64 451 läst ·
692 svar
64k läst
692 svar
Så ska hemmapularna stoppas!
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Ju fler nya saker dom presenterar ju mindre trovärdighet får dom. Börjar bli tramsigt nu
För mig känns det som att ”ingen vill göra småjobb” är ett typiskt storstadsproblem. (De trakter jag bor i nu sen många år)
På landsbygden där jag växt upp är de flesta hantverkarna mån om att hjälpa/serva alla kunder de kan/hinner, både små/stora jobb.
Där handlar det delvis om ett slags ”ryktet” och yrkesstolthet också. Man kan helt enkelt inte skita i vissa kunder eller ta ”överjäv***” betalt för småjobb. Däremot har man ofta en DIALOG som tex resulterar i att:
”-går det bra jag tar det nästa gång jag ändå är i trakterna?”
Vilket oftast brukar kunna innebära en RIMLIG LÖSNING för både hantverkare och kund.
På landsbygden där jag växt upp är de flesta hantverkarna mån om att hjälpa/serva alla kunder de kan/hinner, både små/stora jobb.
Där handlar det delvis om ett slags ”ryktet” och yrkesstolthet också. Man kan helt enkelt inte skita i vissa kunder eller ta ”överjäv***” betalt för småjobb. Däremot har man ofta en DIALOG som tex resulterar i att:
”-går det bra jag tar det nästa gång jag ändå är i trakterna?”
Vilket oftast brukar kunna innebära en RIMLIG LÖSNING för både hantverkare och kund.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 845 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 845 inlägg
Smart att göra det före årsskiftet. Visserligen lika olagligt nu som efter, men när upplyssningskampanjen är igång så skulle du aldrig komma på tanken att göra det själv.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har ett litet jobb på vinden som måste göras, ett enkeluttag ska göras om till två dubbeluttag med lite mellanrum. Jag får fixa det i julhelgen.
”Elmateriel” såsom skruvdragare, multimeter osv. Någon på ”Elinstallatören” vet inte skillnaden på materiAL och materiEL. 
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 166 inlägg
Elmaterial är är väl snarast elektroner (och den magiska elektronikröken). Möjligen koppar och vad nu ledningshöljena görs av. För egen del slutade jag göra skillnad på material och materiel när jag hängde undan grönkläderna på 1900-talet. Det leder ändå bara till mer missförstånd än det skapar tydlighet att hävda skillnaden.
Men ordvitsen var fin.
Men ordvitsen var fin.
Jag är en vän av ordning och tycker att det är viktigt att kunna skilja på orden.Nötegårdsgubben skrev:
Elmaterial är är väl snarast elektroner (och den magiska elektronikröken). Möjligen koppar och vad nu ledningshöljena görs av. För egen del slutade jag göra skillnad på material och materiel när jag hängde undan grönkläderna på 1900-talet. Det leder ändå bara till mer missförstånd än det skapar tydlighet att hävda skillnaden.
Men ordvitsen var fin.
Det vore vettigare om de la ner energin på att ta fram en behövrighet/kurs för att man som privatperson ska få göra visst eljobb själv hemma än en informationskampanj som inte många lär bry sig om... Jag skulle tro att de flesta som drar el själva hemma redan vet att de inte får och att de antingen inte bryr sig, har svårt att få ut en elektriker som verkligen dyker upp eller vet att de har den kunskap som krävs och inte vill betala någon annan för det.
När pappa skulle byta ut det gamla proppskåpet mot en normcentral med dvärgbrytare samt dra om all el i hela huset (från utanpåliggande till i rör vid renovering) så fick han från flera elektriker höra "det är ett för litet jobb för långt från stan" från de få som faktiskt var ärliga. De andra sa "jag kommer på onsdag" och trots upprepade samtal har de fortfarande inte dykt upp så här 13 år senare. Då ligger huset ca 2 mil utanför en av Sveriges största städer och jag har kollegor som bor inne i stan som har fått samma svar... Om de inte ens är intresserade av ett jobb där all el ska dras om så hur stor är då chansen att man får ut någon för att man behöver ett till eluttag?! Tillslut har man då valet att låta en gammal anläggning vara eller dra själv, vilket inget av det är bra ur elsäkerhetssynpunkt. Bättre då om man kunde få ta en hempularcert så att man kan få jobbet gjort på ett godkänt sätt
När pappa skulle byta ut det gamla proppskåpet mot en normcentral med dvärgbrytare samt dra om all el i hela huset (från utanpåliggande till i rör vid renovering) så fick han från flera elektriker höra "det är ett för litet jobb för långt från stan" från de få som faktiskt var ärliga. De andra sa "jag kommer på onsdag" och trots upprepade samtal har de fortfarande inte dykt upp så här 13 år senare. Då ligger huset ca 2 mil utanför en av Sveriges största städer och jag har kollegor som bor inne i stan som har fått samma svar... Om de inte ens är intresserade av ett jobb där all el ska dras om så hur stor är då chansen att man får ut någon för att man behöver ett till eluttag?! Tillslut har man då valet att låta en gammal anläggning vara eller dra själv, vilket inget av det är bra ur elsäkerhetssynpunkt. Bättre då om man kunde få ta en hempularcert så att man kan få jobbet gjort på ett godkänt sätt
Hur många elfirmor kollade ni upp som ni trodde kunde tänka sig att utföra arbetet?S hjulia skrev:Det vore vettigare om de la ner energin på att ta fram en behövrighet/kurs för att man som privatperson ska få göra visst eljobb själv hemma än en informationskampanj som inte många lär bry sig om... Jag skulle tro att de flesta som drar el själva hemma redan vet att de inte får och att de antingen inte bryr sig, har svårt att få ut en elektriker som verkligen dyker upp eller vet att de har den kunskap som krävs och inte vill betala någon annan för det.
