12 547 läst ·
79 svar
13k läst
79 svar
Rutten markkabel, är den OK att använda?
Det här ska också bytas ut.
Kul med röd till alla faser. Men även till PEN/nolla/jord.
Men det var här jag också hittade en dosa där precis alla ledare var röda. Den elektrikern gillade nog helt enkelt färgen. Och det var väl inget formellt fel på den tiden det gjordes, och allt gammalt här ser ju rätt ordentligt ut, men lite roligare färger bara. Och gammalt förstås.
Var det inte thomas_blekinge som var på jakt efter någon gammal diazed-central? Han kan få ta valfritt av detta...
Men det var här jag också hittade en dosa där precis alla ledare var röda. Den elektrikern gillade nog helt enkelt färgen. Och det var väl inget formellt fel på den tiden det gjordes, och allt gammalt här ser ju rätt ordentligt ut, men lite roligare färger bara. Och gammalt förstås.
Var det inte thomas_blekinge som var på jakt efter någon gammal diazed-central? Han kan få ta valfritt av detta...
Men nu är det meggat, och visuellt kontrollerat.
Stålomspinningen är ganska kraftigt skadad, strax under markytan. Stålbandet är faktiskt av.
Och meggning visar lite olika mellan ca 60 och 100 Mohm, beroende på vilken fas/PEN jag meggat mellan, jag kollade alla kombinationer. Sämst var det mellan faser.
Detta tolkar jag som att blyhöljet troligen också gått upp på stället där stålarmeringen är skadad och att fukt har tagit sig in i kabeln.
Nu när jag förstått uppbyggnaden av kabeltypen kan jag gissa på orsaker.
Jag tror det är bara dumt att fortsätta använda den, det blir väl säkert byte då om bara något år...
Stålomspinningen är ganska kraftigt skadad, strax under markytan. Stålbandet är faktiskt av.
Och meggning visar lite olika mellan ca 60 och 100 Mohm, beroende på vilken fas/PEN jag meggat mellan, jag kollade alla kombinationer. Sämst var det mellan faser.
Detta tolkar jag som att blyhöljet troligen också gått upp på stället där stålarmeringen är skadad och att fukt har tagit sig in i kabeln.
Nu när jag förstått uppbyggnaden av kabeltypen kan jag gissa på orsaker.
Jag tror det är bara dumt att fortsätta använda den, det blir väl säkert byte då om bara något år...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blymanteln har inget med stålbandet att göra, det utgör mekaniskt skydd. Men bra om du undviker böja kabeln som på bilden.
Förstår inte riktigt resonemanget, är du inte nöjd med 60 MOhm? Hur ser det ut i andra änden där kabeln är ansluten?
Förstår inte riktigt resonemanget, är du inte nöjd med 60 MOhm? Hur ser det ut i andra änden där kabeln är ansluten?
Jag har kopplat ur den i båda ändar och då mätt endast 60 Mohm (100 Mohm som bäst).
Normalt får jag ju mätvärdet >1000Mohm om jag mäter på en ny, eller i övrigt fräsch kabel, så mindre än 1/10 av isolationen tycker jag inte känns så bra.
Normalt får jag ju mätvärdet >1000Mohm om jag mäter på en ny, eller i övrigt fräsch kabel, så mindre än 1/10 av isolationen tycker jag inte känns så bra.
Man kunde ju önskat några hundra MOhm såklart, ser inget fel i att du reagerar och överväger alternativen. Var kabelgrenen ordentligt tätad i bägge ändar, känns som det varit lite fuktigt i elrummet du visade?Mikael_L skrev:
Personligen hade jag kört vidare om ändarna verkar ok, du kan ju rekommendera uppföljande meggning om ett halvår för att konstatera att värdet ligger stabilt, kan ju vara att kabeln hanterats ovarsamt eller grävts av på vägen.
De lite lägre värdena kommer nog som Slugge menar från ändarna på kabeln. Tex den del som visades tidigare såg inte ut att vara av typ med beck fyllt i muffen och med pappret direkt utan avslutning på något bra sätt. Både att använda den som den är eller skarva på ny bit i änden är säkert problemfritt bara att välja vad man tycker blir bäst.
Jaja, du menar att det kan ha kommit in fukt i ändarna av kabeln, att en annan slags avslutning är att fylla på med tjära/beck för att på så sätt försluta...?
Och det därför inte meggar bättre än såhär ...
Jag kan ju fortsätta använda kabeln, att inte byta ut den nu är ju inte värre än att den i värsta fall får bytas något annat år. Den kommer inte heller försörja något som betyder ren katastrof att bli strömlöst någon månad, dvs om den t.ex. väljer att ge upp mitt i vintern eller annan tidpunkt då det är jobbigt att byta.
