Nästa steg för att stoppa hempuleri skulle kunna vara att märka upp konsumentartiklarna som säljs i varuhusen med varningstext som:
Hempuleri är beroendeframkallande eller ha bilder på nedbrända hus eller strömgenomgång etc. Ungefär som cigarettpaketen

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Visst är det så.
Här fick jag ändra på jobbet efter att en elektriker varit framme. Rot renovering, kontroll för drifttagning, slog på strömmen, mätte alla uttag allt var helt ok. Sen några dagar senare, dagen före besiktningen så funkade inte strömmen i halva lägenheten. Visade sig att när man satte i spiskontakten så blåste man en huvusäkring, detta märkte man inte då mätarna var i källaren.
Öppen eluttag på vägg med synliga anslutningar och ingående vit elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Väldigt tydligt att det inte är någon behörig elektriker som gjort det där ...
Du syftar på korsningen eller vad?

K karkka skrev:
Visst är det så.
Här fick jag ändra på jobbet efter att en elektriker varit framme. Rot renovering, kontroll för drifttagning, slog på strömmen, mätte alla uttag allt var helt ok. Sen några dagar senare, dagen före besiktningen så funkade inte strömmen i halva lägenheten. Visade sig att när man satte i spiskontakten så blåste man en huvusäkring, detta märkte man inte då mätarna var i källaren.
[bild]
Har du ändrat i bilden eller ska du ändra;)

Man fick ju ändra själv då jag inte vet vem som gjorde detta, då hade han fått gjort det själv.

K karkka skrev:
Man fick ju ändra själv då jag inte vet vem som gjorde detta, då hade han fått gjort det själv.
Jag menar om du har tagit bilden innan du ändrat eller efter

Den grå kabeln ser lite tilltygad ut... upplys oss vad som är fel.

Skruvade bort locket och undrade vem fan har gjort det här, sen tog jag bilden. Fick byta kabel och koppla rätt.
Men dessa uttag är skit rent ut sagt, bedrövlig plast att klippa ur för kabel och knappt ngt utrymme för att koppla.
Körde med sockel perilex på andra byggetappen.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Den grå kabeln ser lite tilltygad ut... upplys oss vad som är fel.
Allt är tillsynes helt ok tror man eftersom locket är på, tills man pluggar in spiskontakten, skadorna är efter spiskontaktens stift, och när strömmen är på så blir det kortslutning så fort man pluggar in spisen.

Den grå ledaren ska gå bakom uttaget, eller det blir inte rätt heller då han även kopplat fasföljden fel men. Man ska iaf inte lägga ledarna över kontaktblecken.

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Allt är tillsynes helt ok tror man eftersom locket är på, tills man pluggar in spiskontakten, skadorna är efter spiskontaktens stift, och när strömmen är på så blir det kortslutning så fort man pluggar in spisen.
Kabeln ska inte alls gå där

Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Lagen reglerar att man inte får pula med el så varför ifrågasätta den?
Ktl verkar vara klockren så varför inte denna?
touché ... :D :)

P Putte 9497 skrev:
Då vill du inte heller att människor ska ha rätt till fri sjukvård att socialbidrag betalas ut eller att vi ska ha en kostsam invandringspolitik som du får betala?
Hur fick du det till detta?
Man behöver naturligtvis inte vara emot all användning av skatt bara för att man inte gillar en viss användning.
Jag kanske inte tycker kommunen ska bekosta grafittiväggar, men ser gärna att de plogar gatorna, typ...

P Putte 9497 skrev:
Precis, ktjl är till förmån för konsumenten och att man inte får göra fulel är dels för branschen och dels för kommunerna.
Tänk vad mycket mer skattepengar det skulle gå åt till räddningstjänsten om man helt släppte lagen om regleringen:cool:
Möjligen kan du ha rätt.
Men det är väl minst lika stor chans att du har fel, tänk alla gamla hus med rutten kulokabel från 30-talet som nu får utbytt kabel till ny där inte all isolering har smulats till damm, av ålder.
Det kanske blir färre husbränder ifall folk får lov att byta kabeln själv, gäller främst de som inte har råd att leja bort det.

P Putte 9497 skrev:
Det bästa för hela Sverige skulle vara om vi fick folkomrösta angående hempuleri. Kanske kunde starta eget parti till och med, hör med Bert Karlsson han är nog med.
Nja, jag tycker nog att det finns viktigare frågor att välja folkomröstning om.

P Putte 9497 skrev:
Ska man ha någon behörighet för el i eget hem ska man självklart läsa in alla vesäntliga delar av elprogrammet som tar upp det samt att man får avlägga ett teoretiskt samt ett praktiskt prov i lämpligheten att göra detta.
Nä, varför då. Tanken var väl att den som tar en hempularbehörighet ska få en enklare och mer begränsad kunskap, än den som går ut i arbetslivet som elektriker och inte endast skruvar i enfamiljshus.
Sen kan vi väl också konstatera att typ 1/3 befolkningen redan har läst mer av de väsentliga delarna av elprogrammet än elektrikerna själva, dvs de som gått teknisk eller natur, eller högskoleutbildningar.
P Putte 9497 skrev:
Den dagen man säljer huset ska någon annan ta över och är eldragningen då inte fackmässigt utfört kan det bli problem
Ser inte riktigt vilka problem du ser här som inte redan är faktum. När huset säljs så är det väl problem med ej fackmannamässiga VVS-installationer, imkanaler, ombyggnationer, avväxlingar av bärande delar osv osv.
Så det blir väl bara exakt samma sak, man får helt enkelt besiktiga huset, vilket man förhoppningsvis gör även om det saknar el.

P Putte 9497 skrev:
Med ett praktiskt prov syftar jag till att man ska veta höjder, snygga kabeldragningar etc för att just nästa person ska kunna bo i huset utan att för den skull behöva göra om hela eldragningen. Måste finnas en standard
Det här skiljer väl inget jämfört med fula snickerier, fula tapeter, dålig målning osv.
En hempularbehörighet bör nog endast reglera säkerhetsbiten.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
K karkka skrev:

Den grå ledaren ska gå bakom uttaget, eller det blir inte rätt heller då han även kopplat fasföljden fel men. Man ska iaf inte lägga ledarna över kontaktblecken.
Aha, nu fattar jag, kände inte igen den här typen av uttag. :crysmile:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Väldigt tydligt att det inte är någon behörig elektriker som gjort det där ...
Både jag och putte9497 är nyfikna på vad som är fel? Jag vet ju vem som gjort vad

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Både jag och putte9497 är nyfikna på vad som är fel? Jag vet ju vem som gjort vad
Han menar nog att det är för snyggt gjort...;)

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
Man måste använda ;-) om man ska vara ironisk på ett forum :-)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.