87 307 läst ·
109 svar
87k läst
109 svar
Så här målade jag om takets betongpannor
Grannen målade sitt tegelröda tak svart (lejde ut det). Entreprenören målade tre lager istället för två av den anledningen.H Hjortmark skrev:
Det blev bra! Likt alla andra ommålade svarta tak jag sett ser det bra ut. Ett fåtal man sett har varit lite ojämna vilket jag antar beror på för snålt med färg. Det här taket, målat tre gånger, har definitivt inte de tendenserna.H Hjortmark skrev:
Färgen var den färg som i princip alla professionella takmålarfirmor använder, dansk och av märket isonit eller om det var nowocoat. Tror det var nowocoat, ganska många verkar ha gått över till det fabrikatet men om jag kommer ihåg rätt så finns det nån typ av connection mellan bolagen och att det är "typ samma".
Hej,
Okej, tack för information!
Okej, tack för information!
Okej, tack för svaret! Väldigt bra information.H hellohello skrev:Det blev bra! Likt alla andra ommålade svarta tak jag sett ser det bra ut. Ett fåtal man sett har varit lite ojämna vilket jag antar beror på för snålt med färg. Det här taket, målat tre gånger, har definitivt inte de tendenserna.
Färgen var den färg som i princip alla professionella takmålarfirmor använder, dansk och av märket isonit eller om det var nowocoat. Tror det var nowocoat, ganska många verkar ha gått över till det fabrikatet men om jag kommer ihåg rätt så finns det nån typ av connection mellan bolagen och att det är "typ samma".
Hejsan vilket fabrikat körde du med? och var köper du färgen någonstans ifrån?R Robin-8 skrev:
Mvh Anders
Sorry för sent svar. Jag hade inte kvar burken hemma. Men jag har för mig att den heter Isonit. Jag känner en som tvättar och målar tak så jag köpte av honom. Vet faktiskt inte vart den finns.boanders62 skrev:
Hittade denna
Tack för svaret jag får kolla var jag kan köpa isonit🙂
Kan tipsa alla om att Amazon har Prime-days idag och imorgon med ruskigt bra rabatter på wagner-sprutorna. Har veöat mellan 250R/M och 350R/M i veckor nu. Men då reapriset var densamma för R/M så föll det på den större 350. Skönt med ställningen kanske, eller kanske inte.. jaja.
Planerar måla fasad och tak och lite småjobb inomhus
Planerar måla fasad och tak och lite småjobb inomhus
Hej på er. Jag ska måla om mitt tak (eternit) målade det för väldigt länge sedan med fasadfärg ett lager eftersom jag blev helt slut efter att ha målat med pensel. Då var färgen utspädd med ca 20 procent vatten. Det höll 7-8 år , var rätt ok ändå. Jag målade igen ett lager med pensel färgen höll lika länge som förra gången. Så för något år sedan målade jag med hagmans takfärg och fick bubblor i färgen. Hagmans menade att det kanske var fukt under färgen som orsakade bubblorna. Om jag hade målat med vattenbaserad färg så kanske det inte blivit några bubblor. Nu funderar jag återigen på att måla taket, fast med spruta den här gången. Färgalternativ då, Isonit kan man inte köpa privat, inte nowocoat heller. Då är det hagmans takfärg (ej vattenbaserat), eller Jotuns taksitt eller jem and fix med tagfix. Tagfix är det absolut billigaste alternativet idag, någon som testat? .. Hur går det för er som målat med hagmans färg, nu är det ju några år sedan sist. Jag hoppas det är ok att väcka upp den här tråden igen, finns massor med bra information för de som funderar på att måla tak själva.
Jag målade mitt tak i somras. Zanda svarta betongpannor från -86. Masonit som undertak.
Pannornas ursprungliga beläggning och sand var i princip helt borta, endast betongen kvar, och färgen närmast brun. Mossa och lavar fick därmed fint fäste. Det var själva anledningen till initiativet; jag har tröttnat på att skrapa mossa 1-2 dagar per år, och hoppas att ny färg håller mossan borta några år.
Rengöringen
Började med planteringsspade och roterande stålborste på skruvdragare. Andningsmask är ett måste, det dammar en hel del. Jag lyfte varje panna och tog bort mossa i skarvarna med skrapa och diskborste. När jag tröttnade på den arbetsställningen gick jag över till högtryckstvätt med standardmunstycke. Det gick inte fortare, men blev renare (frånsett under skarvarna då jag inte lyfte pannorna längre). Ingen panna spräcktes av högtryckstvätten vad jag kunde se, däremot tre stycken av att jag klev lite för hastigt på kanterna istället för mitten. Gamla svarta fläckar av färgrester(?) eller lavar lossnade bra med högtryck. Av bekvämlighet fick högtrycksslangen ligga och slitas mot betongpannorna vilket resulterade i ett plötsligt högtrycksläckage på slangen. Efter byte av kalsonger fick de sista kvadratmetrarna rengöras med skrapa och borstar.