Det är faktiskt lite spännande det här. Jag har ju inte kommit i kontakt med kabeltypen annat än att jag någon gång sett den. Har aldrig förut haft en aning om uppbyggnaden t.ex.
Jag kan ju fortsätta använda kabeln, att inte byta ut den nu är ju inte värre än att den i värsta fall får bytas något annat år. Den kommer inte heller försörja något som betyder ren katastrof att bli strömlöst någon månad, dvs om den t.ex. väljer att ge upp mitt i vintern eller annan tidpunkt då det är jobbigt att byta.
Det är faktiskt lite spännande det här. Jag har ju inte kommit i kontakt med kabeltypen annat än att jag någon gång sett den. Har aldrig förut haft en aning om uppbyggnaden t.ex.
Bäst är att fylla avslutet med isolerolja men då behövs någon form av övervakning så inte pappret torkar ut vid fel, detta är vanligast vid spänningar över 1000V. Annars har ju tjära värmts upp och isolerat förnärmligt, vid varmgång kan den bli mer lättflytande och "laga" fel. Gjutharts är populärt sedan många decennier, har kommit mer "miljövänliga & giftfria" på senare år men tyvärr inget som kan rekommenderas.Mikael_L skrev:
Jaja, du menar att det kan ha kommit in fukt i ändarna av kabeln, att en annan slags avslutning är att fylla på med tjära/beck för att på så sätt försluta...?
Det är faktiskt lite spännande det här. Jag har ju inte kommit i kontakt med kabeltypen annat än att jag någon gång sett den. Har aldrig förut haft en aning om uppbyggnaden t.ex.![]()
Torka upp genom att värma med varmluftspistol vid ändavsluten och sista dm av kabeln och som extra garnityr lite isolerslang på ledarna och gjutharts efter. Tyvärr verkade muffen på bilden inte vara typ som fyllts med beck annars hade det varit enkelt bara värma om den lite. Iofs hade knappast meggningen varit avvikande då heller, men troligtvis blir det inga problem även utan åtgärder men det är enkelt att bättra oddsen.
Mycket bra skick på dina lådor, dessa kan du lätt sätta upp hos en annan kund, här verkar ingen fukt trängt in och lättmetallen är som i nyskick. Även säkringssocklar som nya. Möjligen tätningslisten som behövs bytas bara.Mikael_L skrev:
Det här ska också bytas ut.
Var det inte thomas_blekinge som var på jakt efter någon gammal diazed-central? Han kan få ta valfritt av detta...![]()
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Har suttit inomhus jämt, därav skicket.
Jag har inte den minsta tanke på återanvändning av dessa lådor, men du är kanske intresserad?
Jag har lite annat skrot också som någon hugad kan få, t.ex. en likadan låda som snart kommer i bild i denna tråd.
Men dessa lådor ryker, och ersätts av en ny normcentral, det behöver fräschas upp lite, JFB måste in, ett tidur/astrour ska också in. Så det var inte så mycket att behålla detta och bara bygga på (ännu mer).
Jag har inte den minsta tanke på återanvändning av dessa lådor, men du är kanske intresserad?
Jag har lite annat skrot också som någon hugad kan få, t.ex. en likadan låda som snart kommer i bild i denna tråd.
Men dessa lådor ryker, och ersätts av en ny normcentral, det behöver fräschas upp lite, JFB måste in, ett tidur/astrour ska också in. Så det var inte så mycket att behålla detta och bara bygga på (ännu mer).
Finns det något lite enklare än gjutharts att proppa ändarna med?
Alltså om det gick att bara hälla i lite olja som fuktar upp och förstärker i ett antal år framåt, men kanske så småningom dunstar, vore inte det sämsta.
edit:
Kanske ..
https://malmbergs.com/Products/0718899
Alltså om det gick att bara hälla i lite olja som fuktar upp och förstärker i ett antal år framåt, men kanske så småningom dunstar, vore inte det sämsta.
edit:
Kanske ..
https://malmbergs.com/Products/0718899
Lägg in det på firman, du kommer få användning för lådorna inom ett halvår.Mikael_L skrev:
Har suttit inomhus jämt, därav skicket.
Eller ge dem till Bleking-Thomas.
Aldrig testat det du beskriver men du kan ju testa droppa i lite upphettad ABB IV isolerolja. Kan inte skada i vilket fall.. Och så kör du ett par byggfläktar några dygn på kabelns maxbelastning först.Mikael_L skrev: