42 728 läst ·
612 svar
43k läst
612 svar
Så blir nya TV-avgiften
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
https://www.mprt.se/sv/presstod/beviljade-stod/BirgitS skrev:
Det är ju vad du tror har hänt men det är ju bra att visa att så är fallet också. Jag tog ju upp exempel på tidningar, med presstöd, som inte är vänliga mot makten. Det var du som hävdade att alla tidningar med presstöd styrs av regeringen så kom med faktiska bevis och inte vad du tror och tycker.
Så var ju Aftonbladet redan på 80-talet.
DN har inget presstöd. Avviker den från andra tidningar när det gäller vänlighet mot makten/staten?
DN har visst stöd, bara namnet som är lite annorlunda.BirgitS skrev:
Det är ju vad du tror har hänt men det är ju bra att visa att så är fallet också. Jag tog ju upp exempel på tidningar, med presstöd, som inte är vänliga mot makten. Det var du som hävdade att alla tidningar med presstöd styrs av regeringen så kom med faktiska bevis och inte vad du tror och tycker.
Så var ju Aftonbladet redan på 80-talet.
DN har inget presstöd. Avviker den från andra tidningar när det gäller vänlighet mot makten/staten?
https://www.mprt.se/documents/press...öd/distributionsstöd 2017.pdf?epslanguage=sv
Där har vi problemet. Du tror ju gott om allt och alla gör sitt bästa, mm. Där är ju problemet. Du har ju lagt alla äggen i samma korg. Om det nu skulle vara så som jag påstår, att korruptionen är total, mm. Då är vi ju helt körda. Hela din världsbild bygger på att så inte är fallet. Jag kan bara råda dig att kolla mera noga.BirgitS skrev:
Jag frågade dig innan om du inte hade lite farhågor inför dessa problem som jag har beskrivit? Eller bara den allmänna utvecklingen för media, både tv och tidningar? Jag tycker Granskning Sverige är ett bra exempel på vad som händer när man bara ringer aftonbladet och ställer lite frågor. Du vet att det nu förbereds en lag som kommer göra det omöjligt att bedriva nyhetsmedia-arbete som mindre oberoende. Staten ska införa, en legitimation och utan den kan eller får du inte kolla saker själv från myndigheter. Tex få ut uppgifter från polisen t ex.
Endast av staten godkända "tidningar" ska i fortsättningen ha rätt till "offentliga uppgifter".
Det började då. Men det var mycket mycket bättre. Både innehåll och kvalitén på artiklar.
Om du inte gör som makten säger, så får du inte heller ställa några frågor, eller få några intervjuer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Okej, de har distributionsstöd men inte driftstöd som är de stora pengarna. Driftstödet går till alla tidningar som har en organiserad samdistribution, så det är ju svårt att undvika att få det om man inte ska dra på sig väldigt stora utgifter för en tidning som går ut över hela landet.Snailman skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Vad jag tror har inte med saken att göra utan det är du som behöver komma med bevis för vad du hävdar, annars tolkas det bara som allmänt tyckande och tro.L Lolight skrev:Där har vi problemet. Du tror ju gott om allt och alla gör sitt bästa, mm. Där är ju problemet. Du har ju lagt alla äggen i samma korg. Om det nu skulle vara så som jag påstår, att korruptionen är total, mm. Då är vi ju helt körda. Hela din världsbild bygger på att så inte är fallet. Jag kan bara råda dig att kolla mera noga.
Jag frågade dig innan om du inte hade lite farhågor inför dessa problem som jag har beskrivit? Eller bara den allmänna utvecklingen för media, både tv och tidningar? Jag tycker Granskning Sverige är ett bra exempel på vad som händer när man bara ringer aftonbladet och ställer lite frågor. Du vet att det nu förbereds en lag som kommer göra det omöjligt att bedriva nyhetsmedia-arbete som mindre oberoende. Staten ska införa, en legitimation och utan den kan eller får du inte kolla saker själv från myndigheter. Tex få ut uppgifter från polisen t ex.
Endast av staten godkända "tidningar" ska i fortsättningen ha rätt till "offentliga uppgifter".
Det började då. Men det var mycket mycket bättre. Både innehåll och kvalitén på artiklar.
Om du inte gör som makten säger, så får du inte heller ställa några frågor, eller få några intervjuer.
Sen ska den här tråden handla om teveavgiften och inte om presstöd.
