Hej!
Jag har köpt en lägenhet som är byggd på 50 talet. Plockat bort gamla parkettgolv som var sliten och det är sand under. Hur ska jag göra? Kan jag ta bort reglerna eller måste jag ha kvar dem innan jag lägger nya parkettgolv
Tacksam för alla tips

• IMG_8755.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Man brukar ju lägga det nya golvet ovanpå det befintliga...

Vad ska du lägga för golv?

Tar du bort sanden kan du få återställa det ifall grannen under klagar på ljud. Största möjliga mån ska du föröska spara sanden. Fyll på och dra av mellan referens brädorna

BirgitS
Både sanden och reglarna är "utanför lägenheten", dvs. tillhör föreningens ansvarsområde (om du inte har väldigt ovanliga stadgar). Därför får du inte göra något med dem utan tillstånd av styrelsen.

Eftersom dagens vanliga parkettgolv är betydligt tunnare än parkett från 50-talet eller senare kan det inte läggas direkt på reglarna. Du behöver golvspånskivor emellan.

M Mahmood Ahmadi skrev:
Jag har köpt en lägenhet som är byggd på 50 talet. Plockat bort gamla parkettgolv som var sliten
Normalt tar man inte bort befintligt parkett. Det finns sällan anledning till det.
Det är onödigt extra arbete och ger ett mindre stabilt golv.
M Mahmood Ahmadi skrev:
och det är sand under. Hur ska jag göra? Kan jag ta bort reglerna eller måste jag ha kvar dem innan jag lägger nya parkettgolv
Med normala stadgar får man inte röra det som finns under parketten. Kolla stadgarna! Det är föreningens ansvar så man får avgöra det tillsammans med styrelsen.
M Mahmood Ahmadi skrev:
Tacksam för alla tips
  • Det smartaste är ofta att behålla befintlig parkett.
  • Kan man inte lägga tillbaka den får man helt enkelt ersätta den med ny parkett av samma typ som den gamla och montera på samma sätt som den gamla var monterad.

RoTe RoTe skrev:
Man brukar ju lägga det nya golvet ovanpå det befintliga...det
RoTe RoTe skrev:
Man brukar ju lägga det nya golvet ovanpå det befintliga...
det blir svårt eftersom nya parkettgolv är 14mm och 2-3 mm blir det dämpningsmatta och det fastnar balkongdörren.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad ska du lägga för golv?
Parkettgolv

Lägg 22 mm golvspånskiva, sen kan du lägga vilket golv du vill ovanpå det.

RoTe
Snälla svara inte i citatet, men ok missade helt att balkongdörren gick inåt, det kan inte vara vanligt. Vad har du för höjd att spela på nu som max?

M Mahmood Ahmadi skrev:
Kan jag ta bort reglerna eller måste jag ha kvar dem innan jag lägger nya parkettgolv
det finns 23mm parkett som borde funka om du har max c/c 600mm mellan golvreglarna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.