24 677 läst ·
911 svar
25k läst
911 svar
Sabotage mot dricksvattentäkter ökar
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Nej då lever man verkligen i en fantasivärld.Z Zodde skrev:
Så här kommer det såklart bli.
Trump talar om för Putin och Kineserna att han har världens bästa plan och så vips är det fred... eller kanske inte.
Min teori efter att ha lyssnat på flera Trump-lobbyister e att hans förslag till vapenvila kommer att innebära att Ryssland får behålla det man annekterade i 2014. Krim, Donetsk å Luhansk. Ett huvudargument är att Europa gjorde nada 2014-2021. I stort sett business as usual gällde så Europa kan näppe protestera så mycket.Fairlane skrev:
På så sätt slipper Putin tappa ansiktet hemma, hans propagandamaskin kan t.o.m. vri det till en seger.
I gengäld får Ukraina närma sig NATO (exakt hur vet man inte) och får stötta med uppbyggnaden av landet igen.
Han hotar Zelenskyj med minskat stöd.
Han hotar Putin med ÖKAT stöd till Ukraina.
Av alla möjliga utfall skulle jag sätta mina pengar på nåt som är i närheten av ovanstående. But anybodies guess is as good as mine…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Ungefär så tror jag också tanken är.Z Zodde skrev:Min teori efter att ha lyssnat på flera Trump-lobbyister e att hans förslag till vapenvila kommer att innebära att Ryssland får behålla det man annekterade i 2014. Krim, Donetsk å Luhansk. Ett huvudargument är att Europa gjorde nada 2014-2021. I stort sett business as usual gällde så Europa kan näppe protestera så mycket.
På så sätt slipper Putin tappa ansiktet hemma, hans propagandamaskin kan t.o.m. vri det till en seger.
I gengäld får Ukraina närma sig NATO (exakt hur vet man inte) och får stötta med uppbyggnaden av landet igen.
Han hotar Zelenskyj med minskat stöd.
Han hotar Putin med ÖKAT stöd till Ukraina.
Av alla möjliga utfall skulle jag sätta mina pengar på nåt som är i närheten av ovanstående. But anybodies guess is as good as mine…
Jag är dock väldigt tveksam till att Putin skulle acceptera det.
Trump har lovat sina väljare att inte bränna pengar i Ukraina så Putin kan nog tänkas tolka ett hot om att stödja Ukraina mer som en bluff. Kanske är det här Trumps brist på spärrar ska göra entré?!
Jag ser vad kan menar. Tror jag.Z Zodde skrev:
Att så länge lokala kriminella får härja fritt är samhället svagt. Att ryssen skulle göra skickligare sabotage än sådär.
Vad jag tror han missar är att ryssen men mycket stor sannolikhet anlitar lokala kriminella som entreprenörer för att destabilisera samhället i Sverige. Entreprenörerna har inte genomgått fullständig FSB sabotageskolning så de arbetar klumpigt.
Jo nu är jag säker på att man har en plan och klämde in ett arbetsmöte innan NotreDameåterinvigningen.Fairlane skrev:
En mycket symbolisk plats för att reflektera över historien.
Den förmodligen ända chansen att kuva Putin är med Kinas hjälp och Kina vill mycket sannolikt hellre att handeln i världen återgår till det normala samt att de slipper att bli anklagade för att stödja Putin.
Sen blir BRICS allt starkare och det ligger nog inte i Trumpens intresse när han ska förhandla tullar med Kina.
https://en.wikipedia.org/wiki/BRICS
ja lite intressant vad som sker nu med brics länderna med tanke vad trump sa för några dagar sedan att dom som kommer använda annan valuta än dollar kan hälsa hem till amerikanska marknaden och verkar som indien verkar lämna skeppet nu och köper amerikanska vapen istället för rysska.P paralun skrev:Jo nu är jag säker på att man har en plan och klämde in ett arbetsmöte innan NotreDameåterinvigningen.
En mycket symbolisk plats för att reflektera över historien.
Den förmodligen ända chansen att kuva Putin är med Kinas hjälp och Kina vill mycket sannolikt hellre att handeln i världen återgår till det normala samt att de slipper att bli anklagade för att stödja Putin.
