Byggahus.se

Så fuskar hantverkarna med ROT-avdraget

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 356 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Förra året betalades bortåt 15 miljarder kronor ut i ROT-avdrag. Då och då får vi signaler om att det fuskas med avdraget. Men hur utbrett är detta fusk egentligen?

Du kan läsa artikeln här: Så fuskar hantverkarna med ROT-avdraget

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Anders Persson

Det är inte skattebetalarna som betalar ROT-avdrag, det är en lägre beskattning av vissa tjänster. jämför med lönen, de flesta betalar ca 30% i skatt, de 70% man får behålla är inte en subvention från staten, utan en lägre beskattning än 100%

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Dan

Anders Persson: Nja.. Principen är väl att du sänker din beskattningsbara inkomst = mindre skatt relativt till ROT-jobbet.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Snickarn

Vaddå fuskande hantverkare? Snacka om att dra alla över en kam!

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

Det främsta fusket består i att många höjer priset på tjänsten i stället. Så dom kan roffa åt sig lite mer förtjänst

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Thomas Lundquist

PINSAM RUBRIK.
    Det borde vara pinsamt att måla ut hantverkare som fuskare i rubriken i ett konsumentforum då det uppenbart visade sig att det var"konsumenten" som pressade hantverkaren för egen vinning.

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Dan

Thomas Lundquist: 90% av alla hantverkare fuskar ju, så rubriken är högst relevant.

• Laddar…
  8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Jonas

Sedan när är det fusk att inte tjäna pengar på materialet utan endast på det arbete man faktiskt utför? Lite magstarkt att kalla det för fusk. Däremot kan man se den förändrade prissättningsmodellen som en direkt effekt av skattereglerna, men det kan knappast betraktas som fusk!

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Robert

Bra skrivet, jag blir förbannad att bli kallad för fuskare för att man är affärsman och anpassar affärsmetoden till gällande lagstiftning.
    Ingenstans har jag läst att det skulle vara olagligt med 0-marginal på materialet och att ha en högre timpenning för en snickare är ju inte en bygghandel normalt sett.
    Om det sedan finns dom som säljer materialet med förlust så får det stå för dom men det betvivlar jag är särskillt vanligt då man såpass enkelt kan kolla upp materialinköpen och bedömma rimligheten i dom.

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Benny

Visst fuskas det med rot-avdraget. Det finns ju de som skickar in begäran om rot-avdrag på icke ont anande konsumenter också, som inte har fått något arbete utfört. Om en konsument ber att få materialet skrivet som arbete så är det hantverkaren som fuskar när han går med på det. Om det inte är han som föreslår det från första början. Jämför med svartarbete. Det är hantverkaren som fuskar, men konsumenten som "tjänar" på det.

11. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: DG

Är det verkligen någon som är förvånad?! Yrkesgruppen hantverkare verkar helt sakna moral och etik. Det är inte frågan att man ska bli lurad (eller staten) utan hur mycket!
    Några enstaka nötter här sitter och försvarar hantverkare men samhället som helhet har en helt annan åsikt. Undrar varför!

12. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Anna Gustafsson

Instämmer! Folk i min mans omgivningar i hantverkarbranschen nämner...ja tom briljerar över deras egen förmåga genom att lyckats sätta detta i system.... Puckon!
    Det sjukaste av allt är att många av de jag känner svär sig blåa över sjuka och påstår att dem är simulanter som bara kostar bidrag samt att arbetslösa är lata.
    Det är därför jag upprörs extra mycket! Förnekar dem vad dem själva håller på med, eller??? Ja här blev det många märkliga försvar! Om det finns någon ärlig hantverkare så blir dem inte långvariga eftersom falskheten och myglet slår ut den som åtminstone borde kunna sova gott om nätterna! Snedvriden konkurrans och detta bidrar till ökade arbetskostnader. Tänk om ROT tas bort......det skulle ingen politiker någonsin våga! Dem har gjort bort sig och vår välfärd urholkas bland annat pga av detta!

13. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Oldboy

Det är en komplex fråga.
    För det första så skulle det förvåna mig storligen om hantverkare i allmänhet vore mer benägna att fuska än vi andra.
    För det andra är det upplagt för dispyter då det är privatpersoner som ur egen plånbok ska betala stora summor till hantverkare, (jmfr med att köpa en ny tv el diskmaskin). Oavsett om det går på löpande räkning el fast pris. Löpande räkning pga alla oförutsedda saker man kan råka på, (vilket alla som renoverat hus förmodligen känner till) => Det blev dyrare än estimerat. Fast pris: huga vilken saltad offert! (Hantverkaren tar höjd för oförutsedda händelser som han av erfarenhet vet brukar dyka upp).
    För det tredje: Hantverkaren vill precis som alla andra tjäna så mycket som möjligt. Å andra sidan måste han lyckas vinna jobben på en konkurrensutsatt marknad. Den konkurrensutsatta marknaden kommer och går med konjunkturen, samt varierar lokalt.
    För det fjärde: Finns det bidrag så blir det egentligen bara ytterligare en bricka i spelet om att maximera inkomster och minimera utgifter, Härvidlag är det ingen skillnad på hantverkare och oss övriga. Dessutom så råkar hantverkarens och kundens intressen m a p ROT-avdrag/bidrag/skattesubvention/whatever samanfalla vs staten. (Staten, det är alla vi 9 milj svenskar, och när det kommer till skatten så är det vår gemensamma plånbok, men det känns inte så när man ser att xxx kr av mina redan skattade pengar ska till skattmasen.)
    För det femte: Det är ett gammalt politiskt beslut att högbeskatta arbete (manuellt). Detta för att driva utvecklingen mot rationalisering. Det har fungerat utmärkt inom industrin. Problemet med hantverksyrken är att de inte går att rationalisera så mycket. Resultatet är att vi nästan inte har något hantverk kvar, eftersom det blir så dyrt.
    Summa sumarum: Hur man än vänder sig så har man ändan bak.

14. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: DG

Har inga problem med att betala! Det handlar om hur usel just denna yrkeskår är. Fort men fel och sen skiter man i hur det blir. Det är inte bara privatpersoner som blir varse om detta. Se på alla våra skolor, ålderdomshem, bibliotek osv osv. Det är bara byggfusk och fiffel hela vägen. Mögel och fukt kort tid efter fördigställandet!
    Det är unikt för just denna bransch. Ingen moral och etik.
    Samma sak med stora som små byggföretag. Hur många asfaltskandaler (priskarteller) har vi inte sett genom åren?!
    Skitbransch är vad det är med en grupp människor som anser sig ha rätten att lura allt och alla. Det är helt unikt!
    Jag antar att det är för många Jonny, Benny och Connys som inte har samma syn på hur man ska agera mot sina medmänniskor.

15. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: R. Ealist

Hur naiv får man vara? Detta visste ju både vi och de politiker som röstade igenom ROT redan från början. Jag blir så trött på alla naiva Svenskar. "Svarta jobb blir vita", jo tack. Skillnaden är att ni som inte kan utnyttja ROT får betala för att jag renoverat både kök och badrum. Självklart kom man överens med hantverkarna om en Win-Win lösning. Men varför skulle jag inte? När alla politiker och makthavare utnyttjar situationerna som ges så gör väl jag det med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.