Jag tror att det finns många små elfirmor som visst kan tänka sig att ta åt sig ett sådant jobb. Problemet är nog snarare att kunderna inte känner till dessa små firmor som inte dyker upp bland de tio första vid en sökning. Dels är det ganska dyrt och tidskrävande att annonsera och då är ett sådant system kanon om det genomförs.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Det är lika dyrt och tidskrävande att annonsera oavsett om det betalas av elfirmorna eller om det betalas av staten med skattemedel. Jag ser inte riktigt varför Elsäkerhetsverket skall använda mina skattepengar till att förbättra elinstallationsföretagens marknadsvillkor.P Putte 9497 skrev:
Elbranschens företrädare vill alltid likställa olagligt elinstallationsarbete med osäkra och livsfarliga installationer. Detta trots att all tillgänglig olycksstatistik och försäljningssiffror av elmateriel entydigt pekar på motsatsen. Inte heller allt snack om mörkertal och anekdotiska bevis från ledande frågor till branschen kan ändra på detta.
Allt pekar på att majoriteten av alla olagliga elinstallationer är både av det enkla slaget och att de utförs tillräckligt bra. Att höja ribban för vad som är tillåtet och samtidigt lägga alla de här pengarna på att istället tillhandahålla regelverket, standarden, anvisningar och tips helt gratis vore en mycket bättre väg att gå. Om majoriteten av det olagliga installationsarbetet inte längre är olagliga så är den juridiska delen av problemet löst. Sedan sett från elsäkerhetssynpunkt så kan det bara bli bättre eftersom förutsättningar då bara kan bli bättre för dessa installationer.
Nu kommer branschfolket givetvis hävda att om mer blir lagligt så blir mer fel eftersom fler ger sig på att koppla själva. Det är dock ett rätt märkligt argument med tanke på at tesen nu är att folk redan idag bryter mot lagen i huvudsak för att de inte vet att de bryter mot lagen, och att lösningen är att informera dem om att de inte får.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
För att jag tycker lagen är fel?
Likväl som att du får argumentera för varför du tycker KTjL är fel.
Likväl som att du får argumentera för varför du tycker KTjL är fel.
Då vill du inte heller att människor ska ha rätt till fri sjukvård att socialbidrag betalas ut eller att vi ska ha en kostsam invandringspolitik som du får betala?O Steamboy skrev:Det är lika dyrt och tidskrävande att annonsera oavsett om det betalas av elfirmorna eller om det betalas av staten med skattemedel. Jag ser inte riktigt varför Elsäkerhetsverket skall använda mina skattepengar till att förbättra elinstallationsföretagens marknadsvillkor.
Elbranschens företrädare vill alltid likställa olagligt elinstallationsarbete med osäkra och livsfarliga installationer. Detta trots att all tillgänglig olycksstatistik och försäljningssiffror av elmateriel entydigt pekar på motsatsen. Inte heller allt snack om mörkertal och anekdotiska bevis från ledande frågor till branschen kan ändra på detta.
Allt pekar på att majoriteten av alla olagliga elinstallationer är både av det enkla slaget och att de utförs tillräckligt bra. Att höja ribban för vad som är tillåtet och samtidigt lägga alla de här pengarna på att istället tillhandahålla regelverket, standarden, anvisningar och tips helt gratis vore en mycket bättre väg att gå. Om majoriteten av det olagliga installationsarbetet inte längre är olagliga så är den juridiska delen av problemet löst. Sedan sett från elsäkerhetssynpunkt så kan det bara bli bättre eftersom förutsättningar då bara kan bli bättre för dessa installationer.
Nu kommer branschfolket givetvis hävda att om mer blir lagligt så blir mer fel eftersom fler ger sig på att koppla själva. Det är dock ett rätt märkligt argument med tanke på at tesen nu är att folk redan idag bryter mot lagen i huvudsak för att de inte vet att de bryter mot lagen, och att lösningen är att informera dem om att de inte får.![]()
Och ingen kör för fort heller trots att det finns hastighetsbestämmelser?
Jag tycker det är löjligt att man inte får göra vissa eljobb själv. Vardör får vilken idiot som helst byta bromsar på sin bil exempelvis? Eller lampor till strålkastare? Finns inget som förbjuder någon att börja skruva i xenonstrålkastare exempelvis.
Men att dra en ny kuloledning från ett uttag är strängt förbjudet.
Jag tycker det är löjligt att man inte får göra vissa eljobb själv. Vardör får vilken idiot som helst byta bromsar på sin bil exempelvis? Eller lampor till strålkastare? Finns inget som förbjuder någon att börja skruva i xenonstrålkastare exempelvis.
Men att dra en ny kuloledning från ett uttag är strängt förbjudet.