Sen blir BRICS allt starkare och det ligger nog inte i Trumpens intresse när han ska förhandla tullar med Kina.
[länk]
https://marcusoscarsson.se/uppgifter-stormakt-overger-ryssland-hart-slag-for-putin/
Jo, BRICS är en realitet för Trumpen och inget man blundar för. Indien kör nog sin egen väg och så illa som just Indien blivit behandlad historiskt har bäddat för det.V växelventil skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Ja du brukar vara rätt övertygad om att det alltid finns väldigt bra och genomförbara planer.P paralun skrev:
Jag minns så väl hur många gånger du talade om den fantastiska planen som den svenska regeringen hade för klimatmålen, även om det var fullständigt uppenbart att planen inte var någon plan utan bara ett önsketänkande. Utsläppen av CO2 skulle gå ner tack vare ny kärnkraft. Enligt regeringens "fantastiska plan" så skulle utsläppen börja sjunka 2027, långt innan någon ny reaktor kunde vara i drift. Påpekade man det orimliga i att det så trodde du fortfarande på att regeringen hade en plan... Nejdå man skulle inte öka reduktionsplikten, för man hade ju en plan. Nu har man beslutat att öka reduktionsplikten, för att nå målen...
Bara det faktum att Zelenski var nöjd tyder på att Putin inte kommer vara det.
Jo men alla svenska storslagna planer stupar ju på en okunnighet (eller att man förtränger?) om EU-Bryssel och vad vi skrivit på där.Fairlane skrev:
Ja du brukar vara rätt övertygad om att det alltid finns väldigt bra och genomförbara planer.
Jag minns så väl hur många gånger du talade om den fantastiska planen som den svenska regeringen hade för klimatmålen, även om det var fullständigt uppenbart att planen inte var någon plan utan bara ett önsketänkande. Utsläppen av CO2 skulle gå ner tack vare ny kärnkraft. Enligt regeringens "fantastiska plan" så skulle utsläppen börja sjunka 2027, långt innan någon ny reaktor kunde vara i drift. Påpekade man det orimliga i att det så trodde du fortfarande på att regeringen hade en plan... Nejdå man skulle inte öka reduktionsplikten, för man hade ju en plan. Nu har man beslutat att öka reduktionsplikten, för att nå målen...
Bara det faktum att Zelenski var nöjd tyder på att Putin inte kommer vara det.
Jag är säker på att Trumpen har en plan och Macron var värd igår och Zelenskij deltog på arbetsmötet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Sånt gör att det är lätt att bli missförstådd.Intet skrev:
Jag komprimerade lite. Allt stod ju ändå precis ovanför.
Känner du många rysslandspropagandaspridare. Eller tror du bara att det nog borde vara så. Jag frågar, för jag har aldrig träffat någon.
Åter igen. Tror du själv att demokratier har en gräns för hur mycket mänskligt lidande man kan utsatta befolkningen för?
Känner är väl att ta till men visst går det att höra vad de säger, inkl. i det här forumet sen 4 år.
Ingen sån exakt gräns som att när x antal människor har dött eller y antal har blivit svårt skadade. Det handlar nog mycket mer om vad man tror om framtiden. Danmark och Norge reagerade väldigt olika 9 april 1940, inte för att det ena landet hade utsatts för mer mänskligt lidande än det andra utan för vad de trodde kunde hända framöver. Och som jag ser det är det precis det som händer bland ukrainarna också, en del börjar förlora hoppet om en förbättring men om västvärlden satsar så återkommer hoppet och man är beredd att stå ut under längre tid, och tvärtom. I alla fall helt meningslöst att tala om att en gräns för mänskligt lidande skulle vara uppnådd och att det skulle tvinga fram en förhandling.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Ja, man hade garanterat storslagna planer även för Millenium i VGR.P paralun skrev:
Du trodde ju stenhårt på regerings plan innan, trots att bristerna pekades ut. Det var en fantastisk plan till och med. Du har kommit fram till att alla svenska planer stupar, men när du blir presenterad för en ny så tror du på den, trots att bristerna pekas ut?
