Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
Jag jag tror att Trumpen har ett bra utgångsläge för att få slut på blodbadet.
Om framtiden har alla rätt att tro vad man vill men nu diskuterar vi det ”du tror” har skett (past tense) som bevisligen inte är med sanningen överensstämmande…

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jag jag tror att Trumpen har ett bra utgångsläge för att få slut på blodbadet.
Med det menar du egentligen: "Jag tror att Trumpen har ett bra utgångsläge att offra Ukraina"? eller tror du att Trump verkligen på riktigt kan få att släppa sina krav?

Ryssland har ställt följande krav (minimum):
  • Ryssland ska få tillbaks mark i Ryssland som Ukraina kontrollerar
  • Ryssland ska få all mark i Ukraina som de "folkomröstat' om tillhör Ryssland, inklusive områden som Ryssland aldrig kontrollerat
  • Ukraina ger upp sitt självbestämmande
Etc. Sista punkten innebär att Ukraina inte får bli medlem i vare sig Nato eller EU, att Zelenski ska avgå etc. I praktiken ska Ukraina bli en lydstat till Ryssland.

Tror du att Trump kan övertyga Putin om att släppa på de kraven, eller kommer han bara se till att USA inte längre stödjer Ukraina?

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Med det menar du egentligen: "Jag tror att Trumpen har ett bra utgångsläge att offra Ukraina"? eller tror du att Trump verkligen på riktigt kan få att släppa sina krav?

Ryssland har ställt följande krav (minimum):
  • Ryssland ska få tillbaks mark i Ryssland som Ukraina kontrollerar
  • Ryssland ska få all mark i Ukraina som de "folkomröstat' om tillhör Ryssland, inklusive områden som Ryssland aldrig kontrollerat
  • Ukraina ger upp sitt självbestämmande
Etc. Sista punkten innebär att Ukraina inte får bli medlem i vare sig Nato eller EU, att Zelenski ska avgå etc. I praktiken ska Ukraina bli en lydstat till Ryssland.

Tror du att Trump kan övertyga Putin om att släppa på de kraven, eller kommer han bara se till att USA inte längre stödjer Ukraina?
Jo vem vet vad Macron, Trump samt Zelensky kom fram till på sitt arbetsmöte innan Notre-Dameåterinvigningen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1314629

Intet Intet skrev:
Vilken propaganda vill du bli lurad av?
Eller är dina superkrafter även inriktade på att "med lätthet" avslöja den saken?

Att förstå hur fienden tänker är helt avgörande i en konflikt och det får man reda på genom att lyssna. Inte genom att skryta över sin egen briljans på ett internetforum.
Fast då gäller det att lyssna för att få fram vad de vill att man skall tro och vad de vill att man skall göra så man kan vidta lämpliga motåtgärder som de absolut inte vill att man skall vidta.
Inte att lyssna och tro på skiten.

Nu när alla ryssanknutna propagandister och du själv predikar att vi inte skall rusta upp varken civilförsvaret eller det militära försvaret i någon form kan man alltså dra slutsatsen att de ämnar göra någonting som kan hindras av att vi har ett starkt försvar och stark civil beredskap. Sedan kan vi börja fundera på vad det kan tänkas vara. Eftersom vår militär knappast skulle korsa gränsen in i Ryssland kan man dra slutsatsen att de tänker göra någonting utanför Rysslands gränser vilket kan hindras av ett starkt militärt och civilt försvar i landet i fråga.
Alltså skall vi rusta upp rejält!
Enkel logik.

Precis som du sade är det viktigt att lyssna på fienden.

• Gilla
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo vem vet vad Macron, Trump samt Zelensky kom fram till på sitt arbetsmöte innan Notre-Dameåterinvigningen?

[länk]
De kanske kom fram till att Ryssland ska lämna Ukraina, inklusive Krim, betala skadestånd och låta Ukraina vara ett fritt, självständigt land, helt utan inblandning från Ryssland. Eller så kom de fram till något annat, vad vet jag?

Det jag är rätt säker på är att det är ointressant vad de kom fram till om de inte kan övertyga Putin att ser är bra och det tror jag inte att Trump kan.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De kanske kom fram till att Ryssland ska lämna Ukraina, inklusive Krim, betala skadestånd och låta Ukraina vara ett fritt, självständigt land, helt utan inblandning från Ryssland. Eller så kom de fram till något annat, vad vet jag?

Det jag är rätt säker på är att det är ointressant vad de kom fram till om de inte kan övertyga Putin att ser är bra och det tror jag inte att Trump kan.
Njau nu har inte Trumpen en massa spärrar och han kan säkert gå till Kina och gemensamt sedan drar man Putin i örat. Men det blir säkert ett pris även för Ukraina men inte med Putins villkor.

