Mikael_L
S Slugge skrev:
Lägg in det på firman, du kommer få användning för lådorna inom ett halvår.
Eller ge dem till Bleking-Thomas.
Om du hinner PMa din adress före Thomas, så har du dom snart hemma. :)

Jag har en annan fin raritet, som jag har mycket svårt att slänga, men undrar var jag ska finna användning för.
Jag återkommer med den. :)

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Efter att jag svurit över och kämpat ett tag med fastrostade skruvar i trånga utrymmen, fick jag till sist isär och bort de tre lådorna som skulle bort (utomhus alltså, där allt var rostigt).
Sen fick jag ihop det med en gammal fin antik elektroskandia-låda från mitten av 50-talet i fint skick, suttit inomhus hela tiden. Jag har en till sådan låda som någon hugad spekulant kan få gratis, mot avhämtning någonstans i Uppsala.

Så lyckades jag efter mycket kamp få in PVC-kabeln lite längre in i sim muff (gamla elprylar är så härligt robusta och välgjorda, men ofta svårjobbade ...).
Och så sänkte jag hela lådarrangemanget lite längre ner på väggen, så kabeln nu går att gräva ner närmare väggen än förut så det går att få på ett kabelskydd.
Så satt jag fast hela härligheten.
Gammal antik elektroskandialåda från 50-talet monterad på vägg med rostig strömbrytare och PVC-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sen installerade jag en Spelsberg AK12, 12 moduls normkapsling i IP65 i lådan.

Den i sig själv tål ju klimatet, och ska klara utomhus. Men alltså, i en jordbruksmiljö, och sol, och jord, och dynga och gnagare och traktorer och allt vad det blir utsatt för ... tja ...
De förra kapslingarna satt uppe i över 70 år, jag blir impad om en sån här modern plasthistoria klarar sig i 7 år.

Så detta tror jag blir utmärkt.
Det skulle kunnat vara en typ IP30-kapsling också, men det var väl ett par hundringar till så blir det så här bra!
Öppen gul Spelsberg AK12 normkapsling monterad i en stor grön låda, med kablar och elektriska komponenter installerade.
Skapa konto

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kommer bildbomba lite i denna tråden.

Jag tycker det är helt klart lite på gränsen att passa i BH, såsom forum för privatpersoner, men jag hoppas det inte ses som alltför fel och tokigt. Något kan det kanske vara värt, för någon, någon gång.

Men med tanke på all hjälp och stöd, så känns det naturligt att bidra med hur det hela avlöper till slut.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
I lådan under blev det såhär:
Bort med den frånskiljbara nollplinten och in med en modern grej på en lite DIN-skene-bit.
Och så var jag i valet och kvalet om jag skulle koppla någon central parallellt med inkommande eller såhär som jag nu gjorde, parallellt på säkringarna. Den gamla papper/bly-kabeln verkade vara 4mm2, så den är ju bäst att ha säkringar före, även om nu huvudsäkringarna bara är 20A, men ändå.
Men jag satt även denna central bakom säkringarna, tänkte att det blir ett sätt att bryta bort denna anläggningsdel för arbete i centralen, samt mindre risk att överlasta huvudsäkringar.

Jordplinten (eh, PEN-plinten) är ju för liten insåg jag snabbt, så jag ska köpa en till, så jag får in alla ledare bra.

Och som någon uppmärksam kanske ser så har jag fortfarande inte jordad själva lådan, och inte heller märkt inkommande PEN korrekt. Men jag är inte klar.
Elektrisk anslutningslåda med säkringar, papper/bly-kabel och en nyinstallerad grön jordplint på DIN-skena.
Skapa konto

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kommer bildbomba lite i denna tråden.

Jag tycker det är helt klart lite på gränsen att passa i BH, såsom forum för privatpersoner, men jag hoppas det inte ses som alltför fel och tokigt. Något kan det kanske vara värt, för någon, någon gång.

Men med tanke på all hjälp och stöd, så känns det naturligt att bidra med hur det hela avlöper till slut.
Tror inte det finns några regler mot att posta sådant, har till och med sett trådar här om nätverk och belysning, då är väl detta i allra högsta grad hemel.

