1 156 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Så ska ROT-fusket stoppas
Skrivet av: Marcus
Jag har egen firma, med anställda och vill verka på ett seriöst sätt. Som Tomas välkomnar även jag större kontroller då ROT blivit ett konkurrensmedel, ju mer man fuskar, desto lägre pris kan man lämna kunden. Vi sysslar inte med dessa metoder, men ibland har man stött på kunder som hävdar att dom fått en offert som understiger våra inköpspriser för materialet!!! Har själv blivit påtryckt av kunder att flytta material till arbetskostnad men vägrat.
Ett problem dock i sammanhanget är TV-programmen (med inriktning på bygg) som alltid hävdar att detta med offerter är så viktigt. Det gör det lätt att som hantverkare "räkna bort" sig. Om man i efterhand kunde utforma ett kontrakt så att materialet betalas med självkostnad +10% så vore det önskvärt.
Så DG har förvisso rätt, men som situationen är just nu så är inte företagen vinnarna utan snarare konsumenten. Det i och med att fifflet verkar ha eskalerat och tvingar samtliga att erbjuda (med fel medel) kunden det lägsta priset. Kundens efterfrågan är alltid drivande för en marknad och med min erfarenhet så är det tråkigt nog alldeles för få som prioriterar goda referenser mm utan priset styr till 95%.
Jag har egen firma, med anställda och vill verka på ett seriöst sätt. Som Tomas välkomnar även jag större kontroller då ROT blivit ett konkurrensmedel, ju mer man fuskar, desto lägre pris kan man lämna kunden. Vi sysslar inte med dessa metoder, men ibland har man stött på kunder som hävdar att dom fått en offert som understiger våra inköpspriser för materialet!!! Har själv blivit påtryckt av kunder att flytta material till arbetskostnad men vägrat.
Ett problem dock i sammanhanget är TV-programmen (med inriktning på bygg) som alltid hävdar att detta med offerter är så viktigt. Det gör det lätt att som hantverkare "räkna bort" sig. Om man i efterhand kunde utforma ett kontrakt så att materialet betalas med självkostnad +10% så vore det önskvärt.
Så DG har förvisso rätt, men som situationen är just nu så är inte företagen vinnarna utan snarare konsumenten. Det i och med att fifflet verkar ha eskalerat och tvingar samtliga att erbjuda (med fel medel) kunden det lägsta priset. Kundens efterfrågan är alltid drivande för en marknad och med min erfarenhet så är det tråkigt nog alldeles för få som prioriterar goda referenser mm utan priset styr till 95%.
Skrivet av: Robbie
Förut fick man x % rabatt på hantverkarens "grossistpris" eller motsvarande på matrel vilket då egentligen var något listpris som självklart ingen betalade, men det lät ju bra med x % rabatt. (företaget jag jobbar på hade t ex 92% rabatt kabel på en sådan sk prislista).
Vissa hantverkare tyckte ju att det var precis så man skulle göra, dvs lägga på typ 30 - 300% eller mer på materialet eftersom det ju ska ingå garanti och det tar tid att anskaffa etc etc, men nu verkar det ha vänt och materialet har återgått till "verkligt" pris! Nu lägger man arbetet på timmarna, vilket borde ha varit från första början - bra tycker jag.
Förut fick man x % rabatt på hantverkarens "grossistpris" eller motsvarande på matrel vilket då egentligen var något listpris som självklart ingen betalade, men det lät ju bra med x % rabatt. (företaget jag jobbar på hade t ex 92% rabatt kabel på en sådan sk prislista).
Vissa hantverkare tyckte ju att det var precis så man skulle göra, dvs lägga på typ 30 - 300% eller mer på materialet eftersom det ju ska ingå garanti och det tar tid att anskaffa etc etc, men nu verkar det ha vänt och materialet har återgått till "verkligt" pris! Nu lägger man arbetet på timmarna, vilket borde ha varit från första början - bra tycker jag.
Skrivet av: V.V
Vissa som verkar "ärliga" är inte det i verkligheten. När "A" köper in en panna och ger en offert på 80000 för panna och 20000 för jobbet.
Medan "B" ger offert på 60000 för pannan och 40000 för jobbet.
Vad som inte framgår är att pannan kanske kostar just 60000 och "A" har 20000 i påslag men kvider om att "B" fuskar pga att det är dyr timpeng när hAn tar dubbelt för arbetet.
I min mening är "B" den ärliga, han lägger påslaget på tid och dt blir billigare till kund. Men detta anses som "fusk". Fastän han följer lagen till punkt och pricka.
Vissa som verkar "ärliga" är inte det i verkligheten. När "A" köper in en panna och ger en offert på 80000 för panna och 20000 för jobbet.
Medan "B" ger offert på 60000 för pannan och 40000 för jobbet.
Vad som inte framgår är att pannan kanske kostar just 60000 och "A" har 20000 i påslag men kvider om att "B" fuskar pga att det är dyr timpeng när hAn tar dubbelt för arbetet.
I min mening är "B" den ärliga, han lägger påslaget på tid och dt blir billigare till kund. Men detta anses som "fusk". Fastän han följer lagen till punkt och pricka.
Klicka här för att svara