Jag valde mellan färgen från Jemofix och Hagmans. Efter att ha studerat ingredienser i säkerhetsdatablad föll valet på Hagmans betongtakfärg i svart kulör och högsta glans.
Jag räknade på kvadratmeter och beställde färg enligt åtgång i det högre spannet. Det kom att räcka till första lagret. Hade jag tänkt igenom beställningen så hade jag sluppit en extra frakt för lager 2.
Väntan på rätt väder tog ett par veckor. Pannorna får inte vara varmare än 30 grader med den valda färgen. Regn är naturligtvis uteslutet. Även en molnig dag med lufttemperatur på 22 grader blev mina mörka pannor snabbt för varma av solglimtar på kanske en kvart. Jag mätte yttemperaturen med en ir-termometer. Tyvärr har jag ingen direkt skuggsida dagtid med min taklutning. Värt att tänka på är att nätter som ska vara över daggpunkten kan utnyttjas.
Maskinen
Jag köpte en Wagner 350R. Efter att ha läst manualer och kollat lite Youtubeklipp bestämde jag mig för att göra en egen manual till markpersonalen. Själv tänkte jag bara på taket. Pappersmanualen på svenska var flera utgåvor föråldrad och direkt felaktig bitvis. Den senaste utgåvan på webbsidan på engelska och framförallt tyska var klart bättre.
Slangen på 15m var av bra längd. 10m skulle inte ha räckt till nock på min enplansvilla.
Jag använde munstycke 517 (och vitt filter). Jag fick inga stopp i munstycket under målning.
Målning
Jag körde läge 3 på tryckregulatorn. Maximal spädning (20%) första lagret. 10% andra. Jag körde överlapp på ca 30-50%. Sprutade aktivt uppåt mot nedersta delen av pannan också. Om det finns lösa partiklar på taket, överväg att blåsa av med tryckluft före målning. Till viss del skapar färgsprutan luftströmmar, så med rätt vinkel på pistolen kan man få partiklarna att åka neråt utan att bli inmålade. Pistolen kan hållas med vänster och höger hand omväxlande, och även uppochned (avtryck med lillfinger och ringfinger).
Tips
Måla om möjligt innan björkarna sprider frön om grannarna har björk.
Rengöring är jobbigt. Tog mig 1h 30min per gång. Försök minimera antalet rengöringar.
När man vid uppstart och avslut ska spruta utan munstycke kan man vända det istället (som man gör om man har stopp i det).
Ha en soppåse i en hink. När man vill spruta ”skrot" så stänker det inte då.
Vid avslut finns massor av dyr färg i slangen som kan sprutas tillbaka till färghinken genom att suga vatten.
En paus på 6h funkar, men det kommer bli svårt att göra filtret helt rent igen. Pauser på 30 min får inte färgen att stelna i munstycket på samma sätt, utan det kan bli helt rent igen.
Vid rengöring, spruta vatten genom bakvänt munstycke också.
Byt vatten 3-4 ggr vid rengöring.
Bild 1
Högtryckstvättat till vänster. Ingen rengöring till höger än.
Bild 2
Nån dag efter andra lagret. Lågt stående sol ger skuggor. Nya (lösa) björkfrön.
Bild 3
Första lagret till vänster. Man ser var jag missat lite med överlappet. Omålat höger om ränndalen.
Pannornas ursprungliga beläggning och sand var i princip helt borta, endast betongen kvar, och färgen närmast brun. Mossa och lavar fick därmed fint fäste. Det var själva anledningen till initiativet; jag har tröttnat på att skrapa mossa 1-2 dagar per år, och hoppas att ny färg håller mossan borta några år.
Rengöringen
Började med planteringsspade och roterande stålborste på skruvdragare. Andningsmask är ett måste, det dammar en hel del. Jag lyfte varje panna och tog bort mossa i skarvarna med skrapa och diskborste. När jag tröttnade på den arbetsställningen gick jag över till högtryckstvätt med standardmunstycke. Det gick inte fortare, men blev renare (frånsett under skarvarna då jag inte lyfte pannorna längre). Ingen panna spräcktes av högtryckstvätten vad jag kunde se, däremot tre stycken av att jag klev lite för hastigt på kanterna istället för mitten. Gamla svarta fläckar av färgrester(?) eller lavar lossnade bra med högtryck. Av bekvämlighet fick högtrycksslangen ligga och slitas mot betongpannorna vilket resulterade i ett plötsligt högtrycksläckage på slangen. Efter byte av kalsonger fick de sista kvadratmetrarna rengöras med skrapa och borstar.
