E
Skrivet av: KnockOnWood

Det är klart att det behövs effektiva kontroller!

Det gäller alltid när allmänna medel transfereras till enskilda eller företag och organisationer.

Att lita till folks "hederlighet" är naivt.

Det gäller således i alla sammanhang: ROT- och RUT-avdrag, föreningsbidrag (SSU), sjuk- och föräldrapenning, A-kassa, momsåterbetalning, ja listan kan göras hur lång som helst.

Bygger vi ett system där stat och kommun konfiskerar en stor del av medborgarnas pengar och sedan fördelar dem så måste stat och kommun också kontrollera vart pengarna tar vägen.

Den enskilde har ju fråntagits kontrollen över sina pengar.

E
Skrivet av: Byggis 1976

Synd att det alltid skall missbrukas. Själv har jag inga problem att betala skatt, och har faktiskt aldrig fuskat med någon typ av ersättning. Tycker personligen alla bidragsfuskare, på alla plan, borde utvisas omgående till Syrien - oavsett nationalitet. Då kan de få bo i ett land med svart marknad. Fy fn.

E
Skrivet av: Magnus

Vad kommer detta hjälpa då? Är det olagligt att sätta sitt eget timpris och sälja varor med förlust?

E
Skrivet av: Jonas

En nackdel med ROT "ofuskat" är ju att slutkonsumenten inte blir lika priskänslig och med fusket så blir priskänsligheten ännu lägre.
Så det blir en inflation i timlönen för hantverkare och risken är att den håller i sig oavsett vad som händer framöver.
Eller i all fall så kommer dom att ligga på en högre nivå an dom skulle ha gjort om inte ROT funnits.

E
Skrivet av: Thomas Lundquist

Idén är OK, men max 20 dagar ska skatteverket ha på sig att granska. Annars får dom nyanställa.
Det kan inte bli så att kombinationen fuskande konsumenter och företagare som livnär sig på mygel ser till att ROT-avdraget dras tillbaka.

E
Skrivet av: DG

Hur vore det om man införde moral och etik på byggutbildningen...?!

E
Skrivet av: KnockOnWood

Magnus, ja det strider mot alla företagsekonomiska idéer.
Och det är inte lagligt att agera mot ekonomiskt bättre vetande,
så länge staten får stå för fiolerna.

Men försök du.
men utgå inte från att folket på skatteverket är dumskallar!

E
Skrivet av: Gäst

Magnus,

när skatteverket går in och kollar lönestatistik/preliminärskatteavdrag och jämför med ROT-avdrag så kommer fusket att framstå i tydlig relief.

Folket på skatteverket är inga dumskallar!

E
Skrivet av: Tajmahal

Trist att ROT endas hamnar i hantverkarnas fickor. Vi kunder får betala lika mycket som förr. Priserna är oförändrade och hantverkarna håvar nu in en summa från staten i TILLÄGG. Suck. Avskaffa ROT nu.

E
Skrivet av: guran

Om man hade en seriös kontroll av byggbranchen skulle ROT inte behövas, ett mycket dyrt system som snedvrider ekonomin mellan brancher och medför att skattesystemet blir ologiskt.

E
Skrivet av: Roger

Tycker det e bättre att momsen slopas på både material o timmar

E
Skrivet av: Tomas

Jävligt trött på att alla hantverkare dras över en kant, Jag välkomnar större kontroller av rot. ökar mina chanser på offertjobb, men ligga ute med pengar ytterligare 20 dar är och lägga över ytterligare en sak på företagare.

E
Skrivet av: DG

Re Tomas
Jag är jävligt trött på byggare som försvarar byggbranschen! En jävla skitbransch som helt saknar moral och etik! Det är möjligt att du är ett undantag (jag tror iofs inte det) men det fuskas och fifflas på alla nivåer inom byggbraschen, en helt unik bransch som tror sig ha rätten att förstöra för så många människor.
Hacka i dig att du företräder en usel bransch och gör istället något för att förbättra! Men för att kunna göra det måste man acceptera fakta!!! Jag är så jävla trött på sådana som dig!!!

E
Skrivet av: Tomas

Hade jag fuskat med rot eller övrigt hade jag väl inte välkomnat utökade kontroller, tycker själv det behövs städas upp inom bygg. Tyvärr är det tillgång o efterfrågan som styr, folk startar byggfirma efter att ha lappat ihop trädecket därhemma. Skulle vara krav på yrkesbevis för att starta firma inom respektive del inom bygg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.