379 läst ·
10 svar
379 läst
10 svar
Kan någon ge tips hur ska jag fixa parkettgolv som har sand under?
Hej!
Jag har köpt en lägenhet som är byggd på 50 talet. Plockat bort gamla parkettgolv som var sliten och det är sand under. Hur ska jag göra? Kan jag ta bort reglerna eller måste jag ha kvar dem innan jag lägger nya parkettgolv
Tacksam för alla tips
Jag har köpt en lägenhet som är byggd på 50 talet. Plockat bort gamla parkettgolv som var sliten och det är sand under. Hur ska jag göra? Kan jag ta bort reglerna eller måste jag ha kvar dem innan jag lägger nya parkettgolv
Tacksam för alla tips
Besserwisser
· östergötland
· 2 802 inlägg
Vad ska du lägga för golv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Både sanden och reglarna är "utanför lägenheten", dvs. tillhör föreningens ansvarsområde (om du inte har väldigt ovanliga stadgar). Därför får du inte göra något med dem utan tillstånd av styrelsen.
Eftersom dagens vanliga parkettgolv är betydligt tunnare än parkett från 50-talet eller senare kan det inte läggas direkt på reglarna. Du behöver golvspånskivor emellan.
Eftersom dagens vanliga parkettgolv är betydligt tunnare än parkett från 50-talet eller senare kan det inte läggas direkt på reglarna. Du behöver golvspånskivor emellan.
Normalt tar man inte bort befintligt parkett. Det finns sällan anledning till det.M Mahmood Ahmadi skrev:
Det är onödigt extra arbete och ger ett mindre stabilt golv.
Med normala stadgar får man inte röra det som finns under parketten. Kolla stadgarna! Det är föreningens ansvar så man får avgöra det tillsammans med styrelsen.M Mahmood Ahmadi skrev:
M Mahmood Ahmadi skrev:
- Det smartaste är ofta att behålla befintlig parkett.
- Kan man inte lägga tillbaka den får man helt enkelt ersätta den med ny parkett av samma typ som den gamla och montera på samma sätt som den gamla var monterad.
Klicka här för att svara