12 548 läst ·
79 svar
13k läst
79 svar
Rutten markkabel, är den OK att använda?
Det har ju varit på tal tidigare på forumet och här är ett exempel på en felaktigt använd dåtida EKLK-typ dvs en EDIL lagd som jordkabel för ca: 70 år sen. Som vår kabelguru Thomas_Blekinge påpekar gör blymanteln att man i princip inte får någon påverkan på i detta fallet gummifyllning och ledarisolering osv praktisk taget "evig". Oljepapperskablarna är ännu bättre genom sin självläkande förmåga mot små brister, skador genom impregneringen.

Finns ingen anledning att förstärka jutemanteln i den miljön, som jag ser det, normalt tog man bort detta där kabeln var inomhus, eventuellt målade järnbandet i någon snygg färg, företrädesvis svart.T Thomas_Blekinge skrev:Jutelindningen är kombinerat skavskydd för järnbandet och extra korrosionsskydd. Om du avlägsnar jute skulle jag förstärka stålbandets korrosionsskydd med exvis kallasfalt eller någon självulkande tejp.
Blymantel av god kvalitet håller i princip evigt om den inte utsätts för vibrationer eller upprepade böjningar. Tyvärr går det inte riktigt att avgöra blymantelns skick utifrån.
Jag har fiskat upp blymantlad stålarmerad kabel från Nordsjön som lades på 20-talet, ser ut som nytt.
Se till att ha ett bra solskydd på din kabel.
Men skadar ju å andra sidan heller inte.
Har kabeln legat orörd i marken kommer @Mikael_L säkerligen få förträffliga resultat vid isolationstestet, om inte, har kabeln säkerligen skarvats under plasteran, kanske blivit avgrävd eller behövts flyttas.
Om så är fallet finns ju fortfarande alternativet att reparera lokalt istället för att byta hela.
Det ser ut såhär idag.S Slugge skrev:
De små lådorna tar jag bort, 3 eller 4 st.
Även alla gammal GB lantbrukskabel ryker, naturligtvis.
Jag har en större sådan här gjuten låda slaktad från innehåll, klar och beredd. I den monterar jag en enkel DIN-kapsling (typ hager minikapsling) med HB, JFB och några säkringar. Detta är ett lantbruk, lite månskensbonde iofs, men reglerna säger ju att inne i lantbrukets byggnader (detta är lagårn) ska man undvika elmaterial som inte är absolut nödvändigt.
Så det blir helt enkelt en ny och robust gruppcentral. In i lagårn kommer det bara idag gå väldigt enkel el, en eller två grupper för belysning och ett par uttag.
Men som synes på bilden så kommer det gå ganska lätt att få en ny höjd på lådorna, när jag ändå håller på.
Men detta, samt att jag nu lite snabbt läst på om ECJJ gör att jag nu förstår att jag måste visa kabelavslutet lite omsorg.GK100 skrev:
öppna locket om det är typen för övergång till annan kabel och se hur becket ser ut och att ingen fukt, ärg finns där.
Ett bra tips både vid problem eller som förebyggande kan vara att värma på med en gasolbrännare utvändigt muffen så torkar den upp och becket smälter lite och avslutningen blir också i nyskick.
Det ska alltså vara tätt, och ha något oljelikt på sig.
Det ska vara tätt så oljan stannar kvar och ingen fukt kommer in i kabeln. Detta kan åstadkommas på olika sätt, det du skriver med olja är i princip förbehållet högre spänningar. Gjutharts eller värmekrymp funkar bra Tänkte du förlänga befintlig kabel menar du.?Mikael_L skrev:
Ja, jag tänkte lite så.
Det är ju också bara bra ifall lådan med det andra innehållet kommer lite högre upp.
Men jag har inte riktigt grävt något i detta än, så det blir kanske någon överraskning när jag väl börjar öppna och rota i lådorna.
Men de tre övre lådorna har nog redan en dödsdom.
Det är ju också bara bra ifall lådan med det andra innehållet kommer lite högre upp.
Men jag har inte riktigt grävt något i detta än, så det blir kanske någon överraskning när jag väl börjar öppna och rota i lådorna.
Men de tre övre lådorna har nog redan en dödsdom.
Fattar inte vad det är du ska gräv, är väl bara att skruva upp en vikt plåt av något slag?Mikael_L skrev:
Ja i och för sig kan man ju sätta precis vad som helst som kabelskydd.
Verkar det svårt att få kablarna nära väggen (det är ju inte omöjligt att det finns en gjuten sula där strax under mark som förhindrar kablarna att komma närmare) så får jag kanske hitta på något annat.
Verkar det svårt att få kablarna nära väggen (det är ju inte omöjligt att det finns en gjuten sula där strax under mark som förhindrar kablarna att komma närmare) så får jag kanske hitta på något annat.
Detta är ju inget som syns på dina bilder, men kablarna verkar gå nära väggen vad jag kan se.Mikael_L skrev:
Men du ser ju det mycket bättre på plats och kommer säkerligen lösa problemet föredömligt.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg