64 449 läst ·
692 svar
64k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Precis, ktjl är till förmån för konsumenten och att man inte får göra fulel är dels för branschen och dels för kommunerna.13th Marine skrev:
Tänk vad mycket mer skattepengar det skulle gå åt till räddningstjänsten om man helt släppte lagen om regleringen
Du har trots allt en poäng i det du skriverO Steamboy skrev:Det är lika dyrt och tidskrävande att annonsera oavsett om det betalas av elfirmorna eller om det betalas av staten med skattemedel. Jag ser inte riktigt varför Elsäkerhetsverket skall använda mina skattepengar till att förbättra elinstallationsföretagens marknadsvillkor.
Elbranschens företrädare vill alltid likställa olagligt elinstallationsarbete med osäkra och livsfarliga installationer. Detta trots att all tillgänglig olycksstatistik och försäljningssiffror av elmateriel entydigt pekar på motsatsen. Inte heller allt snack om mörkertal och anekdotiska bevis från ledande frågor till branschen kan ändra på detta.
Allt pekar på att majoriteten av alla olagliga elinstallationer är både av det enkla slaget och att de utförs tillräckligt bra. Att höja ribban för vad som är tillåtet och samtidigt lägga alla de här pengarna på att istället tillhandahålla regelverket, standarden, anvisningar och tips helt gratis vore en mycket bättre väg att gå. Om majoriteten av det olagliga installationsarbetet inte längre är olagliga så är den juridiska delen av problemet löst. Sedan sett från elsäkerhetssynpunkt så kan det bara bli bättre eftersom förutsättningar då bara kan bli bättre för dessa installationer.
Nu kommer branschfolket givetvis hävda att om mer blir lagligt så blir mer fel eftersom fler ger sig på att koppla själva. Det är dock ett rätt märkligt argument med tanke på at tesen nu är att folk redan idag bryter mot lagen i huvudsak för att de inte vet att de bryter mot lagen, och att lösningen är att informera dem om att de inte får.![]()
Det bästa för hela Sverige skulle vara om vi fick folkomrösta angående hempuleri. Kanske kunde starta eget parti till och med, hör med Bert Karlsson han är nog med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Man kan likväl säga att KTjL är tillför näringsidkaren men, det sätter tydliga riktlinjer på hur man ska bete sig mot kund, det gör också att konkurrensen blir på liknande villkor.P Putte 9497 skrev:
Inser att jag menade att jag anser att behörighetssystemet (eller vad det kallas detta år) är felaktigt.
Jag är för behörighet, men att den ska vara personlig, och att den inte ska vara baserad på att man måste gjort visst antal års praktik.
Det finns absolut ingenting som står i vägen för att en privatperson införskaffar aktuella regler och standarder. Men som vanligt så ska ju allt finnas tillgängligt gratis en googling bort.O Steamboy skrev:
Köp de standarder som omfattar det arbete som ska utföras och läs och förstå. Sen är det bara att köra på.
Håller faktiskt med dig att man skulle kunna ha en behörighet för att pilla i sin egen anläggning13th Marine skrev:
Man kan likväl säga att KTjL är tillför näringsidkaren men, det sätter tydliga riktlinjer på hur man ska bete sig mot kund, det gör också att konkurrensen blir på liknande villkor.
Inser att jag menade att jag anser att behörighetssystemet (eller vad det kallas detta år) är felaktigt.
Jag är för behörighet, men att den ska vara personlig, och att den inte ska vara baserad på att man måste gjort visst antal års praktik.
...med att tenta av teorin och införskaffa mångårig praktik, få auktorisation och fixa eget bolag eller ta anställning i bolag, som behöver en auktoriserad ! Tänk om man inte bor kvar i sitt hus när man äntligen får sätta dit sitt extra vägguttag - då kan ju allt vara förgäves.A Emil_K skrev:
Ska man ha någon behörighet för el i eget hem ska man självklart läsa in alla vesäntliga delar av elprogrammet som tar upp det samt att man får avlägga ett teoretiskt samt ett praktiskt prov i lämpligheten att göra detta. Den dagen man säljer huset ska någon annan ta över och är eldragningen då inte fackmässigt utfört kan det bli problem
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Ärligt talat så ju mer jag funderat och diskuterat denna fråga har jag kommit fram till "varför begränsas till egna anläggningen?" Antigen så kan man göra rätt, eller så kan man inte.P Putte 9497 skrev:
Återigen i princip det jag vänder mig emot är praktikkravet, avgör kompetens genom lämpliga prov, och så får den sökande införskaffa kunskapen hur den vill.
Varför vänder du dig emot ett praktiskt prov?
Praktikkravet som är för elmontörer idag behöver inte vara för en hempularbehörighet. Men jag har sett många fula eldragningar gjorda av hempulare så man blir mörkrädd samt en och annan som elektriker gjort (än om inte lika fula).
