4 887 läst ·
56 svar
5k läst
56 svar
Så lätt förstör du ett vitoljat golv (och hur du undviker det)
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 336 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 336 inlägg
Bra info , har ekparkett i sovrum / vardagsrum som är oljade från fabrik .
De ser röda ut efter 17 år .
Tanken var att vitolja dessa , hmm 🤔
Brukar köra grönsåpa i vattnet när trägolven skall torkas av .
Rätt / fel 🤔
De ser röda ut efter 17 år .
Tanken var att vitolja dessa , hmm 🤔
Brukar köra grönsåpa i vattnet när trägolven skall torkas av .
Rätt / fel 🤔
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag minns inte, vi hade en firma gjorde det åt oss.TRJBerg skrev:
Problemet med vax är att det oftast innehåller linolja som av natur gulnar med tiden. Det finns vax som inte innehåller linolja, typiskt just pga gulnandet.
I det här fallet blev det gult direkt (ganska markant) vilket får mig att ifrågasättet kvaliteten på linoljan (?) eller kanske snarare vaxet som helhet. Vad var det för färg i burken?
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag tror egentligen det bästa är att följa tillverkarens anvisningar och har du oljat golvet så borde det finnas någon underhållsolja eller såpa med vitt pigment i. Det gör det till Faxe som vi har använt i alla fall. Med grönsåpa försvinner oljebehandlingen snabbt, i alla fall på våra golv.Tomture61 skrev:
Hej Marlén! Helt off topic för jag vet inte hur man kontaktar redax: Quizet om byggnadstyper var kul! Men gav "långhus" som enda rätta svaret på en viss urgammal byggnadstyp. Den kan också kallas "hallbyggnad". Det var nog vanligare förr, men finns också med i den aktuella wikipediaartikeln.
Vi ångrar att vi till ett rum i huset valde ett golv med hårdvaxolja istället för lut (vit) och såpa som vi har i resten av huset.
Det med hårdvaxolja blir som på sista bilden i reportaget, medan det med lut och såpa går att bättra på lite med lut och skura rejält med såpa utan att det blir slitningar och nyansskillnader.
Det med hårdvaxolja blir som på sista bilden i reportaget, medan det med lut och såpa går att bättra på lite med lut och skura rejält med såpa utan att det blir slitningar och nyansskillnader.
Hm, tror att redax problem i hög utsträckning beror på att det är mjuka furugolv. Problemet förvärras naturligtvis av att de slipas i tid och otid, vilket gör ytan extremt mjuk och ömtålig. Ett hårdare träslag såsom t ex Ask fungerar nog bättre.
Det man kan ta med sig av artikeln är att ljusa trägolv är en färskhetshistoria. Beroende på hur nitisk och korrekt man är med städning och skötsel av golven så kan det ta lite olika lång tid innan golven är ohjälpligt "icke ljusa och fräscha", men det går åt det hållet ganska snabbt oavsett.
Sedan belyser artikeln också problemet med att fräscha upp golv som mörknat (och blivit slitna). Slipning är den naturliga ryggmärgsreflexen om nytt artificiellt ytskikt ska appliceras. Tyvärr medför slipning att golvet återgår i sitt mest känsliga skede och därmed snabbt degenererar igen.
Det klassiska obehandlade skurgolvet har överlägset längst livslängd och blir bara vackrare och vackrare för var år. Dessutom syns inte damm, smuts och repor. Men, för all del, outslitligt är det inte. Efter 200-300 år eller så så kanske det börjar dyka upp en eller annan flisa...
Det man kan ta med sig av artikeln är att ljusa trägolv är en färskhetshistoria. Beroende på hur nitisk och korrekt man är med städning och skötsel av golven så kan det ta lite olika lång tid innan golven är ohjälpligt "icke ljusa och fräscha", men det går åt det hållet ganska snabbt oavsett.
Sedan belyser artikeln också problemet med att fräscha upp golv som mörknat (och blivit slitna). Slipning är den naturliga ryggmärgsreflexen om nytt artificiellt ytskikt ska appliceras. Tyvärr medför slipning att golvet återgår i sitt mest känsliga skede och därmed snabbt degenererar igen.
Det klassiska obehandlade skurgolvet har överlägset längst livslängd och blir bara vackrare och vackrare för var år. Dessutom syns inte damm, smuts och repor. Men, för all del, outslitligt är det inte. Efter 200-300 år eller så så kanske det börjar dyka upp en eller annan flisa...
Exakt min reflektion. Hade man regelbundet såpskurat från dag ett så hade man säkerligen suttit helt nöjd idag.Oldboy skrev:
Hm, tror att redax problem i hög utsträckning beror på att det är mjuka furugolv. Problemet förvärras naturligtvis av att de slipas i tid och otid, vilket gör ytan extremt mjuk och ömtålig. Ett hårdare träslag såsom t ex Ask fungerar nog bättre.
