J JesperEugen skrev:
Blev precis som J-banan tipsade om. Kopplat i dosa sen får ugnen ta diskmaskinens uttag.
OBS! Elektriker har vart förbi och godkänt👍
Tack alla för ert engagemang
Finns det en grupp för diskmaskinen? Eller är planen att diskmaskinen ska gå på samma som ugn/häll

J J-banan skrev:
Finns det en grupp för diskmaskinen? Eller är planen att diskmaskinen ska gå på samma som ugn/häll
Jag har ugn och micro på samma eluttag och det har fungerat jättebra fram till häromdagen då ena barnet för ovanlighetens skull körde micron en längre stund (popcorn) samtidigt som diskmaskinen värmde, det klarade inte den nya automatsäkringen (ny elcentral) av. Men det är ju ingen jättegrej egentligen, man får tänka till bara.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ugn och micro på samma eluttag och det har fungerat jättebra fram till häromdagen då ena barnet för ovanlighetens skull körde micron en längre stund (popcorn) samtidigt som diskmaskinen värmde, det klarade inte den nya automatsäkringen (ny elcentral) av. Men det är ju ingen jättegrej egentligen, man får tänka till bara.
Det beror vilket läge man kör diskmaskinen, kör man snabb program så kan det dra 13A. Diazed är förvisso trögare men om man dessutom har ugn och häll på

J J-banan skrev:
Det beror vilket läge man kör diskmaskinen, kör man snabb program så kan det dra 13A. Diazed är förvisso trögare men om man dessutom har ugn och häll på
Ja, jag laddade i ett par-tre år min bil 3h varje natt med 16A på en 10A diazed (i 16A sockel) utan att den någonsin löste.

Nackdelen med att "överbelasta" säkringar är att dom blir heta långt innan tråden smälter. Det kan få till följd att värmen sprider sig och både anslutningar och kablage kan ta stryk.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Självklart, men om det är rimligt eller inte beror helt på det sätt som man gör det på. En micro och en diskmaskin har ytterst kortvariga körtider på maxeffekten och risken är då minimal. Säkringen är till för att hantera dessa risker. Annars så skulle folk inte kunna använda dammsugare hemma. De löser ju ut vilken säkring som helst om de används tillsammans med något annat.

I en tidigare lägenhet var det bara säkrat 6A i alla ordinarie eluttag i hela lägenheten (bleckdosor med tjärlindade trådar i väggarna) och där gick det inte att köra dammsugaren på något annat uttag än ett extra 10A uttag som var tillagt invid elcentralen. Skarvsladd var kanske inte helt lyckat i det läget, men vad hade man för alternativ?

P
G GoGetLost skrev:
Sen får de nog sägas att de spelar ingen roll om någon varit förbi och godkänt något. Har du gjort det själv så är det en olaglig handling 👍
Laglydnaden är flexibel när det gäller elarbeten (men inte i närheten av lika flexibel som när det gäller trafikregler, spec. hastighetsgränser).
Dock bör man inte ge sig på ett elarbete man inte är säker på att man behärskar. Inte tror att man behärskar utan vet att man behärskar. (Det gäller f.ö. även för s.k. behöriga elektriker).
Man tar på sig ett stort ansvar när man gör en elinstallation. Speciellt om det handlar om en bostad där ens familj bor.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det påminner mig om huset jag växte upp i. Man kunde inte köra poolvärmen samtidigt som brödrosten. Då gick en säkring. Just den säkringen byttes ganska snart till en automatsäkring (en sån som man sätter i ett diazeduttag) av praktiska skäl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.