• Haha
  • Wow
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Njau nu har inte Trumpen en massa spärrar och han kan säkert gå till Kina och gemensamt sedan drar man Putin i örat. Men det blir säkert ett pris även för Ukraina men inte med Putins villkor.
Att han saknar spärrar är jag väl medveten om, men han måste ha något att förhandla med också, som Putin är tillräckligt intresserad av. Det tror jag inte han har och jag har svårt att se att han ska be Kina om hjälp med det och varför skulle Kina hjälpa honom? Då måste han ha något att erbjuda Kina. Att han saknar spärrar tror jag inte vare sig Kina eller Ryssland ser som något bra erbjudande.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att han saknar spärrar är jag väl medveten om, men han måste ha något att förhandla med också, som Putin är tillräckligt intresserad av. Det tror jag inte han har och jag har svårt att se att han ska be Kina om hjälp med det och varför skulle Kina hjälpa honom? Då måste han ha något att erbjuda Kina. Att han saknar spärrar tror jag inte vare sig Kina eller Ryssland ser som något bra erbjudande.
Både USA samt Kina är nog helt ense att Ukrainakriget kostar/kostat för mycket.
Mycket stark drivkraft.

P paralun skrev:
Tror du öht Trump kommer söka stöd hos Kina gällande Ukraina är du nog dummare än vad jag trodde. Med alla strafftullar gentemot Kina han kommer införa to make America gr8 again PLUS comittment till Taiwan håller han sig nog långt borta därifrån. För populär lär han inte bli…

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Ryssen, ryssen alltid ryssen Det kommer alltid vara ryssen.
Vill de lyckas så måste de ta sig in och utan att larmet går. Så fort larmet går.så börjar antalet döda sjunka. Det är inget super sätt att döda folk på Så fort se inser att npgon brutit sig in gör man allt för att minska skadorna, där finns det väl inövade rutiner.

Vi har idag en väldig oro i Sverige. Våldsbrott, sprängningar inbrott. Allt sånt ökat. Men här är Ryssarna långt borta som skyldiga. Här vi andra grupper som är skyldiga.
Om nu Putin skulle skicka folk å spränga då skulle det bli proffsjobb

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ryssen, ryssen alltid ryssen Det kommer alltid vara ryssen.
Vill de lyckas så måste de ta sig in och utan att larmet går. Så fort larmet går.så börjar antalet döda sjunka. Det är inget super sätt att döda folk på Så fort se inser att npgon brutit sig in gör man allt för att minska skadorna, där finns det väl inövade rutiner.

Vi har idag en väldig oro i Sverige. Våldsbrott, sprängningar inbrott. Allt sånt ökat. Men här är Ryssarna långt borta som skyldiga. Här vi andra grupper som är skyldiga.
Om nu Putin skulle skicka folk å spränga då skulle det bli proffsjobb
Ursäkta, men förstod inte ett dugg av vad du försökte förmedla. Kan du omformulera dig eller helt enkelt förenkla ditt budskap?

(Alternativt kan du berätta vad du rökt, jag vill också prova😉)

Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Både USA samt Kina är nog helt ense att Ukrainakriget kostar/kostat för mycket.
Mycket stark drivkraft.
Om ni Kina tycker det redan, varför stöttar de då Putin? På vilket sätt skulle Trump kunna få Kina att agera mot Ryssland, gärna lite mer konkret än att Trump saknar spärrar.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tror du öht Trump kommer söka stöd hos Kina gällande Ukraina är du nog dummare än vad jag trodde. Med alla strafftullar gentemot Kina han kommer införa to make America gr8 again PLUS comittment till Taiwan håller han sig nog långt borta därifrån. För populär lär han inte bli…
Kina har ju redan agerat med att stoppa all export till USA av viktiga metaller som gallium, germanium och antimon vilka är kärnan i många halvledare.

Detta bara för att USA säljer lite reservdelar till amerikanska jaktplan som Taiwan har.

Vad kan responsen tänkas bli när Usa inför import tariffer på kinesiska produkter?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ursäkta, men förstod inte ett dugg av vad du försökte förmedla. Kan du omformulera dig eller helt enkelt förenkla ditt budskap?
Tveksamt. 😢

• Haha
Zodde
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad kan responsen tänkas bli när Usa inför import tariffer på kinesiska produkter?
Ja, inte lär dom säga till Trump.
”Nu sätter vi oss ned ihop och formulerar ett gemensamt fredsförslag som varken Putin eller Zelenskyj kan säga nej till”

Bara den som lever i en fantasivärld utan kontakt med verkligheten kan komma upp med nåt sånt.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.