Z zwanzig skrev:
Mitt tak är ca 115m^2 i 2D enligt satellitbild. Gissar att takvinkeln är 30 grader. Det gick åt 130 liter färg. 10 liter kostade 1500:-, så ca 20000:- plus kostnaden för färgsprutan, en stålborste, ny högtrycksslang och frakt.
Jemofix färg är klart billigare, men jag trodde lika mycket inte på den.
20 000kr för att måla själv? Man kan ju köpa nya benders palema betongpannor för under 100kr/m2 eller äkta svenskt lertegel för ca 250kr/m2

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
20 000kr för att måla själv? Man kan ju köpa nya benders palema betongpannor för under 100kr/m2 eller äkta svenskt lertegel för ca 250kr/m2
Ja, det var en avvägning hur stort behovet av takbytet är. Hade jag tagit ner pannorna hade jag nog velat byta masoniten till råspont, lagt duk och ny läkt. Då hade projektet för min del krävt besiktade byggställningar och en inhyrd takläggare. Min bedömning var att masoniten klarar 10 år till. Slipper jag skrapa mossa i hälften så många år är jag nöjd.

Själv skulle jag hellre lagt nya pannor på en gång och sparat 10000kr, underlaget måste ju ändå vara tätt och fullt användbart om du ansåg det värt att kosta på målning av de befintliga pannorna

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag målade taket på farstukvisten med 120mm pensel samt rollade med fin roller på plåtdetaljerna förra veckan. Tyckte det blev väldigt bra. Glömde dessvärre förebild.

Jag köpte 20l Nowocoat takfärg för ca 1350:- från Swepa (som privatperson). De var mycket hjälpsamma med både tips och råd för målningen. :)

Härnäst blir det att fortsätta med det något större carport-taket, som dessutom har något mer slitna pannor.

• Nymålat tak av farstukvist med tegelliknande pannor i rödbrun nyans, sett från ovan. Gräsmatta och stenlagd yta syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat rött tak av tegelpannor med ny målarfärg sett från ovan, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Flippad och 3 till
  • Laddar…
Waxie Waxie skrev:
Jag målade taket på farstukvisten med 120mm pensel samt rollade med fin roller på plåtdetaljerna förra veckan. Tyckte det blev väldigt bra. Glömde dessvärre förebild.

Jag köpte 20l Nowocoat takfärg för ca 1350:- från Swepa (som privatperson). De var mycket hjälpsamma med både tips och råd för målningen. :)

Härnäst blir det att fortsätta med det något större carport-taket, som dessutom har något mer slitna pannor.
Såg ju väldigt fint ut det med!

Carb120 Carb120 skrev:
Apropå flammigheten: Det är alltså inte så att det är väldigt iögonfallande.

Passade på att ta några bilder nu när vädret är hyggligt.

Det här är den sida och del av taket som hade mest påväxt, det var handflatsstora mossklumpar. Mycket av påväxten satt hårt och det satt överallt.

Enstaka pannor är mörkare, de än nya, från när jag bytte spruckna pannor.
Tycker inte att det är väldigt flammigt, hur är det nu efter 5år. Har själv köpt Hagmans färg, skulle måla nu i helgen, hade bokat sprutan på Happy homes i Jönköping och blev uppringd i fm och fick besked att de inte hyr ut till privatpersoner utan bara företag. Inte så jäkla kul eftersom jag köpt färg för 10kkr.

Z zwanzig skrev:
Jag målade mitt tak i somras. Zanda svarta betongpannor från -86. Masonit som undertak.
Pannornas ursprungliga beläggning och sand var i princip helt borta, endast betongen kvar, och färgen närmast brun. Mossa och lavar fick därmed fint fäste. Det var själva anledningen till initiativet; jag har tröttnat på att skrapa mossa 1-2 dagar per år, och hoppas att ny färg håller mossan borta några år.

