Z zwanzig skrev:
Mitt tak är ca 115m^2 i 2D enligt satellitbild. Gissar att takvinkeln är 30 grader. Det gick åt 130 liter färg. 10 liter kostade 1500:-, så ca 20000:- plus kostnaden för färgsprutan, en stålborste, ny högtrycksslang och frakt.
Jemofix färg är klart billigare, men jag trodde lika mycket inte på den.
20 000kr för att måla själv? Man kan ju köpa nya benders palema betongpannor för under 100kr/m2 eller äkta svenskt lertegel för ca 250kr/m2

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
20 000kr för att måla själv? Man kan ju köpa nya benders palema betongpannor för under 100kr/m2 eller äkta svenskt lertegel för ca 250kr/m2
Ja, det var en avvägning hur stort behovet av takbytet är. Hade jag tagit ner pannorna hade jag nog velat byta masoniten till råspont, lagt duk och ny läkt. Då hade projektet för min del krävt besiktade byggställningar och en inhyrd takläggare. Min bedömning var att masoniten klarar 10 år till. Slipper jag skrapa mossa i hälften så många år är jag nöjd.

Själv skulle jag hellre lagt nya pannor på en gång och sparat 10000kr, underlaget måste ju ändå vara tätt och fullt användbart om du ansåg det värt att kosta på målning av de befintliga pannorna

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag målade taket på farstukvisten med 120mm pensel samt rollade med fin roller på plåtdetaljerna förra veckan. Tyckte det blev väldigt bra. Glömde dessvärre förebild.

Jag köpte 20l Nowocoat takfärg för ca 1350:- från Swepa (som privatperson). De var mycket hjälpsamma med både tips och råd för målningen. :)

Härnäst blir det att fortsätta med det något större carport-taket, som dessutom har något mer slitna pannor.

• Nymålat tak av farstukvist med tegelliknande pannor i rödbrun nyans, sett från ovan. Gräsmatta och stenlagd yta syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat rött tak av tegelpannor med ny målarfärg sett från ovan, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
Waxie Waxie skrev:
Jag målade taket på farstukvisten med 120mm pensel samt rollade med fin roller på plåtdetaljerna förra veckan. Tyckte det blev väldigt bra. Glömde dessvärre förebild.

Jag köpte 20l Nowocoat takfärg för ca 1350:- från Swepa (som privatperson). De var mycket hjälpsamma med både tips och råd för målningen. :)

Härnäst blir det att fortsätta med det något större carport-taket, som dessutom har något mer slitna pannor.
Såg ju väldigt fint ut det med!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.