I tvättstugan har vi framdraget 3 fas, 2,5 kvadrat avsäkrat med 3x10 ampere i centralen. Det sitter en spisdosa med en vanlig apparatdosa cirka en decimeter ovan denna. Där en 2-fasgrupp med 2 nollor för att kunna köra tvätt/tork samtidigt. Dessa kablar är kopplade via spisuttaget men till egen apparatdosa.
Nu skall vi kakla den väggen och jag letar en snyggare lösning.
Jag vill gärna ha uttag för 3-fas och två brunnar för vanliga 230. Finns någon sådan lösning? Helst skulle jag vilja att vi bara kan använda tex spisdosan. Utanpåliggande ”snygg” lösning är också av intresse.

Svärfar var elektriker och drog fram detta. Inkoppling får ske av annan elektriker.

A
Har du en bild på detta?

så här ser det ut efter att jag plockade bort apparater.

• Elektriska ledningar sticker ut från två öppna dosa i en vägg efter att apparaten tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lutar åt att jag fimpar Perilexet helt. De få ggr jag behöver 3-fas får jag ta en förlängningssladd fr garaget.

T TryBran skrev:
Jag vill gärna ha uttag för 3-fas och två brunnar för vanliga 230. Finns någon sådan lösning?
Ja, de finns tvåvägs uttag avsedda för två faser, perfekt för TM + TT etc. Då kan du plugga igen ena dosan.

Tvåvägs eluttag i plast med vita kanter, monterat på en vägg.
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-2-vagsuttag-440v

Det kan behövas en adapter för att få uttaget att passa i en kopplingsdosa.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, de finns tvåvägs uttag avsedda för två faser, perfekt för TM + TT etc. Då kan du plugga igen ena dosan.

[bild]
[länk]

Det kan behövas en adapter för att få uttaget att passa i en kopplingsdosa.
Det var jag med på. Min fråga gällde egentligen om detta fanns kombinerat med Perilex-uttag, i samma ram eller liknande. Som det ser ut nu går jag nog dock på endast ett liknande du länkade till och skippar perilex. Tack ändå!

Har aldrig sett en sådan kombination. Även perilex plus ett uttag finns såvitt jag vet bara som modul för utanpåliggande montering. Tänkt för kombination för spishäll och ugn.

Perilex i tvättstuga är en udda lösning. Skall man driva en trefasmaskin lär du då behöva en adapter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Adapter finnes, men ja - det är en udda lösning. Jag fimpar den och går för ett 2-brunns 440V.

tommib
Bra val. Perilex är inte petskyddade så de måste monteras högt upp (eller bakom saker).

Det finns infällda CEE-don men de kräver ofta en egen specialdosa.

Perilex + vanliga uttag får inte plats i en dosa fysiskt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.