Jag valde mellan färgen från Jemofix och Hagmans. Efter att ha studerat ingredienser i säkerhetsdatablad föll valet på Hagmans betongtakfärg i svart kulör och högsta glans.
Jag räknade på kvadratmeter och beställde färg enligt åtgång i det högre spannet. Det kom att räcka till första lagret. Hade jag tänkt igenom beställningen så hade jag sluppit en extra frakt för lager 2.
Väntan på rätt väder tog ett par veckor. Pannorna får inte vara varmare än 30 grader med den valda färgen. Regn är naturligtvis uteslutet. Även en molnig dag med lufttemperatur på 22 grader blev mina mörka pannor snabbt för varma av solglimtar på kanske en kvart. Jag mätte yttemperaturen med en ir-termometer. Tyvärr har jag ingen direkt skuggsida dagtid med min taklutning. Värt att tänka på är att nätter som ska vara över daggpunkten kan utnyttjas.
Maskinen
Jag köpte en Wagner 350R. Efter att ha läst manualer och kollat lite Youtubeklipp bestämde jag mig för att göra en egen manual till markpersonalen. Själv tänkte jag bara på taket. Pappersmanualen på svenska var flera utgåvor föråldrad och direkt felaktig bitvis. Den senaste utgåvan på webbsidan på engelska och framförallt tyska var klart bättre.
Slangen på 15m var av bra längd. 10m skulle inte ha räckt till nock på min enplansvilla.
Jag använde munstycke 517 (och vitt filter). Jag fick inga stopp i munstycket under målning.
Målning
Jag körde läge 3 på tryckregulatorn. Maximal spädning (20%) första lagret. 10% andra. Jag körde överlapp på ca 30-50%. Sprutade aktivt uppåt mot nedersta delen av pannan också. Om det finns lösa partiklar på taket, överväg att blåsa av med tryckluft före målning. Till viss del skapar färgsprutan luftströmmar, så med rätt vinkel på pistolen kan man få partiklarna att åka neråt utan att bli inmålade. Pistolen kan hållas med vänster och höger hand omväxlande, och även uppochned (avtryck med lillfinger och ringfinger).
Tips
Måla om möjligt innan björkarna sprider frön om grannarna har björk.
Rengöring är jobbigt. Tog mig 1h 30min per gång. Försök minimera antalet rengöringar.
När man vid uppstart och avslut ska spruta utan munstycke kan man vända det istället (som man gör om man har stopp i det).
Ha en soppåse i en hink. När man vill spruta ”skrot" så stänker det inte då.
Vid avslut finns massor av dyr färg i slangen som kan sprutas tillbaka till färghinken genom att suga vatten.
En paus på 6h funkar, men det kommer bli svårt att göra filtret helt rent igen. Pauser på 30 min får inte färgen att stelna i munstycket på samma sätt, utan det kan bli helt rent igen.
Vid rengöring, spruta vatten genom bakvänt munstycke också.
Byt vatten 3-4 ggr vid rengöring.
Bild 1
Högtryckstvättat till vänster. Ingen rengöring till höger än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2
Nån dag efter andra lagret. Lågt stående sol ger skuggor. Nya (lösa) björkfrön.
Logga in
Skapa konto
Bild 3
Första lagret till vänster. Man ser var jag missat lite med överlappet. Omålat höger om ränndalen.
Logga in
Skapa konto
Snyggt! Vad kommer det kosta i material, 10 tkr? Om man jämför med ett takmålarföretag som tar typ 25-30 efter 50% ROT för standard tak.
Jag hävde på grönfri förra sommaren på ett litet ställe och all lava är borta där. Däremot är det väl bra att blåsa av med högtryck så löst sittande "sand" försvinner och nåt snabbverkande algdödande medel i anslutning till att man ska måla.
Jag hävde på grönfri förra sommaren på ett litet ställe och all lava är borta där. Däremot är det väl bra att blåsa av med högtryck så löst sittande "sand" försvinner och nåt snabbverkande algdödande medel i anslutning till att man ska måla.
Mitt tak är ca 115m^2 i 2D enligt satellitbild. Gissar att takvinkeln är 30 grader. Det gick åt 130 liter färg. 10 liter kostade 1500:-, så ca 20000:- plus kostnaden för färgsprutan, en stålborste, ny högtrycksslang och frakt.
Jemofix färg är klart billigare, men jag trodde lika mycket inte på den.
Jemofix färg är klart billigare, men jag trodde lika mycket inte på den.