Min dotter har ett hus med en s.k. "offerbräda" (se bilden) längst ner där panelen slutar. Innanför den ligger en syll som går upp ca 8 cm. Offerstocken har en brädlapp på baksidan som går upp under panelen och masoniten. Väggen är troligen prefab och sprikrelarna ligger innanför "asfaboarden", d.v.s panelen ligger rakt mot boarden. Nu är "offerbrädan rutten på vissa ställen på två sidor av huset. Jag tycker att den verkar spikad framifrån och in i syllen.
Vi tänkte byta ut dessa stockar och har lite frågor ang detta om nån har erfarenhet av den här typen av väggar:
1. Vilken funktion fyller en sådan här offerstock? Bär den någonting, eller är det bara att byta den?
2. Om man drar ut spikarna framifrån är det då bara att vicka loss stocken från väggen nedåt, d.v.s tror ni att man måste lossa panelen också?
3. Vi tänkte ersätta brädlappen på offerbrädans baksida med en bleckplåt (dropplist) som skall skjutas under panelen och masoniten och sedan täcka in den nya "offerbrädan". Låter detta som en ok lösning som fungerar?
4 Vad skall man sätta dit istället för den gamla "offerbrädan"? Måste den gå ut urtanför panelen? Kan man använda tryckinpregnerat och i så fall när kan den målas?
Mvh
Per-Åke
Vi tänkte byta ut dessa stockar och har lite frågor ang detta om nån har erfarenhet av den här typen av väggar:
1. Vilken funktion fyller en sådan här offerstock? Bär den någonting, eller är det bara att byta den?
2. Om man drar ut spikarna framifrån är det då bara att vicka loss stocken från väggen nedåt, d.v.s tror ni att man måste lossa panelen också?
3. Vi tänkte ersätta brädlappen på offerbrädans baksida med en bleckplåt (dropplist) som skall skjutas under panelen och masoniten och sedan täcka in den nya "offerbrädan". Låter detta som en ok lösning som fungerar?
4 Vad skall man sätta dit istället för den gamla "offerbrädan"? Måste den gå ut urtanför panelen? Kan man använda tryckinpregnerat och i så fall när kan den målas?
Mvh
Per-Åke
Medlem
· Västra Götaland
· 136 inlägg
Nu kan jag bara tala i egen sak. Vi har ett hus från 1924 och vi har precis bytt fasad och återställt, satt dit en ny vad du kallar offerbräda.
Vi gjorde som de gjort -24 (vi hade orginalfasaden kvar under eterniten) och den brädan sätter man dit först och den spikas i syllen, snett uppifrån med "svinlånga" spik. Ovanpå den spikar man sedan ev regel för isolering, ovanpå det spikreglar sedan fasadbrädorna och sist locken.
I vårt fall kräver det en stor insats att byta den.
Funktion: Genom att ha en sådan offerbräda på en träfasad där bottenbrädor och lock snedsågas så slipper du ändträ. Görs det noggrannt blir fasaden helt tät nertill. Samt att den fungerar som "tak" för källarfönstren, lite skydd för grunden mm.
På ert hus vet jag inte alls vad den har funktion mer än ev skydda syllen. Hela vår fasad är gersågad 20 grader.
Vi gjorde som de gjort -24 (vi hade orginalfasaden kvar under eterniten) och den brädan sätter man dit först och den spikas i syllen, snett uppifrån med "svinlånga" spik. Ovanpå den spikar man sedan ev regel för isolering, ovanpå det spikreglar sedan fasadbrädorna och sist locken.
I vårt fall kräver det en stor insats att byta den.
Funktion: Genom att ha en sådan offerbräda på en träfasad där bottenbrädor och lock snedsågas så slipper du ändträ. Görs det noggrannt blir fasaden helt tät nertill. Samt att den fungerar som "tak" för källarfönstren, lite skydd för grunden mm.
På ert hus vet jag inte alls vad den har funktion mer än ev skydda syllen. Hela vår fasad är gersågad 20 grader.
Medlem
· Västernorrland
· 97 inlägg
Har du möjlighet så köp senaste numret av Gör Det Själv. De har en artikel om just offerbrädor.
Tackf ör tipsen. Vi kanske gör som i Gör det själv-tidningen. Det var ganska lätt att få bord de gamla offerbrädorna. Bara att dra ut spikarna (långa) och sedan dra brädan nedåt.. Vi kanske hyvlar offerbrädorna med elhyvel så att de blir sneda. Panelen är rtedan snedsågad
Använd inte tryckimpregnerat, det suger åt sig vatten som vandrar vidare inåt.
Nu har jag förstått att det inte skall vara tryckinpregnerat virke och inte heller en plåt ovanför. Vad jag fattar kallas det "offerbräda" för att det är den som skall drabbas först så att man ser det innan syllen tar stryk.
Tack för all hjälp
Tack för all hjälp
Tillslut hittade vi en panelbräda som vi tycker kan ersätta den gamla offerbrädan bra. Den har ju en "flärp" överst som går in under panelen och den täcker syllen bra. Dessutom blir den del som ligger under den stående panelen automatiskt "snedsågad", eftersom panelen ser ut så. Den här panelbrädan är lite tunnare, men det är väl egentligen bara bra, eftersom vattnet rinner utanför den istället för att samlas på den. Detta är ju också en "offerbräda" som man skall hålla koll på, d.v.s börjar denna ruttna så skall man byta den snabbt, eftersom den är till för att skydda syllen, Offerbrädan tar alltså smällen istället för syllen. Då får ju inte offerbrädan vara av för bra kvalitet så att den håller medan syllen bakom den ruttnar. Här kommer några frågor:'
1. Har jag uppfattat offerbrädans funktion rätt?
2. Finns det något negativt med att den nya offerbrädan inte är lika tjock?
3. Hur långt nedanför syllen bör den nya offerbrädan gå för att skydda bra. Denna går ca 1 cm nedanför
4. Skall man passa på att olja det man ser av syllen med grundolja?
5. Tycker ni att man skall sätta dit ett plåtbleck på offerbrädans underkant som sticker ut under offerbrädan och får vattnet att inte kunna rinna in mot syllen?
Tacksam för svar
1. Har jag uppfattat offerbrädans funktion rätt?
2. Finns det något negativt med att den nya offerbrädan inte är lika tjock?
3. Hur långt nedanför syllen bör den nya offerbrädan gå för att skydda bra. Denna går ca 1 cm nedanför
4. Skall man passa på att olja det man ser av syllen med grundolja?
5. Tycker ni att man skall sätta dit ett plåtbleck på offerbrädans underkant som sticker ut under offerbrädan och får vattnet att inte kunna rinna in mot syllen?
Tacksam för svar
Redigerat:
Klicka här för att svara