Jag och min fru fick tillträde till vårt hus i oktober och nu har vi gett oss på att renovera det första rummet. Det är nya ytskikt som gäller, måla tak och vägger samt nytt golv.

Under alla lager av tapet sitter det någon form av masonitskiva på huvuddelen av väggarna samt OSB-skiva på ena långsidan. Vår ursprungliga plan var att ta bort all tapet, bredspackla och sedan måla rummet. När vi upptäckte OSB-skivan insåg vi att iaf den väggen behöver täckas först, och då tänker vi 6 mm renoveringsgips. Men vi har också funderat på att köra gips på alla väggar. Då slipper vi vara lika noga med att få bort all tapet (vilket är ett mindre helvete) och behöver inte spackla lika mycket. Baksidan är att det blir svårt att göra det snyggt kring element, eluttag, fönster mm.

Hur hade ni angripit detta rummet? Kolla gärna på bilderna för att se vad vi har att göra med.

• Rum under renovering med avskalade tapeter, trägolv, lampa i taket, och verktyg på en pall. OSB-skiva på en vägg och fönster täckt av papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun vägg med ojämn yta och ljusa fläckar, potentiellt masonitskiva under gammal tapet, del av renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Rumsvägg med borttagen tapet delvis exponerande OSB- och masonitskivor, en glödlampa hänger från taket.
    Skapa konto
Gips, alla dagar i veckan.

• Gilla
Gyre och 1 till
  • Laddar…
Because 6mm boards are more expensive than 12mm, and because they're difficult to install evenly (they can wavy if you're inexperienced or have uneven walls), I'd consider using thicker ones. Before the renovation, remove radiators, as well as door and window trims. Fill in the gaps with a strip. Use spacers for electrical boxes.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
K
  • Gilla
Gyre
  • Laddar…
Tack för er input, gips är uppenbarligen vägen att gå.

Jag kan inte se hur jag ska montera bort radiatorn, hittar ingen ventil för utloppet? Se bilderna.

• Närbild på en radiator med fokus på rörkopplingar och anslutningar, samt en vit ventil nära en vägg.
    Skapa konto
  • Radiatoranslutningar mot trägolv utan synlig ventil för utlopp.
    Skapa konto
Spackel fäster dåligt på de där skivorna (jag har 10mm tjocka i hela huset) du måste ha gips eller väv först. Däremot är de riktigt bra när man ska skruva upp något i väggen.

Så gipsa hela rummet är nog smidigast här, så behöver ni inte lära er två olika arbetsätt.

• Gilla
Gyre
  • Laddar…
OM du väljer att spackla så går det visst att få det att fästa bra om du grundmålar skivorna först med en billig, matt färg

• Gilla
g.kraft och 1 till
  • Laddar…
Generellt så håller jag med alla andra om att gips är mycket trevligare att jobba med än treetex men bakom elementet skulle jag ändå behålla dem. Det är helt enkelt för mycket jobb att montera bort elementet för att byta treetexen till gips. Sätt istället renoveringstapet på den väggen och spackla upp den så att den blir slät.

Innan ni sätter upp renoveringstapeten så måla väggen med tapetlim som ni späder med vatten 50-50. Då mättar ni ytan så att renoveringstapeten fäster bra. Det är både billigare och snabbare än att måla med billig väggfärg som annars brukar vara ett standardtips för att stabilisera ytan på gamla väggar.

• Gilla
Gyre
  • Laddar…
G Gyre skrev:
Jag kan inte se hur jag ska montera bort radiatorn, hittar ingen ventil för utloppet? Se bilderna.
Janus82 Janus82 skrev:
Det är helt enkelt för mycket jobb att montera bort elementet för att byta treetexen till gips.
However, this heating system should be modernized in any case. The lack of shut-off valves on the radiators (I suspect the others don't have them either) will be a problem in the future. It's better to plan this in the summer and install bypass valves. But I agree that the one wall could be renovated, as @Janus82 described.

• Gilla
Gyre
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Generellt så håller jag med alla andra om att gips är mycket trevligare att jobba med än treetex men bakom elementet skulle jag ändå behålla dem. Det är helt enkelt för mycket jobb att montera bort elementet för att byta treetexen till gips. Sätt istället renoveringstapet på den väggen och spackla upp den så att den blir slät.

Innan ni sätter upp renoveringstapeten så måla väggen med tapetlim som ni späder med vatten 50-50. Då mättar ni ytan så att renoveringstapeten fäster bra. Det är både billigare och snabbare än att måla med billig väggfärg som annars brukar vara ett standardtips för att stabilisera ytan på gamla väggar.
Håller med, tänkte inte på elementet. Däremot är nog inte detta tretex utan riktig masonit/hdf helt slät, mycket hård träfiber med hög densitet.

Det är väl ingen raketforskning att ta bort radiatorer och fixa bakom dom.
Har själv gjort det (och andra radiator-justeringar) i alla rum.
Men, ett jobb som passar bäst på sommaren🌞

S sturnus skrev:
Because 6mm boards are more expensive than 12mm, and because they're difficult to install evenly (they can wavy if you're inexperienced or have uneven walls), I'd consider using thicker ones. Before the renovation, remove radiators, as well as door and window trims. Fill in the gaps with a strip. Use spacers for electrical boxes.
12 mm is easily much more expensive as 6 mm!
At a squaremeter price of 25000 sek/m2 you pay 150 kr/m in lost useful area per 6 mm.
6 mm is also easier to handle especially in tight rooms like this where it might be tight to turn around with a standard 1200 mm wide board.

G g.kraft skrev:
Håller med, tänkte inte på elementet. Däremot är nog inte detta tretex utan riktig masonit/hdf helt slät, mycket hård träfiber med hög densitet.
Precis, ser ut som spånskiva, tunn och funkar bra som trumskinn - iaf den som finns i vårt hus. Inklusive hopplösa generalskarvar vid fönstern med permanenta sprickor om dessa inte lappas över med gips.
Osb-väggen ser ju ut att kommit dit senare.

rotbackarn rotbackarn skrev:
12 mm is easily much more expensive as 6 mm!
At a squaremeter price of 25000 sek/m2 you pay 150 kr/m in lost useful area per 6 mm.
6 mm is also easier to handle especially in tight rooms like this where it might be tight to turn around with a standard 1200 mm wide board.
Remove all the baseboards in your home quickly! Easily you'll be much richer!

S sturnus skrev:
Remove all the baseboards in your home quickly! Easily you'll be much richer!
Yeah, but at a price difference of like 20 sek/m you are stupid if you cheap on that.
Buy thick boards for stiffness, soundproofing but not because of price.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.