Jag är rätt säker på att Macron var värd och att Zelenskij deltog. Om Trump har en plan är jag mer osäker, åtminstone är jag väldigt tveksam till om det är en realistisk plan. Kanske har han en plan "Jag är Trump och Putin kommer lyssna på mig och göra som jag säger". Då uppfyller han kravet att ha en plan, men inte direkt kravet att den ska vara realistisk...P paralun skrev:
Fast frågan är väl vad zelenskij och putin har för val.Om inte Zelenskij går med på det förslaget som läggs fram kommer usa inte skicka mera vapen till ukraina och om inte Putin går med på förslaget som läggs fram kommer det vara slut med oljeförsäljningen till indien och kina för då kommer det garanterat bli 100% tullar på deras produkter i usa.Vilket kommer kina/indien välja?Fairlane skrev:
Ja, man hade garanterat storslagna planer även för Millenium i VGR.
Du trodde ju stenhårt på regerings plan innan, trots att bristerna pekades ut. Det var en fantastisk plan till och med. Du har kommit fram till att alla svenska planer stupar, men när du blir presenterad för en ny så tror du på den, trots att bristerna pekas ut?
Jag är rätt säker på att Macron var värd och att Zelenskij deltog. Om Trump har en plan är jag mer osäker, åtminstone är jag väldigt tveksam till om det är en realistisk plan. Kanske har han en plan "Jag är Trump och Putin kommer lyssna på mig och göra som jag säger". Då uppfyller han kravet att ha en plan, men inte direkt kravet att den ska vara realistisk...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Är det planen?V växelventil skrev:Fast frågan är väl vad zelenskij och putin har för val.Om inte Zelenskij går med på det förslaget som läggs fram kommer usa inte skicka mera vapen till ukraina och om inte Putin går med på förslaget som läggs fram kommer det vara slut med oljeförsäljningen till indien och kina för då kommer det garanterat bli 100% tullar på deras produkter i usa.Vilket kommer kina/indien välja?
Om det stämmer så vet vi varför partnerns skulle gå med på förslaget, men vi vet ju inte vad förslaget är. Ska Ryssland gå behålla de områden de vill ha, ska Ryssland lämna några områden, ska Ukraina vara ett självständigt land eller måste de i framtiden fråga Ryssland om lov i olika frågor etc?
Det saknas väldig mycket information så tills vidare är jag skeptisk.
Vi får väl se.
Tjau vi får ser hur det kommenteras nästa vecka? Mitt intryck är att mötet överaskade många initierade och Trumpen skulle nog inte bränna en massa tid på en Parisresa om han inte hade något konkret att säga.Fairlane skrev:
Jag är rätt säker på att Macron var värd och att Zelenskij deltog. Om Trump har en plan är jag mer osäker, åtminstone är jag väldigt tveksam till om det är en realistisk plan. Kanske har han en plan "Jag är Trump och Putin kommer lyssna på mig och göra som jag säger". Då uppfyller han kravet att ha en plan, men inte direkt kravet att den ska vara realistisk...
Som av en händelse så gick Zelenskij ut med antalet avlidna ukrainska soldater idag.
43000 avlidna och 200000 ryssar. "Köttkvarnen maler"....
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1314754
Redigerat av moderator:
Nej vi vet ju inte vad förslaget innebär men krig kostar enorma summa pengar och rysslands valutareserv börjar sina rejält nu som för örvigt var ganska välfyllt i början av kriget.fobes har gjort en uppskattning att kriget kostar ryssland 300 milj. dollar/dag så ryssland kan inte forsätta hur länge som helst så undrar om dom har råd att ställa hur stora krav som helst.Sedan verkar det som indien lämnar ryssland nu och skulle kina/indien sluta köpa billig rysk olja så kommer det bli väldigt kännbart för rysk ekonomi.Skulle inte förvåna mig om trump lyckas med ett fredsavtal mellan ukraina och ryssland.Fairlane skrev:
Är det planen?
Om det stämmer så vet vi varför partnerns skulle gå med på förslaget, men vi vet ju inte vad förslaget är. Ska Ryssland gå behålla de områden de vill ha, ska Ryssland lämna några områden, ska Ukraina vara ett självständigt land eller måste de i framtiden fråga Ryssland om lov i olika frågor etc?
Det saknas väldig mycket information så tills vidare är jag skeptisk.
Vi får väl se.