Hej, försöker hjälpa dottern att förstå varför 2 plattor aldrig blir riktigt varma och ugnen tar en timme att komma upp i 200 grader (och där stannar den). Det är en Elektro Helios SK7104, och vi har kollat att ingen säkring har gått. Funderar på om den är rätt inkopplad, men jag vet inte hur det ska vara. Det var samma problem med tidigare spis och då ställde värden in en något nyare men problemet kvarstår.
Bifogar kopplingsschema, hur det ser ut i väggen och en liten bild där jag försökt reda ut vad som sitter var (gissar att den blå sitter i nr 3, det var lite svårt att se).
Jag har mätt spänningen, mellan 2 och 3 är det 400V, mellan 1 och 2 240 V och samma mellan 1 och 3.
Tacksam för alla tips om det är något uppenbart fel eller vad mer jag kan kolla upp.
Kopplingsschema för Elektro Helios SK7104 spis med information om fasanslutningar och spänning, märkning för behörig elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsdosan visar flera elektriska ledningar inuti, inklusive röd, svart, vit, brun och grön/gul kabel, anslutna i en cirkulär fästplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema som visar elanslutningar och spänningsvärden för spis: 400V mellan 2 och 3, 240V mellan 1 och 2, samt mellan 1 och 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser inkopplingen ut i spisen?
Är "sockerbiten" längst till höger i kopplingsdosan kopplad till något?
Hur många trådar är det till spisen 4 eller 5 ?
 
Felet är att delar av spisen endast får 230V (och då blir effekten bara 1/3 av märkeffekten).
Den svarta ska ligga på en fas men ligger nu på nollan.
Det ser ändå ut som att det finns tre faser i dosan varav den tredje troligen finns på "sockerbiten".
 
Det borde vara 3 vita, 1 svart, och 1 röd som kommer ifrån centralen, eftersom ena plinten är sönderdragen och ersatt med en "sockerbit".
Mät spänningen mellan de 3 vita, och se om det är 400V på alla.
Då borde den svarta på plint 1 flyttas till "sockerbiten" om den är tom.
Som det är nu så har du bara 2 faser och nolla, det skall vara 3 faser, annars går spisen på halvfart.
 
Tack snälla för alla snabba svar. Jag ska åka över imorgon och kolla upp sockerbiten och mäta mellan de vita också.
 
Nu har jag mätt och kollat ordentligt. Från spisen har jag brun, svart, blå och gulgrön.
Från central 3 vita (varav 1 till sockerbiten) med 400V mellan dem. En svart nolla och röd jord.
Svart nolla från central är kopplad till blå från spisen så jag tänker att den blå ska flyttas till sockerbiten.
Elektrisk kopplingsplint med numrerade anslutningar och färgade kablar säkrade med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Brittany skrev:
Nu har jag mätt och kollat ordentligt. Från spisen har jag brun, svart, blå och gulgrön.
Från central 3 vita (varav 1 till sockerbiten) med 400V mellan dem. En svart nolla och röd jord.
Svart nolla från central är kopplad till blå från spisen så jag tänker att den blå ska flyttas till sockerbiten.
[bild]
du skall inte koppla in nollan
den ledaren som är blå i ditt laddställ skall vara på fas i väggen

det Ni råkat ut för är samma som om en gruppsäkring har gått

mät på plinten så skall du ha mellan ledarna (ej skyddsjord) 400V
spisen använder inte 230V någon stans
 
Vad har du för spänning mellan brun-svart, brun-blå resp svart-blå på spisen?
 
useless useless skrev:
Vad har du för spänning mellan brun-svart, brun-blå resp svart-blå på spisen?
Brun-svart 400V
brun-blå 240V
svart-blå 240 V
Men hittade den tredje fasen i sockerbiten så det löser nog problemet!
Obs, den första bilden är felritad märker jag nu. Svart & blå är tvärtom, men tanken var god :-)
 
Bild av elektrisk kopplingsdosa med kablar; den bruna kabeln är ansluten med en sockerbit och diskussionen beskriver omkoppling av kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kabeln som kommer från spisen och sitter på plint 1, ska du lossa och koppla ihop med den vita med "sockerbit" på.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
[bild]
Den kabeln som kommer från spisen och sitter på plint 1, ska du lossa och koppla ihop med den vita med "sockerbit" på.
NEJ
absolut inte
 
returen returen skrev:
NEJ
absolut inte
Varför inte ??
 
nisse123 nisse123 skrev:
Varför inte ??
okay jag läste på plint 1 är det i spisen eller i väggen?

summa summarum är att alla sladdarna från spisen utom gul/grön skall sitta på korrensponderande vita i väggen och då iofs blir den i sockerbiten ianspråktagen
 
nisse123 nisse123 skrev:
Varför inte ??
Det är den blåa på plint 3 som ska flyttas.
 
useless useless skrev:
Det är den blåa på plint 3 som ska flyttas.
Helt enig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.