rotbackarn rotbackarn skrev:
Yeah, but at a price difference of like 20 sek/m you are stupid if you cheap on that.
Buy thick boards for stiffness, soundproofing but not because of price.
The price of 6 and 12 is the same, but since 12 is 120 cm and 6 is 90 cm, the material 12 is a quarter cheaper. There are also fewer board joints to fill and sand. Less work and, again, material savings. And following your logic, removing the baseboards increases your room area, and each lenght meter will give you a profit of 300 SEK! (0,012 x 25000)

Tack för alla svar!

Vi har nu rivit ner det mest av masoniten och köpt 12,5 cm gips. Men har problem med att masonitskivorna på ena långsidan sitter fastspikade innanför/ovanför regeln för kortväggen. Dessa spikar kommer vi alltså inte åt och jag har inget smidigt sätt att ta bort skivan. Vad som komplicerar det hela ytterligare är en elkabel är dragen igenom ett borrat hål genom masoniten, så jag kan inte bara gå löss och rycka ut den :)

Hur bör jag gå till väga här? Antar att det finns någon lämplig såg eller annat verktyg som jag kan kapa masoniten med.

• Ett rum under renovering där masonit är borttagen från ena väggen och synliga kablar finns. Голv av träimitation och en liten dörr syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar med fastspikad masonitskiva och genomgående elkabel, visar byggutmaning med att riva ner masoniten utan att skada kabeln.
    Skapa konto
  • Vägg med masonitskivor och träreglar, där skivan är fastspikad ovanför kortväggens regel.
    Skapa konto
Stefan N Stefan N skrev:
Typ en sån här såg.
[länk]
Ovärdeligt verktyg för en hemmafixare som behöver putsa på kapningar hit och dit 😅
Finns mycket billigare också, har en stabil batteridriven från Lidl som tuggat på i många år. Trevligt att slippa sladden på en sån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.