En liten, tråkig, varningsflagga till alla som talar ECJJ/FCJJ-ns lov:

Dessa kablar har en känd brist... Normalt utförande har 3 ledare, med PEN i blyhöljet.

Blyhöljet är ömtåligt för mekanisk åverkan, kan brista vid upprepad vikning.

Blyhöljet är också "svårt" att ansluta till vid både ändarna och vid ev skarvar. Enligt gamla regler skall det smetlödas med bly över den kopparledning som skall dras runt och hårt dras åt för anslutning.

Med dagens arbetsmiljöregler tvivlar jag på att man ens får hetta upp bly på det sättet, och jag har definitivt aldrig sett det göras trots att jag sett och gjort både en och annan skarv...

Risken är alltså att om en skarv gjorts och inte fått helt tätt i gjutningen så att fukt kan tränga in och påverka kontakten finns det en risk för avbrott i jord / jord-nolla - förbindningen. Kontroll av kabeln kan inte anses fullständig enbart med isolationsmätning (meggning) - resistansmätning av jord, och egentligen med full märkström, bör också utföras.

Och någon annan typ av skarvning än gjuten är inte att rekommendera! Tejp eller krympslang bör undvikas, även krympslang med "specialbyxa" är jag tveksam till just pga jordanslutningen.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
En liten, tråkig, varningsflagga till alla som talar ECJJ/FCJJ-ns lov:

Dessa kablar har en känd brist... Normalt utförande har 3 ledare, med PEN i blyhöljet.

Blyhöljet är ömtåligt för mekanisk åverkan, kan brista vid upprepad vikning.

Blyhöljet är också "svårt" att ansluta till vid både ändarna och vid ev skarvar. Enligt gamla regler skall det smetlödas med bly över den kopparledning som skall dras runt och hårt dras åt för anslutning.

Med dagens arbetsmiljöregler tvivlar jag på att man ens får hetta upp bly på det sättet, och jag har definitivt aldrig sett det göras trots att jag sett och gjort både en och annan skarv...

Risken är alltså att om en skarv gjorts och inte fått helt tätt i gjutningen så att fukt kan tränga in och påverka kontakten finns det en risk för avbrott i jord / jord-nolla - förbindningen. Kontroll av kabeln kan inte anses fullständig enbart med isolationsmätning (meggning) - resistansmätning av jord, och egentligen med full märkström, bör också utföras.

Och någon annan typ av skarvning än gjuten är inte att rekommendera! Tejp eller krympslang bör undvikas, även krympslang med "specialbyxa" är jag tveksam till just pga jordanslutningen.
Vet inte var du sett denna kabeln du pratar om, säger inte att den inte finns, men en normal 1 kV ECJJ/FCJJ har 4 ledare därav 1 är dedikerad som PEN. Denna sammanbinds med bly och järnband där detta är möjligt.

Detta gör PEN väldigt mycket säkrare än någon nutida kabel, sant att det finns varianter med reducerad area, men det du skriver om bly och lödning är inte oriktigt, ut en mekanisk säkerhetssynpunkt, även helt oansluten kan jag ändå inte se att den skulle vara osäkrare än nutids kusiner N1XE/N1XV, men kontakt finns normalt från flera håll.

Vet inte vad du tänker på problemet med byxa och jordanslutningen är, antar du tänker att vatten kan färdas genom flätan, men har svårt att se hur detta skulle kunna ske.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
På TS bilder verkar blymanteln ansluten via en anslutning utvändigt genom införingen och sen mot muffen. Det är ett typiskt och vanligt utförande med den smetlödda ledaren utdragen bakåt i muffen och ansluten mot en skruv på den. Som Slugge skriver är det med stor sannolikhet en fyrledare med blymanteln utan annan funktion än jordat skydd.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Mikael_L
Troligen åker jag dit på tors eller fredag nu i veckan.
Och jag kan ju inte bara låta tråden dö ut, nu när den rönt så stort intresse. ;)

Jag lovar att rapportera hur det går, kasta upp lite bilder och så.
Så kanske det sen klarnar vilken kabel det är, och hur skicket var.

• Gilla
Lärospånet och 4 till
  • Laddar…
Upp mä bilder.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Mikael_L
Dagen blev inte som tänkt. Bilen krånglade på morgonen och på em satt jag på akuten med far min. Men det är ingen fara med något av det nu. Bilen krånglar fortfarande och far är ungefär som han brukar nu.

Men kontentan är att jag har inte grejar något speciellt mycket. Hunnit gräva fram lite samt kikat lite noggrannare i lådorna i bägge ändar.
Det är åtminstone pappersisolerade ledare.
Äldre elskåp med pappersisolerade ledningar och korroderade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Mikael_L
En bild på hela lådan. Det som kliar lite på mig är att vidarematningen till nästa UC ligger bakom säkringarna, endast den matningen.
Och matningen till säkringslådorna ovan denna låda är parallellkopplad med inkommande.