Med ett praktiskt prov syftar jag till att man ska veta höjder, snygga kabeldragningar etc för att just nästa person ska kunna bo i huset utan att för den skull behöva göra om hela eldragningen. Måste finnas en standard
Praktikkravet som är för elmontörer idag behöver inte vara för en hempularbehörighet. Men jag har sett många fula eldragningar gjorda av hempulare så man blir mörkrädd samt en och annan som elektriker gjort (än om inte lika fula).
Med ett praktiskt prov syftar jag till att man ska veta höjder, snygga kabeldragningar etc för att just nästa person ska kunna bo i huset utan att för den skull behöva göra om hela eldragningen. Måste finnas en standard
Det här är så korkat så att klockorna stannar. Dessa två exempel är på inget sätt relaterade till skattesubvention av privata företag. Eller ok, invandringspolitiken leder indirekt till det och sjukvårdspolitiken driver mer och mer i den riktningen men det är inte en önskvärd eller tänkt konsekvens.P Putte 9497 skrev:
Praktikkravet finns för att även den trögaste elektrikern ska hinna snappa upp tillräckligt mycket för att inte vara direkt farlig.P Putte 9497 skrev:Varför vänder du dig emot ett praktiskt prov?
Höjder, snygga kabeldragningar mm är helt irrelevant. Det enda som är rimligt att reglera i lag är säkerhetsaspekter. Annars kan man lika gärna börja reglera vilka tapeter folk får ha hemma. Observera att en ful klamring eller osnygg dragning kan vara ett säkerhetsproblem men den måste inte vara det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Det jag är emot är praktik som examinationsmetod, praktik som lärometod är ju jättebra att det finns till de som behöver.P Putte 9497 skrev:Varför vänder du dig emot ett praktiskt prov?
Givetvis kan examinationen bestå av både teoretisk och praktisk del såsom körkorten.
Fula eldragningar kan bero på att hempularen inte kan hitta information om hur man gör det korrekt
Säkerhet och snygghet är sannerligen något som går hand i hand.tommib skrev:
Det här är så korkat så att klockorna stannar. Dessa två exempel är på inget sätt relaterade till skattesubvention av privata företag. Eller ok, invandringspolitiken leder indirekt till det och sjukvårdspolitiken driver mer och mer i den riktningen men det är inte en önskvärd eller tänkt konsekvens.
Att företag får subventioner av staten för att anställa en invandrare eller att man får bidrag att installera solel, det är då inte samma sak?
Tänk sedan att utan småföretagare har vi tillslut inga stora företag och när klockan stannar har du heller ingen läkare att gå till
Praktikkravet finns för att även den trögaste elektrikern ska hinna snappa upp tillräckligt mycket för att inte vara direkt farlig.
Höjder, snygga kabeldragningar mm är helt irrelevant. Det enda som är rimligt att reglera i lag är säkerhetsaspekter. Annars kan man lika gärna börja reglera vilka tapeter folk får ha hemma. Observera att en ful klamring eller osnygg dragning kan vara ett säkerhetsproblem men den måste inte vara det.
Skulle inte vilja köpa ett hus där elen i huset fungerar men kabeldragningen på väggarna går kortaste vägen.
Förstår inte varför hempulare vill ha en behörighet som endast omfattar den teoretiska delen, man måste även kunna dra elen praktiskt med.
Hur vore det om man enbart kan läsa sig till pilot och sedan köpa en Boeing och sätta sig att flyga vart man vill i världen?
Då är det bra att man får lära sig det på en kurs och avlägga ett prov13th Marine skrev:
Det jag är emot är praktik som examinationsmetod, praktik som lärometod är ju jättebra att det finns till de som behöver.
Givetvis kan examinationen bestå av både teoretisk och praktisk del såsom körkorten.
Fula eldragningar kan bero på att hempularen inte kan hitta information om hur man gör det korrekt![]()
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Absolut inte. En rakt och snyggt klamrad kabel kan vara helt fel inkopplad (exv. med jord som tändtråd), och en lite vågigt och ojämnt klamrad dito kan vara helt korrekt.P Putte 9497 skrev:
Dessa har inte med varandra att göra. Men kommer ofta upp i sammanhanget. Men, skälet till lagreglering av det här området är inte konsumentskydd i betydelsen att man annars skulle kunna få ett fult jobb utfört. Pss som man inte reglerar målare. Både dessa och du får kludda på bäst ni vill.
Säkerhetsaspekten är det enda skälet till att ha en reglering öht.
Om du sedan vill säga att de som tar sig tid, är noggranna, och gör ett snyggt arbete också för det mesta gör ett bra och säkert arbete, det är en helt annan sak.