Göran konstruerade en jättealtan åt sin dotter och hennes familj. Här berättar han om det och hur han projekterade och ledde bygget av den jättelika altanen vid havet.

Du kan läsa artikeln här: Så konstruerade han en enorm altan åt sin dotter
 
  • Gilla
rootmoose
  • Laddar…
Häftigt bygge, bra jobbat Göran!

@justusandersson är en klippa. Han har lämnat många värdefulla råd genom åren.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 8 till
  • Laddar…
Jag undrar lite över stomljud funnits med i konstruktionstankarna.
Jag har själv haft en gigantisk altan på långt över 100kvm m 28mm trall. Den byggdes dock på närmast plan mark, men jag störde mig en del på allt ljud som fortplantade sig.
Med facit i hand hade det varit lämpligt med diverse antiresonans-åtgärder.
Idéer som att "variera bort" cc60, montera ngn slags dämpning, skruva fast spillbitar sporadiskt/oregelbundet under trallbrädor har i efterhand dykt upp.
Troligen hade tjockare trall hjälpt till viss del, men kostnaden hade såklart blivit avsevärt större.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Göran konstruerade en jättealtan åt sin dotter och hennes familj. Här berättar han om det och hur han projekterade och ledde bygget av den jättelika altanen vid havet.

Du kan läsa artikeln här: Så konstruerade han en enorm altan åt sin dotter
Ett fantastiskt bygge. Bra jobbat av Göran ;)
 
Cheesen
Finns det ingen bild på det färdiga resultatet?
 
Måsåvara att det kanske inte fungerar med ett bygglov, men på den nedre etaget där de byggt ett till trädäck.

Där skulle jag funderat på att bygga in under golvytan. Fälla in tex en sittbänk, bygga ett mindre tak så har man detta mindre etage som en mindre tillflyktsort vid sämre väder eller om man bara vill sitta i fred en stund.

Kanske ha ett utekök där nere, och infälld förvaring under det övre altangolvet

Ja, man behöver växla av och säkra hållfastheten, täta uppåt till ett tak så det inte rinner ned från golvet ovan.
Men jag kände bara att det var så stora vita väggar med mycket utrymme bakom :)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jättefin altan! jag håller också på med att bygga ut vårt fritidshus på 52 kvm till ett permanentboende på ca 140 kvm. Till detta kommer en altan på ca 70 kvm. Jag har tittat på olika räcken och har fått höra att vi måste ha 110 cm eftersom
Vi har över 3 m till mark. Vi bor högt och har en fantastisk utsikt över Hästhagsvägen och havet längre bort. Bor i ett kulturskyddat område nära en 1400–tals by. Mannen tycker vi ska ha glasräcke, men jag är tveksam att det passar in i området även om huset är vitt och modernt. Såg det räcke ni har på övervåningen, som jag tycker är jättefint. Vilka dimensioner har ni på räcket och stolparna och vilket avstånd mellsn stolparna?
 
Tarviglav Tarviglav skrev:
Jättefin altan! jag håller också på med att bygga ut vårt fritidshus på 52 kvm till ett permanentboende på ca 140 kvm. Till detta kommer en altan på ca 70 kvm. Jag har tittat på olika räcken och har fått höra att vi måste ha 110 cm eftersom
Vi har över 3 m till mark. Vi bor högt och har en fantastisk utsikt över Hästhagsvägen och havet längre bort. Bor i ett kulturskyddat område nära en 1400–tals by. Mannen tycker vi ska ha glasräcke, men jag är tveksam att det passar in i området även om huset är vitt och modernt. Såg det räcke ni har på övervåningen, som jag tycker är jättefint. Vilka dimensioner har ni på räcket och stolparna och vilket avstånd mellsn stolparna?
90x90 limträstolpar ( med genomgående hål i mitten för att kunna dra dolt kablage till belysningen) och 150cm i front och 160cm mellan stolparna på sidorna.
Notera också att dom undre beslagen är med bottenklack för att lätt kunna montera glasen och för att dom inte skall kunna sjunka av sin egen tyngd med tiden.

/Göran
 
  • Gilla
Tarviglav
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
90x90 limträstolpar ( med genomgående hål i mitten för att kunna dra dolt kablage till belysningen) och 150cm i front och 160cm mellan stolparna på sidorna.
Notera också att dom undre beslagen är med bottenklack för att lätt kunna montera glasen och för att dom inte skall kunna sjunka av sin egen tyngd med tiden.

/Göran
Jättesmart med dragning av el inne i stolparna! Det lutar mer åt att vi väljer ett trästaket och det du har gjort på övervåningen är jättefint! Det är dimensioner och avstånd både mellan limträstolpar och även dimensioner och avstånd på och mellan de smala stolparna. Du har fått till det så estetiskt och det är viktigt att få exakt, annars kan det förändra helheten!
Tack på förhand!
Mvh Kerstin
 
  • Gilla
Sharky58
  • Laddar…
Tarviglav Tarviglav skrev:
Jättesmart med dragning av el inne i stolparna! Det lutar mer åt att vi väljer ett trästaket och det du har gjort på övervåningen är jättefint! Det är dimensioner och avstånd både mellan limträstolpar och även dimensioner och avstånd på och mellan de smala stolparna. Du har fått till det så estetiskt och det är viktigt att få exakt, annars kan det förändra helheten!
Tack på förhand!
Mvh Kerstin
Välj stolpar i tryckt virke, annars blir det lätt problem.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer att välja tryckt virke och låta det vara så minst ett år innan vi eventuellt målar med täcklasyr eller vanlig färg.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag tycker det är mindre lyckat att bygga bort kontakten med stranden från insidan av huset. Man kan inte heller se huset från vattenkanten utan en stor koloss till altan i vägen. Tycker folk i allmänhet är lite för besatta av de där jättestora altanerna utan att se hur det passar i terrängen. Hellre följa backen och bygga terraserat längre ner, närmare marken. Följer en snickare som rev sitt eget bygge och byggde ner altanen närmare marknivå, följde folk som hade en liten strandtomt och byggde altan med pool i så kontakten med stranden försvann helt osv. Sånt är väldigt tråkigt. Jag är inte negativ för att vara negativ till detta bygge, utan för att alla ni som bygger kan tänka efter lite före.
 
Redigerat:
  • Gilla
Diggler
  • Laddar…
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Jag tycker det är mindre lyckat att bygga bort kontakten med stranden från insidan av huset. Man kan inte heller se huset från vattenkanten utan en stor koloss till altan i vägen. Tycker folk i allmänhet är lite för besatta av de där jättestora altanerna utan att se hur det passar i terrängen. Hellre följa backen och bygga terraserat längre ner, närmare marken. Följer en snickare som rev sitt eget bygge och byggde ner altanen närmare marknivå, följde folk som hade en liten strandtomt och byggde altan med pool i så kontakten med stranden försvann helt osv. Sånt är väldigt tråkigt. Jag är inte negativ för att vara negativ till detta bygge, utan för att alla ni som bygger kan tänka efter lite före.
Vi lever tveklöst i de stora trädäckens era. De är vår tids punschverandor. När man om hundra år vill skapa en "romantisk retro-trädgård med 20-talskänsla" så kommer de definierade elementen vara ett enormt grånat trädäck med utekök och badtunna, en naken robotklippt gräsmatta, och så thujor förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.