller på med och att de vet att Nato inte är något hot mot Ryssland.

Faktum är att när Finland gick med i Nato drog Ryssland tillbaka omkring 80% av trupperna som man hade haft stationerade vid gränsen mot Finland. Till exempel den stora ryska militärbasen i Alakurtti (förövrigt belägen på ockuperat finländskt territorium) är numera så gott som tömd på både folk och utrustning.
Så gör inte en som känner sig hotad. I synnerhet inte en Rysskejsare som ser ett hot mot sitt rike.

Sanningen är att ledarskapet i Ryssland bedömde att hotet mot Ryssland och därmed truppbehovet vid vår gräns minskade till nästan ingenting när vi gick med i Nato.
Samtidigt motsätter de sig vårt Natomedlemskap och vår militära beredskap och talar om krigsrisk.

Av det kan man dra slutsatsen den ryska "regeringen" anser sig kunna förutse den exakta tidpunkten när kriget bryter ut minst ett år på förhand och ha gott om tid att flytta trupper och utrustning till vår gräns.
Den som blir anfallen av trupper som redan finns på andra sidan gränsen vet inte den exakta tidpunkten mer än ett år på förhand. Det vet däremot anfallaren.

Därav kan vi dra slutsatsen att det krig mot oss nya Natomedlemmar som den ryska ledningen varnar för är någonting de själva tänker starta. Rimligtvis efter att ha erövrat Ukraina.

Det är bara att lyssna på deras propaganda och se vad de gör så börjar man förstå fienden litet.

• Gilla
  • Haha
tveksamt och 9 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Sanningen är att ledarskapet i Ryssland bedömde att hotet mot Ryssland och därmed truppbehovet vid vår gräns minskade till nästan ingenting när vi gick med i Nato.
Håller med dig full ut utom detta.
Det var inte hotet mot Ryssland som sjönk när Finland gick med i NATO i ryska ledningens ögon.
.
Det var möjligheten att använda ryska truppers mot Finland som försvann, så det fanns inte längre någon nytta med att ha trupper där. Hotet från Finland har varit noll sen ww2 och det vet även ryssen.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ska vi gå med på ett folket där offras?
Jo då borde "vi" ha reagerat mycket starkare redan 2014 när Krim och områden annekterades!

Men istället byggde man NordStream och Angela Merkel fick sin fossilgas från Putin för att lägga ner kärnkraft.

Ingen lyssnade på de Baltiska länderna samt Polen att Putin kan man inte lita på.

En av världhistoriens största misstag och en viktig utgångspunkt.
Där är vi nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo då borde "vi" ha reagerat mycket starkare redan 2014 när Krim och områden annekterades!
Ja det borde vi, men det innebär ju inte att vi inte ska försöka reparera misstaget nu.

2014 annekterades Krim.
2022 annekterades Luhansk, Cherson, Donetsk och Zaporizjzja (givetvis med "folkomröstningar" och utan att ens ha hela de delarna under kontroll.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det borde vi, men det innebär ju inte att vi inte ska försöka reparera misstaget nu.

2014 annekterades Krim.
2022 annekterades Luhansk, Cherson, Donetsk och Zaporizjzja (givetvis med "folkomröstningar" och utan att ens ha hela de delarna under kontroll.
Jo exakt vad som annekterades får man diskutera under en fredsförhandling men det viktiga då är ju att skapa gränser som är hållbara.

Det är ju annekteringen som sådan och vad som gjordes av världssamfundet som är intressant.

Det tog lång tid innan svensk press började se sambandet och att det är en av världhistoriens största misstag.

Är allting egentligen Angela Merkels fel?​

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...yskland-beroende-av-rysk-gas-angrar-ingenting

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.