Läste du hela inlägget? Varför utelämnar du "Hittills har vi kunnat välja SVT eller inte. Nu kommer det bli påtvingat."? Det är kärnfrågan. Har du förstått att hela artikeln bygger på att Radiotjänst upphör och med detta den hittills frivilliga avgiften och att Skatteverket hädanefter ålägger alla vuxna med en obligatorisk skatt? Du kan inte längre välja fritt om du ska stödja utvalda TV- och radiokanaler.BirgitS skrev:
Det är obegripligt att en sådan förändring ens skulle kunna vara konstitutionellt godtagbar, det borde vara grundlagsvidrigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det vi hittills har kunnat välja mellan är att ha tevemottagare eller inte ha tevemottagare. Lagen har varit att har man en tevemottagare ska man betala till Radiotjänst, det har inte haft att göra med en frivillig avgift för dem som vill stödja SVT, SR och UR.Pungpinan skrev:
Vilken grundlag tycker du att det skulle bryta mot?Pungpinan skrev:
Regeringsformen, tryckfrihetsförordningen, yttrandefrihetsgrundlagen och successionsordningen finns det att välja på. Regeringsformen är väl närmast men det handlar om hur riksdagsval ska gå till, statschefens roll, hur regeringen ska bildas och arbeta, bestämmelser gällande statsfunktionerna och annat liknande. Den bestämmer också att Sverige ska vara en parlamentarisk demokrati och beslutet om teveavgiften har fattats i parlamentarisk ordning.
Om du absolut vill märka ord så har avgiften faktiskt varit frivillig. Även utan TV står det var och en fritt att betala avgiften till Radiotjänst. Är det verkligen på den nivån du vill att debatten ska föras, eller begrep du faktiskt inte att det som menades var just att hushåll utan TV inte är skyldiga att betala, ännu?BirgitS skrev:
Vad gäller grundlagen så kan den som har tid och ork undersöka hur det förhåller sig men det som händer här påminner en smula om Sovjet. Det är inte OK. Ta till er det, i all välmening.
Det är genier av samma märke som de som hittade på gravavgiften. Ingenting har ändrats. Nya lagar är lika korkade som de gamla.
Meningen med grundlagen är att skydda samhället så att inga korkade lagar får stiftas.
Meningen med grundlagen är att skydda samhället så att inga korkade lagar får stiftas.
Det är inte beloppet, det är principen. Staten ska hålla sig borta från massmedia. Även om medborgarna fick betalt för att konsumera statlig media, även fast det förskönande kallas "i allmänhetens tjänst", så är hela idén fel och otidsenlig och hör hemma i Nordkorea.P TheStills skrev:
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Du vet att åtminstone en gång i tiden så var att inte ha betalat tv avgiften, det vanligaste ärendet hos kronofogden?Pungpinan skrev:
Om du absolut vill märka ord så har avgiften faktiskt varit frivillig. Även utan TV står det var och en fritt att betala avgiften till Radiotjänst. Är det verkligen på den nivån du vill att debatten ska föras, eller begrep du faktiskt inte att det som menades var just att hushåll utan TV inte är skyldiga att betala, ännu?
Vad gäller grundlagen så kan den som har tid och ork undersöka hur det förhåller sig men det som händer här påminner en smula om Sovjet. Det är inte OK. Ta till er det, i all välmening.
Jag försökte ha ett normalt samtal med dig. Men det går aldrig. Detta då du aldrig svara på något alls om vad du själv tycker. Min fråga var om du såg något problem med att kopplingen mellan staten och tidningar som då går via presstödet? Det kan knappast vara något som jag behöver bevisa för dig att presstödet finns? Men vi lämnar det.BirgitS skrev:
Teveavgiften och presstöd blir i högsta grad relevant. Då teveavgiften nu i praktiken omvandlas till en form av presstöd då de betalas via skatten och blir obligatorisk. Jag tycker det är helt fel att nu både tv och tidningar ska drivas via skattsedeln. Det kan inte vara normalt.
Det stämmer. Det är så mycket enklare med prenumererade tjänster. Spotify ersätter P2-P4 och den som betalar slipper dessutom reklamen. Uteblir betalningen så återkommer reklamen. Ingen kallar på Kronofogden. På samma sätt kunde SVT finansiera sin verksamhet.Snailman skrev:
Och nu håller du igen på och hittar på rena falsarier. Du är ju som en enmans trollfabrik.L Lolight skrev:Du vet att det nu förbereds en lag som kommer göra det omöjligt att bedriva nyhetsmedia-arbete som mindre oberoende. Staten ska införa, en legitimation och utan den kan eller får du inte kolla saker själv från myndigheter. Tex få ut uppgifter från polisen t ex.
Kan du aldrig hålla dig till sanning?