@Marlen Eskilsson det finns 2k-oljor, kanske kan vara något att prova efter nästa slipning (om ni hinner få den levererad till dess 🤪)
https://hozonfinishes.com/produkt/2...enuehunt&utm_medium=quiz&utm_campaign=QYHgrJv
https://hozonfinishes.com/produkt/2...enuehunt&utm_medium=quiz&utm_campaign=QYHgrJv
Tack för inputen , kom precis ihåg artikeln från Gränsfors Bruk hur du sköter om yxan , förmodligen gjorde dom så här förr i tiden, någon kanske vet?mattias.rask skrev:
Finns mängder med pigment för att få precis den färgen man vill ha. Har precis gjort ett bord med pigment från linolie.dk. Väldigt kul att jobba med. Går bra att späda för att få just den ton man vill ha. Gjorde ordning ett gammalt vardagsrumsbord i ek, där körde jag många lager teakolja som gjorde den väldigt varm och mörk i tonen.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Jag la om golvet på glasverandan , furu som behanlades med utspädd herdins lackbets och därefter med golvlack
Detta är vår huvudingång med stuntsls mycke trafik och lättaste vägen in om man har större grejer
Golvet är ca 20år gammalt och i stort sett oskatt
Köksingången la jag gran som tvättades och fick pigmenterad hårdvax med toppning av ofärgat hårdvax, detta har tappat färg/vax där trafikstråket går ( samt oförklarliga djupa repor efer våran lurchers 90 graders raketsvängar) golvet är ca7år gammalt
Detta stämmer rätt väl med den information som jag samlade ihop om olika behandlingar
Vaxat räkna med tvätt och omvaxning ( om man inte har racerjycke) perodvis med4-5 års intervall
Lackat omslipning och lackbehandling med ca 20+ års intetvall
Detta är vår huvudingång med stuntsls mycke trafik och lättaste vägen in om man har större grejer
Golvet är ca 20år gammalt och i stort sett oskatt
Köksingången la jag gran som tvättades och fick pigmenterad hårdvax med toppning av ofärgat hårdvax, detta har tappat färg/vax där trafikstråket går ( samt oförklarliga djupa repor efer våran lurchers 90 graders raketsvängar) golvet är ca7år gammalt
Detta stämmer rätt väl med den information som jag samlade ihop om olika behandlingar
Vaxat räkna med tvätt och omvaxning ( om man inte har racerjycke) perodvis med4-5 års intervall
Lackat omslipning och lackbehandling med ca 20+ års intetvall
Redigerat:
Oj! Stackars golv. Vi la in vitoljad furu i hela huset (minus våtrum och hall) när vi byggde för 15 år sedan. Golvet våttorkas lite då och då med vit linoljesåpa. Visst det är repigt på sina ställen (hundar, katter och barn) men inga konstigheter. I köket gjorde jag en ny grundbehandling i somras. Skurade med varmt såpvatten och gick på med väldigt koncentrerad kallt såpvatten. Blev som nytt.
Slipa har vi sagt att vi ska göra när barnen flyttat. Men då skaffar vi väl hund i stället…😂
Slipa har vi sagt att vi ska göra när barnen flyttat. Men då skaffar vi väl hund i stället…😂
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
•Hur mycket av golvet finns kvar efter alla dessa slipningar?
•Fundera på om ni inte hade tjänat både arbete och pengar om ni bara hade såpskurat golvet?
•Varför inte lägga mattor som skyddar golvet?
•Varifrån kommer egentligen denna besatthet av vita golv?
•När det gäller golv i gamla hus är bärnstensfärgad fernissa både vackert, praktiskt och stilenligt!
•Fundera på om ni inte hade tjänat både arbete och pengar om ni bara hade såpskurat golvet?
•Varför inte lägga mattor som skyddar golvet?
•Varifrån kommer egentligen denna besatthet av vita golv?
•När det gäller golv i gamla hus är bärnstensfärgad fernissa både vackert, praktiskt och stilenligt!
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Ja det kan man fråga sig!
Det är nog det att när det vitoljade golvet är helt nytt, så har det en sammetslen yta som jag tycker är sååå fin och mjuk att gå på. Man vill bara tillbaka dit.
Jag läser nu att ett massivt furugolv kan slipas om 4-5 gg. Tror att våra plank var 14 mm när vi la in dem och så slipar man 1 mm per gång.
Men vi ska som sagt prova att punkt-olja där det behövs först.
Det är nog det att när det vitoljade golvet är helt nytt, så har det en sammetslen yta som jag tycker är sååå fin och mjuk att gå på. Man vill bara tillbaka dit.
Jag läser nu att ett massivt furugolv kan slipas om 4-5 gg. Tror att våra plank var 14 mm när vi la in dem och så slipar man 1 mm per gång.
Men vi ska som sagt prova att punkt-olja där det behövs först.