Men om jag kikar på nollskruven så är båda vidarematningarna på samma sida och frånskiljs med skruven.
Det kliar lite som sagt, jag tycker det känns fel att det är olika på nollskruv resp säkringar. Men jag vet inte om någon regel om detta, och kan inte heller riktigt motivera varför det skulle vara fel, eller ens dåligt.
En öppen elektrisk säkringslåda med synliga kablar och kopplingar, tecken på åldring och korrosion.
Skapa konto

Men det som däremot är (var) dåligt är att jordflätan för inkommande bara satt med någon enstaka kardel, och dessutom var överfallet ganska löst. Verkar som att det dragits ut en bit.
Dåligt av den ursprunglige montören att göra PEN så kort, och betydligt längre ledare till fasledarna.
Elektrisk fördelningslåda med synlig nollskruv och löst fästa kablar samt bristfällig jordfläta.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag kan inte se det på annat sätt än att PE-plinten är under och N-plinten är på ovansidan skruven, den kallas ju nollskruv. Därmed skulle det vara fel som de är gjort nu. Det kanske går att bygla över nollskruven.

Jag ser inte att lådan är skyddsjordad. Kanske får den skyddsjord via en annan men jag är osäker på om man får göra så.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nä, jordan ska lådas. Eller tvärsom. Varje låda separat.
Den delade nollplinten skulle jag byta, eller åtminståne bygla tvärsöver.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte se det på annat sätt än att PE-plinten är under och N-plinten är på ovansidan skruven, den kallas ju nollskruv. Därmed skulle det vara fel som de är gjort nu. Det kanske går att bygla över nollskruven.
Ja det var ju ett stringent sätt att tänka på denna del.
Nollskruv ... japp, det låter ju som att bara nolla ska genom där, inte PEN. :)

Med den tanken, skulle alla ledarna suttit på undersidan, då det bara är PEN, en inkommande och två utgående.

När jag bygger om detta kommer jag byta till TN-S till centralen som kommer precis ovanpå. Då skulle jag ju egentligen ta ut nollan på ovansidan och jorden på undersidan.
Nåja, jag får se hur jag gör. Mest sugen är jag nog att byta ut allt till någon rejäl plint som blir PEN-plint och sen är det anslutet 2 PEN, 1 PE och 1 N till denna sen då.

Jag har aldrig gillat nollskruvar riktigt, det glappar eller någon klåfingrig är och skruvar, sen är katastrofen ett faktum!

Den delbara plinten är felanvänd och får sen mycket länge inte användas för PEN eller huvudnolla som det hette när det skrevs in i dåtida regler. Den kan du ju enkelt ersätta det är bättre än att bygla och få så många ledare under klämmorna. Och som sagt jorda lådorna på rätt ställe seriejordning är inte bra eller tillåtet speciellt inte vid alulegeringar som har besvärliga oxidskikt.

Lite isolerslang över papperskabelns trådar in mot muffen så blir det ju prima, konstigt att det inte fanns från början var vanligt så även på gummikablar med extra isolering i ändarna. Och med 20 A kvar som säkring blir det ju även tumregelmässigt bra och rätt med som det ser ut 4 mm2 kabeln, om inte annat funkar ju lådan bra som avgreningsplint så.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
Vet inte var du sett denna kabeln du pratar om, säger inte att den inte finns, men en normal 1 kV ECJJ/FCJJ har 4 ledare därav 1 är dedikerad som PEN. Denna sammanbinds med bly och järnband där detta är möjligt.
Ja denna hade ju 4 pappersisolerade solida kopparledare, där en är PEN.
Så manteln måste de gjort något annat med.

Men det sitter ju en utvändig märklig tråd (ledare) vid genomföringen, det måste ju vara det som GK100 skriver om i inlägget efter.
Denna tråd syns i allra första bilden i den här tråden. :)

Mikael_L Mikael_L skrev:

Men det sitter ju en utvändig märklig tråd (ledare) vid genomföringen, det måste ju vara det som GK100 skriver om i inlägget efter.
Mikael_L Mikael_L skrev:

Håller med @GK100 även att man märkligt nog lämnat pappersisoleringen utan extra isolering i lådan, kolla gärna så långt bak som möjligt mot grenen hur isoleringen verkar.

Har varit fuktigt i lådan, detta behöver du se till att få tätt, kanske stått vatten där någon gång, annars kommer din jordning till lådan börja äta på siluminet med hål i lådan och dålig kontakt som följd. Tätningslisten ser lite sliten ut men borde inte vara något problem.

Givetvis ny PEN-plint vid så omfattande ombyggnad.

När du isolationsprovar kabeln kan Du bekräfta att tråden har kontakt med PEN och även lådans jord.

Ett mycket vanligt fel att man använde de gamla nollskruvarna som kopplingsplint i den generationen av lådor. De har också vållat en del problem genom åren, och bör (hrrm, ursäkta; SKALL) ersättas när det inte är just nollskruv som är önskad funktion.

Ärligt sagt, det är mer regel än undantag att det ser ut på det här sättet i gamla anläggningar, och det skall man åtgärda när man kommer "på jobb".

Mikael_L
Denna installation har i alla fall passerat bäst före datum, tycker jag.
Gammal elektrisk installation med öppna kopplingslådor och synliga, slitna ledningar på en vägg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.