Hej!
Osäker på om jag skriver på rätt ställe, flytta gärna tråden isåfall :)

Se bild!
Jag har byggt växthus och har 4st liknande odlingsplatser där. Jag vill ju då inte hälla jorden rätt i för då kommer betong o allt suga åt sig all fukt och det blir ju inte så bra, bygger man en låda av trä och placera i med inredd plast så kommer väll trät ruttna tillslut samt att man bör ha "mycket" vatten i botten efter ett antal vattningar.
Har ni några ideer på hur man kan göra? en balja längst ner som tar emot överflödigt vatten sen nån typ av låda över med jord i? har svårt att komma på hur man bör göra på ett bra sätt.
vill helst inte borra igenom för att göra ett dräneringshål och vill helst inte använda tryckt virke (gifter osv).

kom gärna med förslag och hur man även kan bygga det. vill helst inte göra om det varje år (ifall man väljer trä och plast).

ursäkta dåligt formulerat :)

• Betongkonstruktion i växthus med plats för odling, saknar jord. En svart rörkoppling syns i ena änden, glasväggar finns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Obehandlat trä som oljas in och sen kläs invändigt med platonmatta har fungerat bra för ett par vänner. Skulle nog funka bra för dig också och hålla bra många år

Hej

Nu är ju allting gjutet, så svårt att ändra på. Men vad var tanken med att gjuta en botten istället för att ha öppet och därmed ha kontakt med marken och fukten där?

Vad är det som ska odlas i dessa betonglådor?

Någon sorts hål nedtill kommer behövas för annars riskerar du att rötterna ruttnar av överskottsvatten. Så du kan odla i hinkar eller krukor och ha en bricka som de står på som vattnet samlas i. Alternativt ha jorden direkt i betongen så sugs överskottsvatten upp och avdunstar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Missade att botten var gjuten också. Det blir ju problematiskt när du gjort så

Lecakulor på botten, täck med markduk och sen jord. Vattna när det behövs. Gör gärna några fördjupningar dvs tryck ner duken i lecan.

Mindre avancerat är att bara ha leca på botten under jorden och se till att inte dränka odlingarna..

Mer avancerat är en bit plastmuff fäst I botten omgiven av leca och täckt med markduk som fäst runt muffen. Sen ett rör som går hela vägen där du har en flottör. Kolla på en självvattnande kruka så blir det självklart.

Det är ett växthus så fukt blir det alltid.

Vill du skydda betongen av någon anledning så klä insidan med dammduk men då är det ännu viktigare att inte övervattna.

Tack för alla svar.
Jag har en gjuten platta som hela bygget är byggt på.
Tanken var redan innan jag byggde att använda biltemas murbaljor och skära ut och svetsa ihop så dom passar mina "lådor".
Men inte mer tanke med det sen för jag hade fokus på att få mitt bygge färdigt.
Och nu när det är dax att sätta ut odlingar i växthuset så "visst f*n", undersöker baljorna och dom bör man inte odla i så nu har man lite panik :)

Jag läser det ni skriver och suger åt mig alla idéer så jag kan gå vidare med det :)
Tack och kom gärna med fler idéer så ska jag så fort jag har tid över att få nått bra av det :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.