J JesperEugen skrev:
Så ett alternativ är att sätta ett vanligt spisuttag och köra induktionshällen och sen får ugnen ta uttaget som är till diskmaskinen?
Koppla vägguttaget, skippa perilex, koppla häll i kopplingsdosan

J
useless useless skrev:
Vad menar du med "vanligt spisuttag"? Eftersom du bara har en fas är det ett 1-fas Norwesco-uttag du ska ha (det som den gamla spisen verkar ha varit kopplat till) .
Ett sånt här?

• Vitt spisuttag Perilex 3-pol utanpåliggande, med skruvhål och central kontaktöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JesperEugen skrev:
Ett sånt här?
Nej. De är för 3-fas.

Vet inte elektrikern vilka prylar som behövs?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J
Hällen har ju 4 kablar och dosan har bara 3. Hur koppas det ihop?

J JesperEugen skrev:
Hällen har ju 4 kablar och dosan har bara 3. Hur koppas det ihop?
1 Fas istället för 2 fas

J
useless useless skrev:
Nej. De är för 3-fas.

Det här är det gamla

• Gammalt vägguttag med synliga ledningar, skador och smuts på väggen och golvet runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
useless useless skrev:
Nej. De är för 3-fas.

Nej men om du vet får du gärna berätta;)

Du använder norwescouttaget, de befintliga för hällen. Den kopplar man 1 fas. Sen får du dra fram en ny matning 2.5mm2 till ugnen 👍

J JesperEugen skrev:
Nej men om du vet får du gärna berätta;)
Du ska alltså själv försöka koppla in den apparat som orsakar flest bränder per år fast du inte ens vet skillnaden på en- och trefas?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Du ska alltså själv försöka koppla in den apparat som orsakar flest bränder per år fast du inte ens vet skillnaden på en- och trefas?
G GoGetLost skrev:
Du använder norwescouttaget, de befintliga för hällen. Den kopplar man 1 fas. Sen får du dra fram en ny matning 2.5mm2 till ugnen 👍
Kanon tack!

J
useless useless skrev:
Du ska alltså själv försöka koppla in den apparat som orsakar flest bränder per år fast du inte ens vet skillnaden på en-
Nej för tusan! Precis som du säger kan jag ingenting

P
pacman42 pacman42 skrev:
Hur klarade du av att läsa det? Jag kan inte se det ens när du sagt att det är det som står...
Jag kan se att det står 20A, men utan hjälp från inlägg #23 kan jag inte läsa "Spis". Om man förstorar bilden rejält så går det lättare.

J
Blev precis som J-banan tipsade om. Kopplat i dosa sen får ugnen ta diskmaskinens uttag.
OBS! Elektriker har vart förbi och godkänt👍
Tack alla för ert engagemang

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
J JesperEugen skrev:
Blev precis som J-banan tipsade om. Kopplat i dosa sen får ugnen ta diskmaskinens uttag.
OBS! Elektriker har vart förbi och godkänt👍
Tack alla för ert engagemang
Varför krångla till det mer än vad man behöver?
Sen får de nog sägas att de spelar ingen roll om någon varit förbi och godkänt något. Har du gjort det själv så är det en olaglig handling 👍

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Även jag brukar "godkänna" allt som hempulare stolt visar upp och vill ha ett godkännande för, oavsett hur tokigt det är. Det är ju i alla fall "utföraren" som har det verkliga ansvaret och vill "utföraren" inte ge mig en slant för att jag ska göra jobbet ser jag ingen orsak att ta nått ansvar för jobbet.
Det sker inte så ofta men någon/några ggr varje år.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.