Rengöringen
Började med planteringsspade och roterande stålborste på skruvdragare. Andningsmask är ett måste, det dammar en hel del. Jag lyfte varje panna och tog bort mossa i skarvarna med skrapa och diskborste. När jag tröttnade på den arbetsställningen gick jag över till högtryckstvätt med standardmunstycke. Det gick inte fortare, men blev renare (frånsett under skarvarna då jag inte lyfte pannorna längre). Ingen panna spräcktes av högtryckstvätten vad jag kunde se, däremot tre stycken av att jag klev lite för hastigt på kanterna istället för mitten. Gamla svarta fläckar av färgrester(?) eller lavar lossnade bra med högtryck. Av bekvämlighet fick högtrycksslangen ligga och slitas mot betongpannorna vilket resulterade i ett plötsligt högtrycksläckage på slangen. Efter byte av kalsonger fick de sista kvadratmetrarna rengöras med skrapa och borstar.

Jag valde mellan färgen från Jemofix och Hagmans. Efter att ha studerat ingredienser i säkerhetsdatablad föll valet på Hagmans betongtakfärg i svart kulör och högsta glans.
Jag räknade på kvadratmeter och beställde färg enligt åtgång i det högre spannet. Det kom att räcka till första lagret. Hade jag tänkt igenom beställningen så hade jag sluppit en extra frakt för lager 2.

Väntan på rätt väder tog ett par veckor. Pannorna får inte vara varmare än 30 grader med den valda färgen. Regn är naturligtvis uteslutet. Även en molnig dag med lufttemperatur på 22 grader blev mina mörka pannor snabbt för varma av solglimtar på kanske en kvart. Jag mätte yttemperaturen med en ir-termometer. Tyvärr har jag ingen direkt skuggsida dagtid med min taklutning. Värt att tänka på är att nätter som ska vara över daggpunkten kan utnyttjas.

Maskinen
Jag köpte en Wagner 350R. Efter att ha läst manualer och kollat lite Youtubeklipp bestämde jag mig för att göra en egen manual till markpersonalen. Själv tänkte jag bara på taket. Pappersmanualen på svenska var flera utgåvor föråldrad och direkt felaktig bitvis. Den senaste utgåvan på webbsidan på engelska och framförallt tyska var klart bättre.
Slangen på 15m var av bra längd. 10m skulle inte ha räckt till nock på min enplansvilla.
Jag använde munstycke 517 (och vitt filter). Jag fick inga stopp i munstycket under målning.

Målning
Jag körde läge 3 på tryckregulatorn. Maximal spädning (20%) första lagret. 10% andra. Jag körde överlapp på ca 30-50%. Sprutade aktivt uppåt mot nedersta delen av pannan också. Om det finns lösa partiklar på taket, överväg att blåsa av med tryckluft före målning. Till viss del skapar färgsprutan luftströmmar, så med rätt vinkel på pistolen kan man få partiklarna att åka neråt utan att bli inmålade. Pistolen kan hållas med vänster och höger hand omväxlande, och även uppochned (avtryck med lillfinger och ringfinger).

Tips
Måla om möjligt innan björkarna sprider frön om grannarna har björk.
Rengöring är jobbigt. Tog mig 1h 30min per gång. Försök minimera antalet rengöringar.
När man vid uppstart och avslut ska spruta utan munstycke kan man vända det istället (som man gör om man har stopp i det).
Ha en soppåse i en hink. När man vill spruta ”skrot" så stänker det inte då.
Vid avslut finns massor av dyr färg i slangen som kan sprutas tillbaka till färghinken genom att suga vatten.
En paus på 6h funkar, men det kommer bli svårt att göra filtret helt rent igen. Pauser på 30 min får inte färgen att stelna i munstycket på samma sätt, utan det kan bli helt rent igen.
Vid rengöring, spruta vatten genom bakvänt munstycke också.
Byt vatten 3-4 ggr vid rengöring.

Bild 1
Högtryckstvättat till vänster. Ingen rengöring till höger än.
[bild]

Bild 2
Nån dag efter andra lagret. Lågt stående sol ger skuggor. Nya (lösa) björkfrön.
[bild]

Bild 3
Första lagret till vänster. Man ser var jag missat lite med överlappet. Omålat höger om ränndalen.
[bild]
Maskerade du Tänndalen eller passade du på att måla den med betong färg? Såg proffs måla takkupa i plåt med betong färg för några veckor sedan. Du har fått taket riktigt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.