6 320 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Rutten panel bakom eternitplattor - dolt fel?
Jag tror att det är du som missförstår vad jag skriver. Jag har inte uttalat mig om vad lagen säger utan diskuterar utifrån ett moraliskt perspektiv.Thomas59 skrev:
Du har helt missuppfattat hela regleringen kring dolda fel.
Vi tar det en gång till, så att trådläsarna är medvetna om att ditt resonemang i grunden är felaktigt. Vad gäller ”dolda fel” spelar det ingen roll om säljaren inte kände till felet eller försöker mörka. Därav just beteckningen DOLDA FEL.
Känner säljaren till fel, och försöker dölja/mörka, kan andra lagar bli tillämpliga.
Det spelar alltså ingen roll (för ansvarsfrågan) vad säljaren känner till och för tydlighetens skull ej heller om köparen besiktat eller ej.
Om A köper ett hus och hittar ett dolt fel kan hen försöka pressa B som sålde huset på pengar. Men vad är det som säger att det inte är A som får stå med svarte petter den dagen huset har sålts igen och C vill ha betalt för något som A inte hade en aning om? Som kanske en tidigare ägare tagit sig för att göra för 30 år sen.
Min poäng är att många är snabba att ta vara på sina rättigheter men sämre att svara för sina skyldigheter. Därför anser jag personligen att det är klokt att fundera på om man tycker det är rimligt att utkräva betalningsansvar i alla situationer där det går att göra. Om man anser det vara det rätta att göra så kör för all del på.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Nu ör den här diskussionen rätt irrelevant i den här tråden. Det som anförts här är med mycket stor sannolikhet inget man kan få ersättning för som dolt fel.
Men "moralen". OM vi antar att du köper ett hus, där du efter köpet hittar väldigt oväntade felaktigheter, huset är helt enkelt inte värt det du betalade. Och det omständighetern är sådana att du hade verkligen ingen anledning att misstänka något, ens efter din noggranna undersökning. Som köpare har du gjort allt rätt.
OK säljaren visste inte heller att det fanns ett fel. Man kan tycka synd om säljaren. Men du HAR som säljare sålt något som hetlt enkelt inte var värt det du tog betalt.
Dett är detta lagstiftningen handlar om. Någon sitter med svartepetter, och om du som köpare har gjort allt rätt, varför skulle du som köpare vara den som får ta ansvaret., Nej det finns inget omoraliskt i att kräva sin rätt. Om man nu faktikst har rätt. Vilket köpare oftast inte har i de här fallen.
Men som sagt frågan i den här tråden gäller något som jag har väldigt svårt att se att det skulle kunna handla om ett dolt fel.
Men "moralen". OM vi antar att du köper ett hus, där du efter köpet hittar väldigt oväntade felaktigheter, huset är helt enkelt inte värt det du betalade. Och det omständighetern är sådana att du hade verkligen ingen anledning att misstänka något, ens efter din noggranna undersökning. Som köpare har du gjort allt rätt.
OK säljaren visste inte heller att det fanns ett fel. Man kan tycka synd om säljaren. Men du HAR som säljare sålt något som hetlt enkelt inte var värt det du tog betalt.
Dett är detta lagstiftningen handlar om. Någon sitter med svartepetter, och om du som köpare har gjort allt rätt, varför skulle du som köpare vara den som får ta ansvaret., Nej det finns inget omoraliskt i att kräva sin rätt. Om man nu faktikst har rätt. Vilket köpare oftast inte har i de här fallen.
Men som sagt frågan i den här tråden gäller något som jag har väldigt svårt att se att det skulle kunna handla om ett dolt fel.
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Det var inte vad du skrev i det inlägg jag citerade. Helt irrelevant att diskutera etik/moral. Vi har den lagstiftning vi har och då får man förhålla sig till den.H HighFidelity skrev:Jag tror att det är du som missförstår vad jag skriver. Jag har inte uttalat mig om vad lagen säger utan diskuterar utifrån ett moraliskt perspektiv.
Om A köper ett hus och hittar ett dolt fel kan hen försöka pressa B som sålde huset på pengar. Men vad är det som säger att det inte är A som får stå med svarte petter den dagen huset har sålts igen och C vill ha betalt för något som A inte hade en aning om? Som kanske en tidigare ägare tagit sig för att göra för 30 år sen.
Min poäng är att många är snabba att ta vara på sina rättigheter men sämre att svara för sina skyldigheter. Därför anser jag personligen att det är klokt att fundera på om man tycker det är rimligt att utkräva betalningsansvar i alla situationer där det går att göra. Om man anser det vara det rätta att göra så kör för all del på.
Se även Hempularens inlägg ovan.
Det är ingen här som påpekar att problemet förmodligen är mindre än vad trådskaparen befarar. Panelen ligger nära marken och har därför sugit i sig fukt. Helt rimligt, med tanke på byggnadens ålder. Jag har svårt att tro att panelen är rutten hela vägen upp om den nya panelen är satt med någon form av luftspalt. Ta bort eternitplattorna runt grunden och kapa den dåliga delen av panelen. Då ser du också om syllen är dålig. Är den det får du lite mer jobb men inget är omöjligt. Såga bort och byt en del i taget. Sänk marken en bit runt om. Täck grunden på lämpligt sätt.
Det är väldigt uppskattat med konkreta tips och du har säkert rätt att jag är onödigt nojig om faktiska problemet. Så uppskattar hjälp att komma ned på jordenT Therese Winblad skrev:Det är ingen här som påpekar att problemet förmodligen är mindre än vad trådskaparen befarar. Panelen ligger nära marken och har därför sugit i sig fukt. Helt rimligt, med tanke på byggnadens ålder. Jag har svårt att tro att panelen är rutten hela vägen upp om den nya panelen är satt med någon form av luftspalt. Ta bort eternitplattorna runt grunden och kapa den dåliga delen av panelen. Då ser du också om syllen är dålig. Är den det får du lite mer jobb men inget är omöjligt. Såga bort och byt en del i taget. Sänk marken en bit runt om. Täck grunden på lämpligt sätt.
Måste fundera hur jag ska få till lutningen eller annat för på en sida är garaget lägsta punkt så antingen måste jag gräva ett "dike/svacka" mitt på tomten eller försöka höja upp lite extra vid garaget. Har liten lutning idag för vintern men nästa år ska jag börja fixa lite mer när tjälen har släppt. En tanke är att ha grus som gör att eventuellt vatten tar sig rakt ned till dräneringen och sen plattor/stenmjöl högst upp så ytvattnet rinner iväg. Då borde det vara rätt torrt kring väggen även om marknivån med plattorna är lite högt.
Troligtvis blir det någon cellplast/fibercementskiva utanpå för extra isolering samt väderskydd. Inte helt bestämt än.
Klicka här för att svara
