Oldboy Oldboy skrev:
Hm, tror att redax problem i hög utsträckning beror på att det är mjuka furugolv. Problemet förvärras naturligtvis av att de slipas i tid och otid, vilket gör ytan extremt mjuk och ömtålig. Ett hårdare träslag såsom t ex Ask fungerar nog bättre.

Det man kan ta med sig av artikeln är att ljusa trägolv är en färskhetshistoria. Beroende på hur nitisk och korrekt man är med städning och skötsel av golven så kan det ta lite olika lång tid innan golven är ohjälpligt "icke ljusa och fräscha", men det går åt det hållet ganska snabbt oavsett.

Sedan belyser artikeln också problemet med att fräscha upp golv som mörknat (och blivit slitna). Slipning är den naturliga ryggmärgsreflexen om nytt artificiellt ytskikt ska appliceras. Tyvärr medför slipning att golvet återgår i sitt mest känsliga skede och därmed snabbt degenererar igen.

Det klassiska obehandlade skurgolvet har överlägset längst livslängd och blir bara vackrare och vackrare för var år. Dessutom syns inte damm, smuts och repor. Men, för all del, outslitligt är det inte. Efter 200-300 år eller så så kanske det börjar dyka upp en eller annan flisa...
Lutar man golvet innan man såpskurar?

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
•Hur mycket av golvet finns kvar efter alla dessa slipningar?

•Fundera på om ni inte hade tjänat både arbete och pengar om ni bara hade såpskurat golvet?

•Varför inte lägga mattor som skyddar golvet?

•Varifrån kommer egentligen denna besatthet av vita golv?

•När det gäller golv i gamla hus är bärnstensfärgad fernissa både vackert, praktiskt och stilenligt!
Ja, det är väl så att tillverkare av olika produkter tycker om att uppfinna hjulet igen och då ska det vara härligt -krispigt-frasigt- med en sammetslen yta -finns med citronsmak också ,vi har nog alla gått på den reklamen

• Haha
Sommartorparn
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Lutar man golvet innan man såpskurar?
Det finns de som lutar innan för att få en ”äldre” look. Gysinge avråder från lutning eftersom man då får en uppluckrad yta som blir svårare hålla ren.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Såhär skriver Gysinge om olika slags golvbehandlingar:
https://www.gysinge.com/article/golvbehandlingar/

(Jag håller med om allt, utom att kalkning skulle vara en dålig metod. Tvärtom, det gör golvet hårt, så jag har själv valt den behandlingen. Jag håller dock med om att det är lite trixigt att applicera kalken så att det inte blir en flammig vit hinna över golvet)

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi lyfte bort stenen framför spisen och mätte. Det återstår 22 mm av plankan och det är 5 mm ner till not/fjäder.

En hand håller en linjal som mäter avståndet mellan en planka och ett underlag, visande 22 mm kvarvarande planktjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplanka med mätmarkeringar bredvid en borttagen sten, visar plankans och spåret/fjäderns höjdprofil vid spisen.
Skapa konto

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
B Bionicboomer skrev:
Smaken är som baken, vi köpte ett torp från 1890 där den förra ägaren isolerade golven i köket och hallen och hen tyckte också att det är fint med vitlaserade golv, ja jag vet inte om jag håller med om det - precis varenda liten fluglort syns så jag förstår att artikelförfattaren har skurat bort pigmenten för det kommer jag också att göra och försöka att få en lika nyans som på det gamla golvet! Är det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få det att likna det gamla golvet?
Svårt att veta om det går att skura bort det vita. Det beror ju helt på vad för slags lasyr som har använts! Om det är en oljebaserad lasyr så kanske det går med tiden att skura bort med stark såpalösning, men tills ni fått bort allt så kommer det länge vara flammigt!

hsd
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi lyfte bort stenen framför spisen och mätte. Det återstår 22 mm av plankan och det är 5 mm ner till not/fjäder.

[bild]

[bild]
Är det furu, ser väldigt likt mina grangolv

B Bionicboomer skrev:
Tack för inputen , kom precis ihåg artikeln från Gränsfors Bruk hur du sköter om yxan , förmodligen gjorde dom så här förr i tiden, någon kanske vet?
Är lite samma sak tänk tror jag men med mindre möjligheter att välja nyans och lite mer experimenterande. Men det fina är att det går att späda ut till exakt rätt nyans och lägga flera lager. Här är bordet med ett helt annat mål och där avslutade jag med hårdvaxolja ovanpå. Även provat att blanda lite färgad olja/bets direkt i en hårdvaxolja för att ljusa upp lite furuhyllplan. Blev riktigt bra.

• En träskiva på arbetsbockar i ett verkstadsrum, nybehandlad med färg och hårdvaxolja, omgiven av verktyg och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Svårt att veta om det går att skura bort det vita. Det beror ju helt på vad för slags lasyr som har använts! Om det är en oljebaserad lasyr så kanske det går med tiden att skura bort med stark såpalösning, men tills ni fått bort allt så kommer det länge vara flammigt!
Jag var lite skämtsam, tror att det är Leksands golv fabriks laserat, har några spillbitar kvar av golvet som jag kan leka med förmodligen blir det slipning, fortsättning följer.

Hur orkar man med att våttorka golven VARANNAN VECKA 😵‍💫 låter som att en vanlig person utan städmani inte har något att oroa sig över

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Exakt min reflektion. Hade man regelbundet såpskurat från dag ett så hade man säkerligen suttit helt nöjd idag.
Hm, inne på såpade golv här. Vi har nyligen flytta in i ett hus med vackert golv, vitnat efter år av såpbehandling. Tål vatten även om det tillfälligt blir fläckar. Fett däremot .. en droppe matolja på golvet blir en stor fläck som finns kvar efter ett halvår. Alltså inte helt lätt med såpade golv heller. Fin träkänsla dock, framförallt när strukturen kommer fram efter ett antal år med nötning och slipning.
Verkar som att det inte finns någon "bästa" lösning på hantering av furugolv.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Hur orkar man med att våttorka golven VARANNAN VECKA 😵‍💫 låter som att en vanlig person utan städmani inte har något att oroa sig över
Våttorkar man varannan vecka är det väl för att man inte orkar knäskura och golvet behöver rengöras, i kök skulle aldrig 14dagar mellan grundlig rengöring räcka för mig och i sovrum är knäskurning nån gång om året lagom..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.