10 720 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Rullgardin plus gardinlängder
Detta är verkligen en inredningsfråga.
Hur löser man det snyggast med rullgardin och gardinlängder...?
Rullgardinen kommer ju att synas bakom gardinstången, är det något man kan lösa på ett snyggare sätt?
Eller tänker man inte alls på det...
Idag har vi bara rullgardiner som vi hissar halvt upp dagtid, å voilá så blir det en gardinkappa! ;D
Jag har tänkt försöka knåpa ihop gardiner till nya hemmet nu och behöver era expert tips...
Hur löser man det snyggast med rullgardin och gardinlängder...?
Rullgardinen kommer ju att synas bakom gardinstången, är det något man kan lösa på ett snyggare sätt?
Eller tänker man inte alls på det...
Idag har vi bara rullgardiner som vi hissar halvt upp dagtid, å voilá så blir det en gardinkappa! ;D
Jag har tänkt försöka knåpa ihop gardiner till nya hemmet nu och behöver era expert tips...
Hur duktig på att sy och knåpa är du Myran? Funderade på ditt problem..lyfte blicken och fick syn på den gardin i rummet där jag sitter. Det är alltså två längder och en klädd kornish i samma tyg. Förvisso har vi ingen rullgardin men den skulle lätt gå att dölja bakom kornishen... 
Kornichen är alltså både vadderad tunt och klädd med tyg ett proffsjobb- som kanske den hädige fixar till -jag skulle inte klara det dock
Kornichen är alltså både vadderad tunt och klädd med tyg ett proffsjobb- som kanske den hädige fixar till -jag skulle inte klara det dock
[quote author=lajbanson link=board=inredning;num=1052067808;start=0#1 date=05/04/03 at 19:12:42], vit rullgardin, syns knappt, quote]
Bra tips lajbanson! TACK!
Någon som vet om en ljus mörkläggningsrullgardin är lika mörkläggande som en mörk ???
Bra tips lajbanson! TACK!
Någon som vet om en ljus mörkläggningsrullgardin är lika mörkläggande som en mörk ???
Lill skrev:
HA HA HA ;D
Inge alls...Fick en symaskin i födelsadagspresent för typ tre år sedan, den har jag aldrig tagit ur kartongen...
Men jag vill minnas att jag hade en fyra i syslöjd, men det är ju många år sedan
Tack Lill ang kornischtipset, men det är överkurs.
Jag tycker nivå raksöm inkl backa för att fästa tråden räcker...
Bättre sent än aldrig: svaret är ja! De är lika mörkläggande.emyran skrev:
För att matcha rullgardinen med gardiner skulle jag kunna tänka mig en gardinstång i samma nyans som rullgardinen tex. Inte gör det väl något om man ser att där är en rullgardin bakom? Klädda kornischer har ju också nämnts. Det finns hårda plastkornischer med tejp för att fästa på vanlig vit (ofta känd som kirsch stång) gardinskena, dessa klär man sedan in med tyg.
En kornisch är en fönsterdekoration, kan man säga. Oftast i trä och du sätter dem framför fönstret med gardiner bakom. Oftast hänger gardinerna i en skena av något slag som är fäst i kornischen. Den är ca 10-15 cm hög. En dekoration som döljer skenor, gardinstänger, rullgardiner eller spots eller annan typ av lampa.
Kolla här tex: http://www.guldkornisch.se/
Kolla här tex: http://www.guldkornisch.se/
Klicka här för att svara