82 782 läst ·
109 svar
83k läst
109 svar
Så här målade jag om takets betongpannor
Den där sprutan går kanske använda. Men den är förmodligen för klen och iaf jag skulle bryta ihop över att behöva fylla på färg hela tiden.P pixellegolas skrev:
Och som andra redan sagt så behöver du rengöra taket mer. Jag körde med högtryckstvätt. Det "ska" man egentligen inte göra, men firmorna som tvättar tak och målar använder ju värre högtryckstvättar än vad du förmodligen har tillgång till.
Lycka till
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
Japp, inget målande förens jag ser att alla alger osv är borta. Jag kommer köra med högtryck för att få bort de sista lösa partiklar som finns kvar. Jag tar lite bilder när jag skrapat färdigt och låtit medel verka ett. Det är inte aktuellt med målning i år misstänker jag så allt är för kommande år
La på bensaltensid fö en månad sedan efter idogt borstande förra sommaren. Ska låta det verka några dagar till sen går jag på med högtryckstvätt. Jag vet att det inte rekommenderas, men jag vill ha taket helt rent innan jag målar. Efter tvättning med högtryck ska jag lägga på ytterligare en omgång bensaltensid (spädde 1:10 på den koncentrationen Gert säljer).
Vi får solceller installerade i Augusti och då ska taket vara klart, med målade pannor, målad plåt. Eventuellt byter jag undertak där det behövs (men det är inte priotitet). Sedan på med nya vindskivor och takfotsbrädor samt tvätta häng och stuprännor
Har inte kollat efter färgspruta eller färg ännu. Någon som vet om det behövs primer till betongfärgen? Finns det lack/ytbehandling man kan lägga på efter?
Vi får solceller installerade i Augusti och då ska taket vara klart, med målade pannor, målad plåt. Eventuellt byter jag undertak där det behövs (men det är inte priotitet). Sedan på med nya vindskivor och takfotsbrädor samt tvätta häng och stuprännor
Har inte kollat efter färgspruta eller färg ännu. Någon som vet om det behövs primer till betongfärgen? Finns det lack/ytbehandling man kan lägga på efter?
Produkter som diskuteras: "bensaltensid"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 454 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 163 inlägg
är det av ekonomiska skäl folk köper bensal och späder själva istället för att köpa t.ex JAPE färdigblandat?
Nån som vet vad det kostar om man anlitar en firma att måla betongpannor per kvadratmeter?
Taket är rent och helt fritt från påväxt efter att jag tvättat det för några år sedan och därefter årligen behandlat med Takrent för att hålla efter det så någon större tvättinsats behövs verkligen inte göras mer än att möjligen skölja av lite löst skräp innan man målar.
Pannorna är rejält skrovliga och helt utan sin ytbeläggning så en målning skulle behövas.
Taket är rent och helt fritt från påväxt efter att jag tvättat det för några år sedan och därefter årligen behandlat med Takrent för att hålla efter det så någon större tvättinsats behövs verkligen inte göras mer än att möjligen skölja av lite löst skräp innan man målar.
Pannorna är rejält skrovliga och helt utan sin ytbeläggning så en målning skulle behövas.
Grannen har precis anlitat en firma. De var här och blåste av taket med högtryckstvätten här om dagen och nästa steg blir att måla. Ca 100kvm tak och priset var ca 30.000kr.K Klabbis 3000 skrev:Nån som vet vad det kostar om man anlitar en firma att måla betongpannor per kvadratmeter?
Mvh
Här i området verkar pris efter ROT vara 25-30 tkr för ca 150 kvm takyta. Tvätten har jag för mig tar ca en förmiddag för två man. Räkna baklänges så får du nog inte själva målandet för under 20 tkr efter ROT. Sen vet inte jag om de etablerade firmorna åtar sig att måla om de inte själva får tvätta. Om inte annat får du kanske ingen garanti.K Klabbis 3000 skrev:Nån som vet vad det kostar om man anlitar en firma att måla betongpannor per kvadratmeter?
Nä de vill nog tvätta själva men tänker att det måste vara skillnad om det är tjockt med mossa eller om det mest bara handlar om att tvätta av lite löst småskräp hur mycket jobb de behöver lägga på just den biten.H hellohello skrev:Här i området verkar pris efter ROT vara 25-30 tkr för ca 150 kvm takyta. Tvätten har jag för mig tar ca en förmiddag för två man. Räkna baklänges så får du nog inte själva målandet för under 20 tkr efter ROT. Sen vet inte jag om de etablerade firmorna åtar sig att måla om de inte själva får tvätta. Om inte annat får du kanske ingen garanti.
Jag var uppe på taket för bara någon dag sedan. Hade tänkt inspektera under semestern, men det har ju som bekant regnat dagligen.
Utbyggnaden med nyare pannor samt delen i sydväst ser fina ut. Fick faktiskt beröm av en fackman som var uppe där nyligen i ett helt annat ärende.
Delen av taket som jag missade att spola före målning är sisådär. Färg har försvunnit prickvis bakom takpannans våg samt på kanten på samma sida. Eftersom det ser ut så på majoriteten av pannorna lär det ha med väder och vind att göra, den sidan hade mest påväxt när jag rengjorde och hade också slitits mest. Några pannor där är riktigt grovkorniga, släppte färg och dammade när jag borstade dem, så jag funderar på om jag snarare borde byta dem istället för att måla igen. Men det blir i så fall inte ett projekt den här så kallade sommaren utan nästa. Jag borstade noga och målade ett par av dem, jag får se utfallet om knappt ett år och tar beslut därefter.
Utbyggnaden med nyare pannor samt delen i sydväst ser fina ut. Fick faktiskt beröm av en fackman som var uppe där nyligen i ett helt annat ärende.
Delen av taket som jag missade att spola före målning är sisådär. Färg har försvunnit prickvis bakom takpannans våg samt på kanten på samma sida. Eftersom det ser ut så på majoriteten av pannorna lär det ha med väder och vind att göra, den sidan hade mest påväxt när jag rengjorde och hade också slitits mest. Några pannor där är riktigt grovkorniga, släppte färg och dammade när jag borstade dem, så jag funderar på om jag snarare borde byta dem istället för att måla igen. Men det blir i så fall inte ett projekt den här så kallade sommaren utan nästa. Jag borstade noga och målade ett par av dem, jag får se utfallet om knappt ett år och tar beslut därefter.
Jag sitter och funderar på hur det skulle vara att måla ett tak svart som har röda takpannor från början. Om du nu haft lite små problem att få det att täcka på sina ställen så torde det vara riktigt jävligt att måla på röda eller va tror du?Carb120 skrev:
Jag var uppe på taket för bara någon dag sedan. Hade tänkt inspektera under semestern, men det har ju som bekant regnat dagligen.
Hur gammalt är takpannorna och i vilket skick är de?H Hjortmark skrev:
Vi hade egentligen inte svårt att få det att täcka när vi målade, vi var lite snåla med färgen på vissa håll så att det blev småflammigt. Det som lossnat prickvis nu härleder jag till pannornas ålder samt vädrets slitage.
När jag bättrade på för någon dag sedan fick jag gno in färgen med penseln och stryka från olika håll för att komma åt, så det är inte färgen som flagnat utan pannorna som grusar.
Om du ska byta färg på taket: Kolla så att det inte är bygglovspliktigt om du bor i detaljplanelagt område 😊
Om du målar om, se till att späda vid första strykningen så att färgen tränger in ordentligt!