Byggahus.se

Så bra fungerar rymdisolering på jorden

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 706 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    • Laddar…
  2. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 081 inlägg

Appendix

Husägare
    Jag tycker att det är rätt bra att länka till källan så att de intresserade kan läsa mer än ett referat :)

Men det kanske bara är jag...

3. Appendix

Appendix

Husägare
    https://www.villaagarna.se/globalas...lektiv-isolering---slutversion-2020-06-16.pdf

"Slutsatser:
    Slutsatsen är att värmemotståndet för ThermoReflekt Polynum Ultra-isoleringen inklusive luftspalter är ungefär jämbördig med 4-5 cm konventionell värmeisolering av mineralull eller EPS. Påståendet att ThermoReflekt Polynum Ultra 16 mm har en isolerförmåga som motsvarar 17 cm glasfiberull, 15,5 cm stenull eller 12,5 cm frigolit, stämmer därför inte.
    Provningarna har utförts vid det mest gynnsamma fallet för ThermoReflekt där folien placeras mellan luftspalter, men ofta monteras folien så att den ligger dikt an mot annat material. Om folien istället sätts mot en fast yta kommer värmemotståndet att reduceras med ca 35%, men monteringen blir avsevärt enklare"

• Laddar…
  4. U
    Hobbysnickare · Stockholm · 126 inlägg

UffeH

Hobbysnickare
    Lika korkat som att ha aluminiumfolie som skosulor.

Värmeförlusten i rymden sker ju uteslutande via strålning, då det inte finns något medium utanför som kan värmas upp. Därför kan värmeförluster i rymden hindras med något som reflekterar tillbaka värmestrålning.

Här på jorden sker värmeförluster nästan enbart via konvektion, alltså att ett varmt område (luft inne) värmer ett kallare område (luft ute) genom att det varma området ”vidrör” (oftast via flera andra materiel) det kalla, som då värm upp.

Självklart fungerar inte folie som värmeisolering! Men vacuum fungerar utmärkt, och det finns det gott om i rymden.

5. K
    Medlem · Gotland · 86 inlägg

Kåben

Medlem
    Lite besserwissrigt från min sida, men det är väl konduktion (ledning) du beskriver. Inte konvektion som beror på t.ex. luftströmmar.
    I övrigt håller jag med dig! :)

6. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 344 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Tja, det verkar ju som att det i absolut sämsta fall motsvarar åtminstone den dubbla mängden konventionell isolering och bubbelplast är ju inte något som är särdeles kostsamt att tillverka. (Finns ju även modeller som blåses upp på plats för användning istället för produktion vilket underlättar allt från lagerhållning till leveranser.)
    Om de struntade i att marknadsföra sig som något rymdmaterial (då bubbelplasten, som verkar ha merparten av funktionaliteten inte har något med det att göra) och istället ser om det går att producera en åldersbeständigt produkt med "standard-tjocklek" med konkurrenskraftigt pris, så tror jag att de kan ha en lönsam produkt för både dem och kunden.

7. T
    Medlem · Blekinge · 7 629 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag tror du menar konduktion, alltså värmeledning i fasta material utan att luft är i rörelse.

8. U

UffeH

Hobbysnickare
    Ja, det blev visst lite fel i hastigheten! Tack för rättelsen! Sorry för besserwissrigheten, men det känns ju också rätt dumt att behöva testa något man vet inte funkar från början.

• Laddar…
  9. U

UffeH

Hobbysnickare
    Ja! Dålig korrekturläsning från min sida!

10. Appendix

Appendix

Husägare
    Många av dessa uppfinnarjockar brukar inte bara intresserade av en "bra mängprodukt med låg marginal". Oavsett hur bra det skulle vara för kunderna.
    Istället har man en vision om att man ska förändra världen och bli miljardär och marknadsför hellre materialet som rymdbubblor och säljer enbart till de närmast sörjande/lurade.

Frågan är ju dessutom hur länge "rymd"luften är kvar i "rymd"bubblorna. Du vill ju inte bygga hus med en isolering som tappar effektiviteten efter 20 år.

• Laddar…
  11. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 460 inlägg

Oldboy

Medlem
    Och vanlig glas-/stenull går dåligt ihop med gnagare, (eller bra, beroende på från vems synpunkt man ser det). Dvs är känsligt för att gnagare tar sig in i isoleringen, och vem i ett äldre hus har aldrig gnagare i isoleringen?
    Vad kan man då räkna med för livslängd/effektivitet för bubbelplast...

Även nya hus åldras och behöver repareras, eller byggas om/till. Det är väl oftast då som svagheter blottas/byggs in.

• Laddar…
  12. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 473 inlägg

pacman42

Medlem
    Det går att bygga så att läckage inte är ett problem, frågan är om man gör det. Tänk dig ett kanalplasttak med sektioner istället för kanaler.

13. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 344 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Ja, jag tror hållbarheten inte är något stort problem.
    Dels så sitter det UV-skyddat, dels rimligt fritt från rörelse.
    Givetvis bör man välja en lämplig plast som håller länge, men att vissa plaster tar väldigt lång tid att bryta ned vet vi ju redan...

Och precis som Pacman42 säger så är det viktiga ju inte att behålla varje luftbubbla intakt, det viktiga är ju att hålla luften på plats under en rimligt lång tid. Glasfiber är ju inte heller särskillt vindtätt. :)

14. Appendix

Appendix

Husägare
    Går ju alltid. Men då är helt plötsligt kostnaden vida överstigande nytta´n

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.