Tycker det börjar likna något, hade bytt de rostiga skruvarna trätt på någon tunn krympslang och sedan fyllt upp med varm gjutharts (tänk bara på att den härdar snabbt då du värmer den), låt härda i lodrät vinkel innan du värmer slangarna och skruvar fast.

Jag förstår inte riktigt var du ska ha gjuthartsen någonstans. Jag ser ingen kabelmuff utan bara fyra pappersisolerade ledare. Eller är det den högra sidan dit ledarna försvinner som ni kallar muff?
Jag skulle inte fylla det med gjutharts eftersom gjutningen fäster inte not det oljiga pappret. Istället borde man "smörja om" pappret och efterdränka det med en mineralisk olja så tjockflytande som det är hanterbar. Men en liten spruta kna man lägga en sträng maskinolja eller kedjeolja längs med isoleringen. Dock ingen silikonolja eller matolja (det härsknar).

Gjutharts fungerar utmärkt för den typen av kablar, det är förstahandsvalet om man ska göra en skarv. Ett exempel är E 0718572 som är specad för bla just pappersisolerade kablar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag förstår inte riktigt var du ska ha gjuthartsen någonstans. Jag ser ingen kabelmuff utan bara fyra pappersisolerade ledare. Eller är det den högra sidan dit ledarna försvinner som ni kallar muff?
Jag skulle inte fylla det med gjutharts eftersom gjutningen fäster inte not det oljiga pappret. Istället borde man "smörja om" pappret och efterdränka det med en mineralisk olja så tjockflytande som det är hanterbar. Men en liten spruta kna man lägga en sträng maskinolja eller kedjeolja längs med isoleringen. Dock ingen silikonolja eller matolja (det härsknar).
Först verkade vara en massafylld muff men på senare bilderna verkar den vara en typ som inte fylldes utan med en insats och lindat precis i avslutet och med en klamma som fixerar. Hade det varit en vanlig i stil med denna hade det på sin höjd bara krävts lite värme för att få nyskick. Och sen fritt att megga bäst man vill utan minsta problem med mätvärdena. Går fint att utvinna lite beck från dem också för ev reparation eller komplettering som i TS fall, annars i nutid bra med elmonts gjutharts.

Gamla elektriska muffen med öppna sladdändar och en metallklamma fixerad mot betonggolv.
Skapa konto

En elektrisk anslutning med avskalade och ofyllda koppartrådar samt en insats och klämma, belägen på ett betonggolv.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nu förstår jag. Vi gjuter aldrig gjutharts mot pappersisolering men då är det högspänning och man är rädd för spalter och partiella urladdningar.

Ja det är ju en helt annan värld man befinner sig i när man sysslar med högspänning.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ska man kladda med olja tycker jag man ska köra med avsedd sort.

Nej, kabelintaget är inte gjort för att skapa en oljebarriär men Mikael är lurig, tänker mig att hen skruvar loss paketet, eventuellt torkar ur så gott det går, trär på isolerslangar som kommer täckas av gjutningen och därefter gjuter. Viktiga är bara att grenen blir täckt, då har man gjort en heltäckande isolation. Därefter skruva tillbaka paketet och krympa slangarna - som nytt!

Mikael_L
Eller så är jag bara less och trött och låter det vara som det är. Har det funkat i 50 år kanske det funkar åtminstone 20 till.
:sleep: :dizzy:

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller så är jag bara less och trött och låter det vara som det är. Har det funkat i 50 år kanske det funkar åtminstone 20 till.
:sleep: :dizzy:
Nejdå, gör nu enligt beskrivningen, kommer se mycket bättre ut:)

Mikael_L
Frågan om denna kabel, och ev åtgärder, får nu läggas på den bortre todo-listan.
Den får nu fortsätta mata nästa UC tills vidare, och jag kan kanske som typ rent hobbyprojekt jobba lite med den och dess skick (megga osv) lite senare. Jag är ju lite barnsligt förtjust i sånt här, så länge jag lär mig nåt. :)

Men just nu måste andra mer viktiga saker först fixas.
Jag lovar att rapportera i tråden framöver om vad som händer, men fix av själva kabeln, som trådens ämne ursprungligen gällde, kommer avstanna ett tag nu.

Jag känner inte att det hindrar mig från att visa och berätta vad som under tiden i övrigt sker, så det kanske kommer något inlägg om centralbyte osv, och lite bilder. :)

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.