Byggahus.se

Så många inbrott gjordes 2020

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 360 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Brottsförebyggande Rådet har sammanfattat anmäla brott under fjolåret, och inbrott låg stabilt på samma nivå som tidigare.

Du kan läsa artikeln här: Så många inbrott gjordes 2020

2. Fario
    Husägare/flugfiskare · Löddeköpinge · 658 inlägg

Fario

Husägare/flugfiskare
    Intressanta siffror.
    Antalet bostadsinbrott är alltså hälften nu mot -70 - -80 - och -90 talen.

Misshandel totalt ned med 2 %. Tyvärr stämde farhågorna om pandemin och misshandel av kvinnor gick upp med 3 % (om det nu är en direkt följd av att fler är hemma).
    Men jämfört med Frankrike så... misshandel i hemmen upp 32 % (Paris +36%) under utegångsförbudstiden.

3. JustDoIt
    Husägare · Stockholmsområdet · 284 inlägg

JustDoIt

Husägare
    Jag tycker att det är anmärkningsvärt att inbrotten i villa och radhus endast minskat med 3 % mot 2019. 97 % av nivån kvarstår alltså trots att många jobbar hemma och har varit hemma under semestrar osv.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · 335 inlägg

Trunk

Medlem
    Ca 40 inbrott per dag. Låter mycket men det kanske det inte är? Någon som vet hur det är i grannländerna?

Mycket förvånande. Eller inte...
    Till och med i min håla där det knappt bor några folk pågår det skadegörelse i form av krossade rutor. Troligtvis (förhoppningsvis?) är det bara skitungar men samtidigt undrar jag hur det är möjligt. Så många familjer med barn eller ungdomar bor det inte här så att det kan fortsätta är smått underligt.

Underligt är också ett sätt att beskriva drogpolitiken vi har i detta land. Sverige ligger i absolut toppskiktet när det kommer till folk som dör av droger i EU. Läs det igen, Sverige som är så bra på otroligt mycket är absolut sämst när det kommer till att hantera droger. Vi har fyra gånger så hög dödlighet än genomsnittet i EU. Ändå vill politikerna fortsätta i exakt samma linje. Underligt.

Vad gör regeringen åt att Sverige har bland den absolut högsta dödligheten i EU? Jo, de ber folkhälsomyndigheten komma med förslag som åtgärdar de brister som finns. Vad gör folkhälsomyndigheten? De kommer med förslag som har bevisad effekt världen över. Vad gör då Lena Halöengren, den ansvariga ministern? Stoppar huvudet i sanden och låtsas vara döv.

Men men, en bra sak har vår narkotikapolitik, den är underhållande. Eller vad sägs om att klassa beroende som en sjukdom och sedan straffa de som uppvisar symptom? Om inte det är komiskt så vet jag inte vad det är...

5. Fario

Fario

Husägare/flugfiskare
    Statistik för 2020 är inte lätt att plocka fram* men backar man ett par år så hade i alla fall Danmark dubbelt så många inbrott som Sverige.

* En siffra säger att Finland har 10 inbrott per dag men jag hittar ingenting som säger vad det är för typ av inbrott (bostad, sommarhus, affärslokal) så att jämföra rakt av vågar man inte,

6. T
    Medlem · 335 inlägg

Trunk

Medlem
    Ganska imponerande siffror om vi utgår från att de stämmer någorlunda. Danmark har ca halva befolkningen men dubbelt så många inbrott. Finland har ungefär samma befolkning som Danmark men alltså ca en åttondel så många inbrott.

Trodde det inte skulle vara så stor skillnad. Men danskarna sitter ju på gott och ont fast i kontinenten så det kanske är enklare för ligor att ta sig dit, göra sina hyss och sedan ta sig hem igen.

7. Fario

Fario

Husägare/flugfiskare
    För några år sedan alltså. Hur det är nu har jag ingen aning om men det går nog snart att få fram siffror. Det är inte bara att "googla" rakt av för de hundramiljarder första träffarna är inte användbara...

Tyvärr är det oftast lättast att få fram siffror för mord och där ligger ju Danmark något över Sverige runt 1,08 fler och Finland märkbart högre runt 1,3 fler (var dubbelt så många för inte så många år sedan). Norge ligger ganska lågt om man räknar bort den där terroristen som mördade 77 personer. Thailand ungerfär tre gånger så många mord som Sverige...Men nu börjar vi spåra ur märker jag.

Jag noterar också att minskningen av inbrott inte är så stor trots att "alla" jobbar hemma.

8. B
    Medlem · Blekinge · 364 inlägg

big mike

Medlem
    Vad baserarar du det på? Jag kollade på brå och det var inte hälften.

9. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 071 inlägg

Fairlane

Medlem
    Spännande. Vi fick nyligen siffror från kommunen och inbrotten har gått ner år från år från 2017 till 2020.
    Drygt 300 2017 och drygt 100 2020

• Laddar…
  10. C
    Medlem · Skåne · 18 inlägg

CTL

Medlem
  11. Fario

Fario

Husägare/flugfiskare
    Och runt 25000 anmälda 1985. Lite lägre 1975, runt 22000 anmälda.

12. Maria T
    Växthusberoende · Stockholm · 344 inlägg

Maria T

Växthusberoende
    Efter vad jag läst i andra länkar, bl a gällande trafik och hur vi kör mellan Sthlm och Södertälje, så tänker jag att du @Fairlane kanske bor i närliggande kommun, eller samma som jag (Huddinge)?
    Jag är kontaktperson för Grannsamverkan i mitt närområde, och sen pandemin startade för nästan ett år sen så har villainbrotten minskat med ca 30%, inte svårt att gissa att det beror på att fler personer befinner sig i hemmet under större delen av dygnet. Inbrott i bilar och cykelstölder verkar däremot ligga på samma nivå som tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.