Status
Inte öppen för fler kommentarer.
returen returen skrev:
Greker!!!
nu tar du väl ändå i?
Timeo russos etc då.
 
P
Det sorgliga är att svenne banan är mer rädd för ryssen än för allt pack vi har i landet som spränger och skjuter dagligen..
 
  • Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det sorgliga är att svenne banan är mer rädd för ryssen än för allt pack vi har i landet som spränger och skjuter dagligen..
Konsekvenserna av ett ryskt anfall är ju större än gänskjutningar.

De flesta människor i Sverige berörs inte, ett ryskt anfall däremot...
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
D
Rejäl skrev:
Det sorgliga är att svenne banan är mer rädd för ryssen än för allt pack vi har i landet som spränger och skjuter dagligen..
Självklart, folk är ju i allmänhet rationella. Antalet mord i Sverige ligger ganska konstant på 100 per år, av dessa är ungefär 15 kvinnor som dödas av sina män, samtidigt har morden i gängmiljö ökat, det betyder att för din exempelmedborgare, Svenne Banan (man), så går risken för att mördas stadigt ner, såvida han inte byter kön och tar sig en man, eller engagerar sig i gängverksamhet.

Däremot skull en rysk aggression leda till att många svenskar, till att börja med soldater, skulle få en avsevärt förhöjd risknivå.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Däremot skull en rysk aggression leda till att många svenskar, till att börja med soldater, skulle få en avsevärt förhöjd risknivå.
Ja risken med NATO inträdet för den svenske soldaten kommer att öka..
Men när bombade eller anföll Ryssland Sverige senast?
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja risken med NATO inträdet för den svenske soldaten kommer att öka..
Men när bombade eller anföll Ryssland Sverige senast?
Ryssland kommer inte att anfalla Sverige.
Just p g a vårt inträde i NATO samt våra ökade anslag till försvaret.

Påverkansoperationer och som tråden handlar om, övningar för ett ev framtida anfall är nog så oroande.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
Rejäl skrev:
Ja risken med NATO inträdet för den svenske soldaten kommer att öka..
Men när bombade eller anföll Ryssland Sverige senast?
Din fantasi är för ensidig, när sköts du av en gängman senast?

Sveriges utsätts redan för hybridattacker som påverkar hur vi lever, en del av gängvåldet kan ju härledas dit, bla. Som du själv är inne på så behöver inte ens Sverige angripas för att svenskar ska börja dö, det behöver heller inte ske genom traditionella anfall.

Skulle Trump lyckas stoppa motståndet åt Putin i Ukraina så befinner vi oss i en ny situation med ett Ryssland som redan är omställt för krig och med detta har förhöjd förmåga med god uthållighet, det har inte vi.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Din fantasi är för ensidig, när sköts du av en gängman senast?
Inte jag men många oskyldiga är drabbade av vårat inhemska problem! Återigen naiviteten mot ett riktigt problem lyser som starkast!
Ja fantisera om att ryssen kommer är många i denna tråden duktiga på så där är vi överens!
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
Rejäl skrev:
Inte jag men många oskyldiga är drabbade av vårat inhemska problem! Återigen naiviteten mot ett riktigt problem lyser som starkast!
Ja fantisera om att ryssen kommer är många i denna tråden duktiga på så där är vi överens!
Det finns absolut oskyldiga som drabbats, de är dock fortfarande färre än det antal kvinnor som årligen mördas av sina män, många skulle anse att dessa kvinnor också är oskyldiga. Den enda slutsatsen jag kan dra av diskussionen är att kvinnorna, som lever med detta hot konstant är modigare, än vi män och därför inte låter det styra sina rädslor i vardagen.

Notera att risken för dig att bli mördad går stadigt ner, du har aldrig varit tryggare än du är nu, ingen annan svensk heller.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Duger denna länk eller hur många ska du ha för att fatta att indien kommer köpa mindre vapen från rysland och mer från väst.
[länk]
Är det inte dags att du erkänner att Marcus(som jag använt 1 gång) inte är så fel ute.
Ingen påstår att indien inte växlar till väst, men det är inget plötsligt dramatiskt beslut, det är där du snubblar.
Text om Indiens minskade import av vapen från Ryssland, från 76% år 2009 till 36% förra året, vilket markerar en större förändring.

Så minskningen av inköp från ryssland är 40% över 15 år, 2,66%/år i snitt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MultiMan
P pmd skrev:
Var det inte ett S-200-system?
Det är väl fortfarande inte klarlagt till 100%? Sist jag läste och studerade filmer om det kom jag fram till att det ändå måste varit Patriot. Ukraina tror jag officiellt ville ha det till ombyggt S-200, men det fanns anledningar till det. A-50 planet sköts ju inte ner över ukrainsk mark så de kanske egentligen inte fick använda Patriot som de gjorde vid det tillfället.
 
P
D djac skrev:
Det finns absolut oskyldiga som drabbats, de är dock fortfarande färre än det antal kvinnor som årligen mördas av sina män, många skulle anse att dessa kvinnor också är oskyldiga. Den enda slutsatsen jag kan dra av diskussionen är att kvinnorna, som lever med detta hot konstant är modigare, än vi män och därför inte låter det styra sina rädslor i vardagen.

Notera att risken för dig att bli mördad går stadigt ner, du har aldrig varit tryggare än du är nu, ingen annan svensk heller.
Du är bra på försköna bilden av vårat land, det ger jag dig.
Alla bombattentat och hot av den undre världen är en större del av otryggheten och kostar oss enorma pengar..

https://www.svt.se/datajournalistik/sprangningar-i-sverige/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-ar-sprangningar-ett-av-gangens-framsta-vapen

Sedan så tycks sexualbrotten ökat med senaste åren som bidrar stort till otryggheten..


https://bra.se/amnen/sexualbrott

https://samnytt.se/genomgang-av-dom...ingar-grovt-overrepresenterade-i-sexualbrott/

https://katerinamagasin.se/ny-sexbr...rige-begas-av-man-med-utomeuropeisk-harkomst/

Känner en hel del som bor i Göteborg som säger att det har aldrig varit så otryggt som det nu är barnen kan inte längre leka och springa ute som dom vill pga. otryggheten..

Vad har Ryssland gjort dom senaste 100åren mot oss?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
Rejäl skrev:
Känner en hel del som bor i Göteborg som säger att det har aldrig varit så otryggt som det nu är barnen kan inte längre leka och springa ute som dom vill pga. otryggheten..
Det är i första hand nyhetsflödet och spridningen av detta och desinformation i sociala medier som gör folk oroliga, det spretar rejält, den verkliga tryggheten ökar samtidigt som den upplevda otryggheten.

"gossip dies when it hits a wise person's ears", var vis!

Jag ser att du länkar till desinformation, gör inte det, det är skadligt för landet.
 
  • Gilla
  • Haha
Carpetos och 8 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är i första hand nyhetsflödet och spridningen av detta och desinformation i sociala medier som gör folk oroliga, det spretar rejält, den verkliga tryggheten ökar samtidigt som den upplevda otryggheten.

"gossip dies when it hits a wise person's ears", var vis!
Exakt det som sker med att skrämma upp oss om ryssarna👍
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
Rejäl skrev:
Exakt det som sker med att skrämma upp oss om ryssarna👍
Jag tror att Ryssland har angripit Ukraina, även om jag faktiskt inte sett det, tror du att det är fake news?
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.