4 887 läst ·
56 svar
5k läst
56 svar
Så lätt förstör du ett vitoljat golv (och hur du undviker det)
Hej och välkommen till Byggahus!D DetlofS skrev:
Jag tycker att det finns en "bästa lösning" knäskurning med kallt vatten och linoljesåpa, frekvens efter behov och önskemål om utseende (slipa inte om du önskar gammaldags utseende och lång livslängd på golvet)
Jag har då alltid trott då att själva poängen med vitoljade golv var att få till det vackra slitaget. Vax och olja är ju ingen behandling som håller speciellt länge hur du än gör.Redaktionen skrev:
Jag tycker att vitlutade och vitoljade furuplankgolv är väldigt vackra, men de måste skötas på ett speciellt sätt om inte beläggningen ska slitas av. Här berättar jag om vår resa från vitoljade golv till vaxade, målade och tillbaka till vitoljat.
Du kan läsa blogginlägget här: Så lätt förstör du ett vitoljat golv (och hur du undviker det)
Förr fernissade man golv för att få dom slitstarka.
Man kan ju givetvis slipa bort det vackra slitaget och på det viset skapa en slät ny yta om man så önskar ( TS har ju gjort så) nackdelen är ju att man då kortar golvets livslängd betydligt och fördelen är ju att man bidrar till ökad BNPCheesen skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Jag har lagt furugolv i 5-6 rum där de flesta är hårdvaxoljade (osmo) och ett rum är skurgolv som skuras högst sporadiskt, kanske 2-3ggr per år. Använde OSMO 3040 + OSMO 3062 och de äldsta rummen var 10-12 år sen vi gjorde. Där håller golven fortfarande väldigt bra, kan nog klara 10 år till innan det är dags att bättre på de. Trappan som gjordes för 10 år sen använde jag hårdvaxolja med "anti-rutsch" och den är väl använd och skulle nog behöva slipas o ny-göras på slit-ytorna.
Gjorde ett test med linoljevax och jämförde med hårdvaxolja och det var riktigt usel slitstyrka! (Vill någon ha 3kg vitpigmenterad linoljevax?!
)
Kulörmässigt ligger skurgolvet o hårdvaxoljade golvet väldigt nära varande, men ytan är mattare och mjukare på skurgolvet. Hårdvaxoljade golven är såklart väldigt mycket tåligare mot spill.
I bifogad bild är det varsin behandlig på var sida tröskeln. Gissa vilken som är vilken!
Gjorde ett test med linoljevax och jämförde med hårdvaxolja och det var riktigt usel slitstyrka! (Vill någon ha 3kg vitpigmenterad linoljevax?!
Kulörmässigt ligger skurgolvet o hårdvaxoljade golvet väldigt nära varande, men ytan är mattare och mjukare på skurgolvet. Hårdvaxoljade golven är såklart väldigt mycket tåligare mot spill.
I bifogad bild är det varsin behandlig på var sida tröskeln. Gissa vilken som är vilken!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden