Hej, försöker hjälpa dottern att förstå varför 2 plattor aldrig blir riktigt varma och ugnen tar en timme att komma upp i 200 grader (och där stannar den). Det är en Elektro Helios SK7104, och vi har kollat att ingen säkring har gått. Funderar på om den är rätt inkopplad, men jag vet inte hur det ska vara. Det var samma problem med tidigare spis och då ställde värden in en något nyare men problemet kvarstår.
Bifogar kopplingsschema, hur det ser ut i väggen och en liten bild där jag försökt reda ut vad som sitter var (gissar att den blå sitter i nr 3, det var lite svårt att se).
Jag har mätt spänningen, mellan 2 och 3 är det 400V, mellan 1 och 2 240 V och samma mellan 1 och 3.
Tacksam för alla tips om det är något uppenbart fel eller vad mer jag kan kolla upp.
Bifogar kopplingsschema, hur det ser ut i väggen och en liten bild där jag försökt reda ut vad som sitter var (gissar att den blå sitter i nr 3, det var lite svårt att se).
Jag har mätt spänningen, mellan 2 och 3 är det 400V, mellan 1 och 2 240 V och samma mellan 1 och 3.
Tacksam för alla tips om det är något uppenbart fel eller vad mer jag kan kolla upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felet är att delar av spisen endast får 230V (och då blir effekten bara 1/3 av märkeffekten).
Den svarta ska ligga på en fas men ligger nu på nollan.
Det ser ändå ut som att det finns tre faser i dosan varav den tredje troligen finns på "sockerbiten".
Den svarta ska ligga på en fas men ligger nu på nollan.
Det ser ändå ut som att det finns tre faser i dosan varav den tredje troligen finns på "sockerbiten".
Det borde vara 3 vita, 1 svart, och 1 röd som kommer ifrån centralen, eftersom ena plinten är sönderdragen och ersatt med en "sockerbit".
Mät spänningen mellan de 3 vita, och se om det är 400V på alla.
Då borde den svarta på plint 1 flyttas till "sockerbiten" om den är tom.
Som det är nu så har du bara 2 faser och nolla, det skall vara 3 faser, annars går spisen på halvfart.
Mät spänningen mellan de 3 vita, och se om det är 400V på alla.
Då borde den svarta på plint 1 flyttas till "sockerbiten" om den är tom.
Som det är nu så har du bara 2 faser och nolla, det skall vara 3 faser, annars går spisen på halvfart.
Nu har jag mätt och kollat ordentligt. Från spisen har jag brun, svart, blå och gulgrön.
Från central 3 vita (varav 1 till sockerbiten) med 400V mellan dem. En svart nolla och röd jord.
Svart nolla från central är kopplad till blå från spisen så jag tänker att den blå ska flyttas till sockerbiten.
Från central 3 vita (varav 1 till sockerbiten) med 400V mellan dem. En svart nolla och röd jord.
Svart nolla från central är kopplad till blå från spisen så jag tänker att den blå ska flyttas till sockerbiten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
du skall inte koppla in nollanB Brittany skrev:Nu har jag mätt och kollat ordentligt. Från spisen har jag brun, svart, blå och gulgrön.
Från central 3 vita (varav 1 till sockerbiten) med 400V mellan dem. En svart nolla och röd jord.
Svart nolla från central är kopplad till blå från spisen så jag tänker att den blå ska flyttas till sockerbiten.
[bild]
den ledaren som är blå i ditt laddställ skall vara på fas i väggen
det Ni råkat ut för är samma som om en gruppsäkring har gått
mät på plinten så skall du ha mellan ledarna (ej skyddsjord) 400V
spisen använder inte 230V någon stans
Brun-svart 400Vuseless skrev:
brun-blå 240V
svart-blå 240 V
Men hittade den tredje fasen i sockerbiten så det löser nog problemet!
Obs, den första bilden är felritad märker jag nu. Svart & blå är tvärtom, men tanken var god
